Μα, που πήγαν τα κλασικά κραγιόν;
Τα τελευταία χρόνια κολυμπάμε σε μια θάλασσα από lip oils, balms, serums και glosses. Τα κλασικά κραγιόν, όμως, γιατί εξαφανίστηκαν;
Μια βόλτα σε οποιοδήποτε κατάστημα καλλυντικών αρκεί να σας πείσει. Στις γόνδολες των μεγάλων εταιρειών θα βρείτε άφθονα glossy balms, lip stains, lip serums και όλων των ειδών τα προϊόντα για τα χείλη. Εκτός από κλασικά κραγιόν. Αν, δηλαδή, θελήσετε ένα παραδοσιακό bullet, σαν αυτό που είχε πάντα η μητέρα σας στην τσάντα της, ίσως να μην βρείτε εύκολα. Πιο εύκολα θα πέσετε πάνω σε ένα sheer, ημιδιάφανο, liquid, ή ματ.
Το κλασικό κραγιόν με την πλούσια κρεμώδη ελαφριά σατινέ υφή που όλες θυμόμαστε μοιάζει να είναι μαγική εικόνα. Κι αυτό, παρά το γεγονός πως τα προϊόντα χειλιών είναι αναμφισβήτητα στα πάνω τους. Γιατί, άραγε;
Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Φωτεινό κραγιόν: Έντονες αποχρώσεις το καλοκαίρι από 16 ευρώ
Το κλασικό κραγιόν θα υπάρχει πάντα
Πριν πούμε οτιδήποτε άλλο, ένα πράγμα είναι σίγουρο. Τα brands εξακολουθούν να φτιάχνουν κλασικά κραγιόν στην παραδοσιακή, bullet μορφή. Και πιθανότατα θα τα φτιάχνουν πάντα. Αλλά από την πληθώρα επιλογών του παρελθόντος, τώρα η γκάμα έχει μειωθεί πολύ για να δημιουργηθεί χώρος για gloss, oils και balms. Ακόμα και οι παλιοί πιστοί οίκοι όπως οι Estée Lauder, Pat McGrath Labs, Lancôme και MAC δεν δίνουν εύκολα αυτό που ίσως ψάχνετε σε επίπεδο αποχρώσεων. Αν κάνετε βόλτα στους πάγκους τους, αυτό που θα δείτε κυρίως είναι μια σχετικά μικρή συλλογή από nude, ροζ και καφέ, με ένα ή δύο κόκκινα. Η Nars Cosmetics ήταν κάποτε μια αξιόπιστη πηγή, αλλά πλέον διαθέτει τα ματ κλασικά κραγιόν σε bullet μόνο online. Πού πήγαν, λοιπόν, όλα τα old school κραγιόν;
Πριν από 10 χρόνια ζήσαμε την επέλαση του ματ. Παντού έντονα χρωματιστά, ματ κραγιόν στην κλασική bullet μορφή. Εναλλακτικά, τα τότε νέα στην αγορά liquid lipsticks, μερικές φορές ακόμη και σε εκκεντρικές αποχρώσεις όπως λιλά και μπλε. Σήμερα, τα πράγματα είναι πολύ πιο ελαφριά, τόσο σε χρώμα όσο και σε μορφή. Τα γυαλιστερά balms, οι συνδυασμοί gloss και liner, και τα gel stain είναι τα προϊόντα χειλιών που ζητά η εποχή.
Από τη μια πλευρά, φυσικά, η συνεχής εξέλιξη είναι η μαγεία της βιομηχανίας της ομορφιάς. Αυτήν τη στιγμή, η αίσθηση είναι ότι όλοι και όλες κυνηγούν την τέλεια «καθημερινή» εμφάνιση. Αυτήν την απλή, εύκολη ρουτίνα που απλώς λειτουργεί και τους κάνει να νιώθουν καλά με τον εαυτό τους. Ας την ονομάσουμε “καθημερινή στολή μακιγιάζ”. Κάτι εύκολο, glossy και συνήθως σε απαλές ουδέτερες, ροδακινί ή ροζ αποχρώσεις. Η λέξη κλειδί είναι “ενίσχυση”, και όχι “μεταμόρφωση”.
Μπορείτε να διαβάσετε ακόμη: Τάσεις | 4+1 beauty trends από το μέλλον
Η εποχή του κραγιόν αλλάζει
Μπορούμε να το ονομάσουμε και φαινόμενο Hailey Bieber. Η Bieber και το brand της, Rhode, βάσισαν κατά πολύ την εικόνα και την επιτυχία τους στο απλό, σχεδόν αόρατο beauty look. Η τεράστια επιτυχία της Rhode έχει επηρεάσει απόλυτα αρκετά brands, τα οποία κάνουν το ίδιο. Αλλά και πριν από αυτό, σίγουρα μπορείτε να φέρετε στο μυαλό σας τις πιο μινιμαλιστικές τάσεις μακιγιάζ που κυριάρχησαν στα 20’s, όπως το «clean girl».
Πιθανότατα, η απήχηση αυτή έχει σχέση με δύο πράγματα. Το πρώτο είναι ότι η απλότητα ενός gloss ή balm το καθιστά εύκολο στη χρήση και την εφαρμογή. Το δεύτερο είναι ότι αυτά τα προϊόντα ταιριάζουν στην όλο και πιο δημοφιλή τάση του αβίαστου, no makeup μακιγιάζ και του φυσικού, διακριτικού μακιγιάζ. Τίποτα πολύ έντονο ή βαρύ.
Η πιο απαλή παλέτα απηχεί επίσης τις τρέχουσες προτιμήσεις. Υπάρχει επιθυμία για αβίαστες, εύκολες εμφανίσεις και προϊόντα που μπορεί κανείς να εφαρμόσει χωρίς καθρέφτη ή πινέλο χειλιών. Η καθημερινή εφαρμογή είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την εύρεση της τέλειας απόχρωσης. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο το nude της δεκαετίας του ’90 είναι αυτή τη στιγμή στη μόδα. Στα nude, υπάρχει μια απόχρωση για όλους.
Σήμερα, το μακιγιάζ είναι λίγο λιγότερο παράσταση και περισσότερο επέκταση του καθημερινού αυθεντικού ύφους του καθενός. Οι μέρες που τα κορίτσια ξυπνούσαν από τις 6 π.μ. για να δημιουργήσουν το τέλειο μπορντό eye look, να χτίσουν το makeup, να σμιλεύσουν τα φρύδια και να καταγράψουν τα πάντα στο YouTube έχουν τελειώσει. Η αισθητική της ομορφιάς το 2025 για τις γυναίκες έχει να κάνει περισσότερο με το να δείχνουν ξέγνοιαστες και φυσικές παρά με την glam γοητείας και την υπερβολική λάμψη.
Τα brands που επιμένουν
Αυτό δεν σημαίνει ότι τα κραγιόν έχουν εξαφανιστεί από προσώπου γης. Υπήρχαν και εξακολουθούν να υπάρχουν επιλογές. Απλώς αισθητά λιγότερες από ό,τι πριν από πέντε ή 10 χρόνια. Nars Cosmetics, Pat McGrath Labs, τα ματ κραγιόν της Ilia Beauty, αλλά και το Lip Suede Matte Lipstick της Westman Atelier είναι εξαιρετικές επιλογές. Η MAC πρόσφατα ανανέωσε τα χαρακτηριστικά κλασικά κραγιόν της, δίνοντας σε μερικές από τις πιο εμβληματικές αποχρώσεις της πιο ενυδατική φόρμουλα. Το brand απλώς δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς το εμβληματικό Ruby Woo, ακόμα κι αν τα ματ κραγιόν φύγουν εντελώς από τη μόδα. Και, φυσικά, όλα τα μεγάλα brands εξακολουθούν να διαθέτουν bullet φόρμουλες, αν και σε λιγότερες αποχρώσεις συγκριτικά με το παρελθόν.
Το νέο lipstick effect δεν αφορά μόνο τα κλασικά κραγιόν
Μια γενικότερη εξήγηση για το φαινόμενο έχει να κάνει και με την ευρύτερη οικονομική κατάσταση. Χωρίς να ζούμε ακριβώς σε περίοδο ύφεσης, η αλήθεια είναι πως δεν ζούμε το απόγειο της οικονομικής άνεσης. Μιλώντας κάπως γενικότερα, πάντως, η καταναλωτική συμπεριφορά στην ομορφιά δεν εξαφανίζεται κατά τη διάρκεια οικονομικών υφέσεων. Προσαρμόζεται. Οι πελάτες μπορεί να μην αγοράζουν πλέον ακριβά είδη. Εξακολουθούν, ωστόσο, να αναζητούν μικρές πολυτέλειες που προσφέρουν άνεση, χαρά, και την αίσθηση πως διατηρούν ακόμα κάποιον έλεγχο. Ιστορικά, αυτό ήταν γνωστό ως “lipstick effect“, το οποίο εξηγε γιατί οι πωλήσεις κραγιόν ανεβαίνουν κατά τη διάρκεια οικονομικών υφέσεων.
Ίσως, ωστόσο, θα πρέπει να δώσουμε ένα νέο όνομα σε αυτό το φαινόμενο. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, για παράδειγμα, το κραγιόν έγινε λιγότερο απαραίτητο, καθώς η χρήση μάσκας το έκανε αόρατο. Οι καταναλωτές δεν σταμάτησαν να αγοράζουν. Απλώς έστρεψαν την προσοχή τους σε άλλα προϊόντα. Προϊόντα περιποίησης δέρματος, αρώματα, lip balm και προϊόντα για τα μάτια. Όλα έγιναν νέες πηγές καθημερινής απόλαυσης. Και τα κραγιόν έδωσαν τη θέση τους στα lip balms, που έγιναν glossy balms, μετά gels και serums. Όμως όλο αυτό είναι μια φάση που θα περάσει.
Ως fan των προϊόντων χειλιών για πάνω από 20 χρόνια, ξέρω ότι τα κλασικά κραγιόν σε bullet τελικά θα επιστρέψουν στη μόδα. Οι τάσεις έρχονται και παρέρχονται, συνήθως κάνοντας κύκλους. Οπότε, κι ενώ τώρα ασχολούμαστε με τα gels, τα oils και τα lip serums, τα έντονα χείλη με πλούσιο χρώμα, μπορεί ήδη να προετοιμάζουν την επιστροφή τους μέσα στις επόμενες 2-3 σεζόν. Μακάρι.
Στην αγορά
Από πάνω αριστερά και δεξιόστροφα: Pat Mcgrath Labs, Nars, MAC, Chanel, Ilia, Lancôme, Dior
Mattetrance™ in Full Panic, €49,95, Pat Mcgrath Labs
Explicit Lipstick in Unrestrained, €43,95, Nars
M·A·Cximal Sleek Satin Lipstick in Sweetheart, €27, MAC
Rouge Allure Velvet in 57 Rouge Feu, €53, Chanel
Color Block High Impact Lipstick, €34,50, Ilia
L’Absolu Rouge Cream in 250 Tendre Mirage, €45, Lancôme
Rouge Dior Lipstick in 240 J’Adore Satin, €53, Dior
Photo credit, brand Instagram pages: Keira Knightley for Chanel, Amanda Seifried for Lancôme, Jennifer Lawrence for Dior (Photo: Pierre Mouton)