Κατά μια θεωρία, οι αρωματοποιοί είναι σύγχρονοι μάγοι. Αρχικά, κλείνουν τα αρώματα, τα ελιξίριά τους σε κομψά «λυχνάρια». Στη συνέχεια, όποιος τα ανοίγει, πηγαίνει αυτομάτως σε άλλη διάσταση, αλλάζει η διάθεσή του και ανασύρει από τη μνήμη εικόνες και πρόσωπα.

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Τι είναι τα Flankers; Πόσες εκδοχές μπορεί να έχει ένα άρωμα;

Αυτή η περιγραφή δεν ακούγεται λάθος. Μπορεί να ισχύει. Ας ξεκινήσουμε, ωστόσο, δίνοντας έναν πιο συγκεκριμένο ορισμό. Αρωματοποιός είναι ένας άνθρωπος που αντιλαμβάνεται πως μυρίζει η Πελοπόννησος. Όπως η Aerin Lauder, που κυκλοφόρησε σε περιορισμένη έκδοση πριν λίγους μήνες το Mediterranean Honeysuckle Figue. Όταν το μύρισα, σκέφτηκα πως, δεν μπορεί, πρέπει να έχει περάσει κάμποσα καλοκαίρια στη Μεσσηνία. Κι όμως, το πιθανότερο είναι πως δεν έχει πατήσει το πόδι της.

aromata aerin mediterranean honeysuckle figue

Mediterranean Honeysuckle Figue, €130 (50 ml), Aerin. Η πιο πρόσφατη δημιουργία της Aerin Lauder, θυμίζει κήπο σε μεσογειακή χώρα. Οι βασικές του νότες είναι ώριμο σύκο, ιταλικό περγαμόντο και αγιόκλημα, musk και γιασεμί.

Ή έναν ακόμα ορισμό. Αρωματοποιός είναι κάποιος που άφησε στη μέση την πολλά υποσχόμενη καριέρα του δικηγόρου για να καθίσει ξανά στα θρανία και να σπουδάσει άρωμα. Όπως ο Antoine Maisondieu, στις δημιουργίες του οποίου συγκαταλέγονται τα Burberry Brit και London και τα πιο πολλά αρώματα του hip brand «Etat Libre d’Orange». Ή όπως ο “δικός μας”, Σπύρος Δροσόπουλος, ιδιοκτήτης και perfumer του niche brand Baruti, με έδρα την Ολλανδία. Ο Δροσόπουλος άφησε την καριέρα του ως ψυχολόγος με διδακτορικό στη λειτουργία της μνήμης για να γίνει full time αρωματοποιός. Όλες αυτές είναι ιστορίες έμπνευσης, που δημιουργούν μια αίσθηση αισιοδοξίας για το μέλλον. Κι ευτυχώς, επειδη ο χώρος δεν ήταν ανέκαθεν έτσι.

Αέρας ανανέωσης

Κάποτε η υψηλή αρωματοποιία ήταν μια οικογενειακή υπόθεση. Σήμερα έχει εκδημοκρατιστεί αρκετά, επιτρέποντας σε νέους ανθρώπους να μπουν στα χωράφια της και να δημιουργήσουν, φέρνοντας ταυτόχρονα ιδέες και φρέσκα concepts σε έναν χώρο που διαρκώς αναζητά το νέο Νο 5. Αρώματα με αυτό το «κάτι», που θα ξετρελάνει τις αγορές και θα αποκτήσει φανατικούς καταναλωτές. Αυτό, φυσικά, δεν είναι τόσο εύκολο. Εν έτει 1925, ουδείς είχε καθορίσει στον Jacques Guerlain το είδος των συστατικών που θα χρησιμοποιήσει για να δημιουργήσει το θρυλικό Shalimar.

Σήμερα, οι περιορισμοί της νομοθεσίας είναι μεγάλοι, και η χρήση πολλών φυσικών υλικών έχει απαγορευτεί. Ταυτόχρονα, όμως, μια μεγάλη γκάμα συνθετικών πρώτων υλών είναι στη διάθεση των αρωματοποιών, με στόχο όχι πάντα τη δημιουργία ενός συγκλονιστικού αρώματος, αλλά τη δημιουργία ενός best seller. Στο σημείο αυτό, πολλά πράγματα παίζουν το ρόλο τους: η ιστορία του οίκου, το target group στο οποίο στοχεύει, η χρονική περίοδος του λανσαρίσματος, η υποστήριξη του αρώματος. Τελικά, όμως, η προσωπική εμπλοκή του δημιουργού παίζει τον καθοριστικό ρόλο στην αποδοχή από το κοινό.

aromata Houbicant Petales de Magnolia

Pétales de Magnolia, €180 (100 ml), Houbigant. Η πιο πρόσφατη δημιουργία της Céline Ellena, είναι εμπνευσμένη από την έκρηξη της φύσης την άνοιξη. Η μανόλια είναι η βασική νότα, και γύρω της αχλάδι, αποξηραμένο βερίκοκο, musk και καρποί τόνκα.

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Επάγγελμα Beauty Brand Ambassador: 10 εκατ. ευρώ για ένα φιλμάκι 2 λεπτών

Αρώματα και γονίδια

Παρόλα αυτά, δεν μπορούμε να αρνηθούμε πως, σε κάποιες περιπτώσεις, το άρωμα είναι θέμα γονιδίων. Συνεπώς, ένας ακόμα ορισμός θα μπορούσε να είναι πως, αρωματοποιός είναι ένας άνθρωπος που έχει το άρωμα στα γονίδιά του. Όπως η Céline Ellena, κόρη του μεγάλου Jean Claude Ellena, επί χρόνια αρωματοποιού του οίκου Hermés, η οποία έχει δημιουργήσει μικρά θαύματα για το niche brand The Different Company. Ή όπως ο Olivier Polge, που πήρε με το σπαθί του τη θέση του πατέρα του, Jacques Polge, ως επικεφαλής in-house perfumer για τα αρώματα του οίκου Chanel.

Σε κάθε περίπτωση, αρωματοποιός σήμερα είναι ένας δημιουργός που πρέπει να ισορροπήσει ανάμεσα σε δύο πραγματικότητες. Από τη μια, η ένδοξη ιστορία που έχουν «γράψει» τα ιερά τέρατα του χώρου. Από την άλλη, ένα προκλητικό μέλλον, με περισσότερους περιορισμούς αλλά και άπειρες δυνατότητες. Κι όταν η υπόθεση είναι οικογενειακή, τότε το στοίχημα είναι μάλλον μεγαλύτερο.

Photo credit: Βrand websites