Το lipstick effect στην ελληνική αγορά ομορφιάς
Οι μικρές πολυτέλειες που ανθίζουν σε περιόδους κρίσης είναι ακριβώς η συνθήκη που κινητοποιεί σήμερα την ελληνική αγορά ομορφιάς.
Έχετε σίγουρα ακούσει κάπου τον όρο lipstick effect. Η ελληνική αγορά ομορφιάς περνάει τη δική της περίοδο του φαινόμενου του κραγιόν, και οι αριθμοί είναι εντυπωσιακοί.
Το lipstick effect στην ελληνική αγορά
Το φαινόμενο του κραγιόν είναι ένα φαινόμενο όπου οι καταναλωτές συνεχίζουν να ξοδεύουν χρήματα σε μικρά είδη πολυτελείας, όπως το κραγιόν, κατά τη διάρκεια οικονομικών υφέσεων ή περιόδων οικονομικής αβεβαιότητας. Εκείνες τις περιόδους υπάρχει μείωση των μεγάλων εξόδων. Ωστόσο, οι άνθρωποι συνεχίζουν να επιτρέπουν στον εαυτό τους προσιτές πολυτέλειες. Είναι ένας τρόπος για να βελτιώσουν τη διάθεσή τους και να διατηρήσουν μια αίσθηση κανονικότητας ή αυτοφροντίδας.
Ο όρος έγινε δημοφιλής όταν οι οικονομολόγοι παρατήρησαν αύξηση στις πωλήσεις καλλυντικών κατά τη διάρκεια περιόδων ύφεσης, ειδικά των κραγιόν, εξ ου και το όνομα. Αυτή η συμπεριφορά αντανακλά μια ψυχολογική μετατόπιση. Όταν οι άνθρωποι δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά ακριβά είδη όπως επώνυμα ρούχα, ή άλλες συνθήκες, όπως οι διακοπές, στρέφονται σε μικρότερες απολαύσεις που εξακολουθούν να προσφέρουν συναισθηματική ικανοποίηση.
Μπορείτε να διαβάσετε: Internet of Mirrors: Ξέρετε τί είναι το Διαδίκτυο των Καθρεφτών και τί σημαίνει για την ομορφιά σας;
Το φαινόμενο του κραγιόν είναι συχνό παράδειγμα του πώς η καταναλωτική συμπεριφορά επιδεικνύει προσαρμογ΄ σε οικονομικές πιέσεις. Επίσης, είναι εργαλείο των επαγγελματιών του μάρκετινγκ και των εταιρειών για να χαράξουν στρατηγικές σε δύσκολες οικονομικές περιόδους. Υπογραμμίζει την ανθεκτικότητα των συναισθηματικών δαπανών ακόμη και όταν οι πρακτικοί προϋπολογισμοί μικραίνουν. Αυτό ακριβώς έχει συμβεί και στην ελληνική αγορά ομορφιάς. Τόσο οι μεγαλύτεροι, όσο και μικρότεροι παίκτες καταγράφουν εντυπωσιακά κέρδη, παρά την ομολογουμένως δύσκολη οικονομική συγκυρία.
Η ελληνική αγορά ομορφιάς σε αριθμούς
Η αξία του κλάδου των καλλυντικών στην Ελλάδα άγγιξε τα 1,714 δισ. ευρώ σε τιμές λιανικής το 2024, ενώ η ανοδική πορεία συνεχίστηκε και στο α’ εξάμηνο του 2025 (629,1 εκατ. ευρώ, στο +8%). Οι κορυφαίοι παίκτες σημείωσαν συνολικά έσοδα άνω των 483 εκατ. ευρώ το 2024, καλύπτοντας το 35% της ελληνικής αγοράς καλλυντικών. Οι προβλέψεις για το 2025 δείχνουν περαιτέρω άνοδο.
Την ανάπτυξη ενισχύει ο τουρισμός και η νέα γενιά καταναλωτών, οι λεγόμενοι Zalphas. Ο όρος Zalphas είναι ένα πάντρεμα της Gen Z και της Gen Alpha που τώρα αρχίζει να αποκτά λόγο στην κατανάλωση. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η Gen Z δαπανά ετησίως 300 ευρώ δολάρια κατά μέσο όρο για προϊόντα ομορφιάς. Όσο για την παγκόσμια δαπάνη, είναι 4,2 δισ. ευρώ (+41% από το 2023). Η γενιά αυτή κάνει ήδη το 35% των online αγορών καλλυντικών, ενώ ως το 2030 η πρόβλεψη είναι πως θα καλύψει το 1/3 της αγοράς πολυτελών προϊόντων.
Η ελληνική αγορά ομορφιάς και η θέση της στην Ευρώπη
Η ελληνική αγορά καλλυντικών παρουσίασε αξιόλογη δυναμική το 2024, με την αξία της να φτάνει τα 1,714 δισ. ευρώ σε τιμές λιανικής, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 1,6% της ευρωπαϊκής αγοράς. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση στην Ελλάδα (€165) είναι λιγότερη του ευρωπαϊκού μέσου όρου (€183). Ωστόσο υπερβαίνει αυτήν χωρών όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία.
Η εγχώρια κατανάλωση εστιάζει κυρίως στην περιποίηση δέρματος (42,5%). Ακολουθούν προϊόντα περιποίησης μαλλιών (22%), διακοσμητικά καλλυντικά (13,2%), είδη αρωματοποιίας (9,4%) και είδη καθημερινής υγιεινής (12,9%). Σημαντική είναι και η εικόνα των εξαγωγών, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 6,4% το 2024 σε σχέση με το 2023, ξεπερνώντας σε απόδοση αρκετές δυτικοευρωπαϊκές χώρες.
Παράλληλα, τον κλάδο ενισχύει η παρουσία περίπου 163 μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Οι SMEs διαδραματίζουν κομβικό ρόλο στην απασχόληση και την εγχώρια παραγωγή. Συνολικά, η Ελλάδα διατηρεί μια σταθερή και αναπτυσσόμενη παρουσία στην ευρωπαϊκή αγορά καλλυντικών, με ευκαιρίες ανάπτυξης κυρίως σε τομείς όπως η καινοτομία και οι εξαγωγές.
Photo credit:
Στοιχεία: ΠΣΒΑΚ