Η ιδέα ξεκίνησε από προηγούμενες τεχνολογίες smart mirror και virtual mirror (έξυπνοι καθρέφτες και εικονικοί καθρέφτες). Οι έξυπνοι καθρέφτες εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στον χώρο της ομορφιάς στη δεκαετία του 2010. Ήταν η εποχή που τα εργαλεία επαυξημένης πραγματικότητας (AR) επέτρεψαν τις εικονικές δοκιμές, κυρίως στο μακιγιάζ και τις βαφές μαλλιών. Τότε εταιρείες όπως η Sephora, η L’Oréal Paris και άλλες άρχισαν να παρουσιάζουν ανάλογα ψηφιακά εργαλεία. Πολύ σύντομα το Internet of Mirrors, από θεωρητική ιδέα έγινε πραγματικότητα.

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Τι ρωτάμε το ChatGPT για την ομορφιά;

Τι είναι το Internet of Mirrors;

Το Διαδίκτυο των Καθρεφτών (Internet of Mirrors, ή IoM για ευκολία) είναι μια αναδυόμενη έννοια. Συνδυάζει έξυπνους καθρέφτες, επαυξημένη πραγματικότητα (AR), τεχνητή νοημοσύνη και συνδεσιμότητα. Στόχος, η δημιουργία διαδραστικών, εξατομικευμένων εμπειριών ομορφιάς και υγείας. Στο παράδειγμα του IoM, οι καθρέφτες παύουν να είναι παθητικοί ανακλαστήρες και γίνονται δυναμικοί πίνακες ελέγχου. Μπορούν να ανιχνεύουν την κατάσταση του δέρματος, να προτείνουν προϊόντα ομορφιάς και να εμφανίζουν εικονικές δοκιμές. Μπορούν επίσης να κάνουν σύνδεση με πλατφόρμες για την αποθήκευση και την κοινή χρήση δεδομένων. Είναι μια εξέλιξη των «έξυπνων καθρεφτών» που εμπλουτίζει τις δυνατότητές της μέσα από το διαδίκτυο. Στο πλαίσιο αυτό, πολλαπλοί καθρέφτες (στο κατάστημα, στο σπίτι, στα κομμωτήρια) να αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου συστήματος.

Η έννοια της επίσημης ένωσης “έξυπνων καθρεφτών” σε ένα συνδεδεμένο οικοσύστημα είναι πιο πρόσφατη. Τον συγκεκριμένο όρο Internet of Mirrors τον χρωστάμε σε μια ερευνητική εργασία από τα τέλη του 2023. Η εργασία αποτύπωνε ένα όραμα για την ενσωμάτωση τέτοιων καθρεφτών σε υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης και ομορφιάς. Σύμφωνα με την εργασία, αυτή η διεύρυνση θα οδηγούσε στην παροχή πιο ολιστικών, εξατομικευμένων και συνδεδεμένων εμπειριών.

Η εξέλιξη σήμερα

Σήμερα υπάρχει εξέλιξη στο IoM σε διάφορους άξονες. Ως προς το υλικό και τους αισθητήρες, οι καθρέφτες είναι όλο και πιο ακριβείς. Περιλαμβάνουν κάμερες υψηλής ανάλυσης, αισθητήρες βάθους, αναλυτές δέρματος (υφή, ενυδάτωση), αισθητήρες φωτός κ.λπ. Αυτό τους επιτρέπει όχι μόνο να ανακλούν αλλά και να αναλύουν. Επιπλέον, υπάρχει βελτίωση στις εικονικές δοκιμές. Οι χρήστες μπορούν να δοκιμάσουν πολλαπλά προϊόντα, αντί για ένα τη φορά, σε όλο το πρόσωπο (συνδυασμός foundation, ματιών, χειλιών) αντί για ένα μόνο προϊόν. Τέλος, έχει ήδη ξεκινήσει η ενσωμάτωση της εμπειρίας και στην λιανική πώληση. Στα καταστήματα, αν και περιορισμένα, υπάρχουν ήδη καθρέφτες που επιτρέπουν στους πελάτες να κάνουν virtual δοκιμές και να λαμβάνουν προτάσεις για προϊόντα.

Τι επιφυλάσσει το μέλλον για το Internet of Mirrors

Το Διαδίκτυο των Καθρεφτών θέλει να μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε και καταναλώνουμε την ομορφιά. Φυσικά, η πλήρης εφαρμογή του Διαδικτύου των Καθρεφτών είναι ακόμη σε πρώιμα στάδια. Μέρη του, ωστόσο, επηρεάζουν ήδη την ανάπτυξη προϊόντων, την εμπειρία λιανικής πώλησης και την καινοτομία στην τεχνολογία της ομορφιάς. Αναμένουμε ταχεία ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, καθώς τόσο τα brands, όσο και οι ρυθμιστικές αρχές ανταποκρίνονται ήδη στη ζήτηση και τις νέες ευθύνες που φέρνει αυτή η τεχνολογία.

Η πρώτη αλλαγή θα είναι η μεγαλύτερη εξατομίκευση. Οι καθρέφτες όχι μόνο θα δείχνουν την εμφάνιση, αλλά θα κάνουν και διάγνωση (ερυθρότητα, μελάγχρωση, ενυδάτωση κ.α.), θα παρακολουθούν τις αλλαγές με την πάροδο του χρόνου, θα προτείνουν προσαρμοσμένες ρουτίνες. Παράλληλα, η Τεχνητή Νοημοσύνη του καθρέφτη θα μαθαίνει τις προτιμήσεις του χρήστη, θα προσαρμόζει προτάσεις, ίσως ακόμη και θα προβλέπει επερχόμενες τάσεις ή παράγοντες στρες του δέρματος (ήλιος, ύπνος, διατροφή).

Υπό αυτήν την έννοια, το Διαδίκτυο των Καθρεφτών μπορεί να γεφυρώσει την ομορφιά με την υγεία. Με την παρακολούθηση της υγείας του δέρματος, των συνθηκών ύπνου, της έκθεσης στην υπεριώδη ακτινοβολία, θα έχουμε μια ξεκάθαρη σύγκλιση υγείας και ομορφιάς. Και καθώς η τιμή για τα εξαρτήματα (αισθητήρες, κάμερες βάθους, επεξεργαστές επαυξημένης πραγματικότητας) θα πέφτει, οι έξυπνοι καθρέφτες θα γίνουν πιο συνηθισμένοι σε σπίτια, κομμωτήρια, ακόμη και δημόσιους χώρους.

Τελευταίο στοιχείο στο οποίο αξίζει τον κόπο να κάνουμε αναφορά, είναι οι ηθικές προκλήσεις που φέρει μαζί της αυτή η ανάπτυξη. Από το απόρρητο των δεδομένων μέχρι την ακρίβεια των μετρήσεων και την άνεση των χρηστών με την ύπαρξη “καθρεφτών που βλέπουν”, υπάρχουν πολλά σημαντικά ζητήματα που πρέπει να δούμε καθώς η τεχνολογία καλπάζει.

Photo credit: Istock