Το σκοτεινό πρόσωπο της ιταλικής μόδας: Τι συμβαίνει με τα luxury brands;
Τα οικονομικά και εργασιακά σκάνδαλα στον χώρο της μόδας αποκαλύπτουν το σκοτεινό πρόσωπο της ιταλικής μόδας.
Η κρίση στον χώρο της πολυτέλειας δεν αφορά μόνο τους μειωμένους τζίροους των οίκων και τις συνεχείς αλλάγες στις δημιουργικές τους ομάδες. Από τα μέσα Ιουλίου βρισκόμαστε μπροστά σε ένα πρωτοφανές ντόμινο αποκαλύψεων και σκανδάλων στην ιταλική μόδα που μοιάζει να έχει πολλές πτυχές που οι καταναλωτές δεν θα τολμούσαν ποτέ να σκεφτούν.
Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Η Pamela Anderson ξέρει να ντύνεται, να εντυπωσιάζει και να επιστρέφει δριμύτερη
Loro Piana: Το σκάνδαλο που σόκαρε την “Ήσυχη Πολυτέλεια”
Η υπόθεση της Loro Piana ήταν αυτή που μας προκάλεσε την μεγαλύτερη έκπληξη. Η φίρμα, το προφίλ της προωθούσε την ιδέα του προτύπου ηθικής και της διαχρονικής κομψότητας, φέρεται να συνεργαζόταν με υπεργολάβους που απασχολούσαν παράνομους μετανάστες και απέφευγαν κάθε κοινωνικό έλεγχο.
Οι έρευνες αποκάλυψαν σοκαριστικές πρακτικές: εργάτες δούλευαν έως 90 ώρες την εβδομάδα με αμοιβή 4 ευρώ ανά ώρα, κοιμούνταν μέσα στο εργοστάσιο και στερούνταν βασικά μέτρα ασφάλειας. Το δικαστήριο του Μιλάνου επέβαλε δικαστική διαχείριση στην εταιρεία, που ανήκει στον όμιλο LVMH, μετά από τις αποκαλύψεις για συστηματική εκμετάλλευση εργατών στην αλυσίδα παραγωγής. Το σοκ για τον κλάδο δεν ήταν μόνο οικονομικό αλλά βαθιά ηθικό καθώς η λεγόμενη “quiet luxury” απογυμνώθηκε από την ρομαντική αφήγηση που δικαιολογούσε στην συνείδηση των καταναλωτών τις υπερβολικές τιμές της.
Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Η Beyoncé μεταμορφώνεται σε Denim Cowboy: H καμπάνια Levi’s επαναπροσδιορίζει το western στιλ
Valentino: Εργασιακές παραβιάσεις και εποπτεία από το δικαστήριο
Ο οίκος Valentino τέθηκε επίσης υπό καθεστώς δικαστικής διακυβέρνησης τον Μάιο του 2025. Η απόφαση αφορούσε τη θυγατρική “Valentino Bags Lab”, η οποία συνεργαζόταν με εξωτερικά εργαστήρια που καταπατούσαν θεμελιώδη εργασιακά δικαιώματα. Η παρέμβαση δεν αφορά τις κύριες δημιουργικές δραστηριότητες του οίκου, ωστόσο άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου φέρνοντας στο φως μια σειρά υποθέσεων που αναδεικνύουν τις ρωγμές πίσω από τη βιτρίνα της πολυτέλειας.
Armani: Κατηγορίες για παραπλάνηση
Ακόμα δύο κολοσσοί της μόδας, οι οίκοι Dior και Armani, ήρθαν αντιμέτωποι με τον νόμο για παραπλανητικές δηλώσεις αναφορικά με τις εργασιακές πρακτικές τους. Ο οίκος Giorgio Armani τιμωρήθηκε με πρόστιμο 3,5 εκατ. ευρώ για “αθέμιτες εμπορικές πρακτικές” και ψευδείς διαβεβαιώσεις περί ηθικών συνεργατών και βιώσιμων διαδικασιών. Η εταιρεία σκοπεύει να ασκήσει έφεση, ωστόσο η ζημιά στην εικόνα της είναι ήδη ορατή.
Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Πρόστιμο 3,5 εκατ. ευρώ στον οίκο Armani
Ο Dior, που επίσης ανήκει στον όμιλο LVMH, κατέληξε σε εξωδικαστική συμφωνία καταβάλλοντας 2 εκατομμύρια ευρώ για τη στήριξη θυμάτων εργασιακής εκμετάλλευσης. Η υπόθεση έκλεισε χωρίς ποινική καταδίκη, αλλά άφησε πλήγμα στο ηθικό προφίλ της εταιρείας.
Gucci: Απειλή απεργίας σε μια κρίσιμη στιγμή
Η πλέον πρόσφατη εξέλιξη έρχεται από τον οίκο Gucci, μία από τις πιο αναγνωρίσιμες φίρμες του ομίλου Kering. Περίπου 1.000 εργαζόμενοι λιανικής και logistics σε καταστήματα της Gucci στην Ιταλία έχουν τεθεί σε “κατάσταση αναταραχής”, μια μορφή συλλογικής δράσης που συχνά προαναγγέλλει απεργία.
Ο λόγος; Ένα κοινωνικό επίδομα ευημερίας που είχε συμφωνηθεί για την περίοδο 2022–2024 δεν καταβλήθηκε, παρότι υπήρχαν δεσμεύσεις από την εταιρεία. Η Gucci, αντί να το αποδώσει άμεσα, πρότεινε να το εντάξει σε μια γενικότερη ανασκόπηση του πλαισίου επιβραβεύσεων (bonus), πρόταση που απορρίφθηκε από τα συνδικάτα ως “εκβιαστική αναβολή”.
Οι εργατικές οργανώσεις Filcams CGIL, Fisascat CISL και Uiltucs προειδοποιούν ότι η διαμαρτυρία θα κλιμακωθεί σε γενικευμένη απεργία εάν δεν υπάρξει ουσιαστική απάντηση από την εταιρεία. Την ίδια στιγμή, η Gucci βλέπει τις πωλήσεις της να καταρρέουν – μείωση 26% στο πρώτο εξάμηνο του 2025 – ενώ η μητρική Kering καταγράφει μείωση καθαρών κερδών κατά 46%
Πρόκληση “Made in Italy”
Η πληθώρα αποκαλύψεων και κινητοποιήσεων δείχνει πως οι καταναλωτές, ειδικά οι νεότερες γενιές, απαιτούν αυθεντικότητα και ηθική συνέπεια. Τα πολυτελή brands της Ιταλίας, αν θέλουν να διατηρήσουν τη θέση τους παγκοσμίως, θα πρέπει να αντιμετωπίσουν με διαφάνεια την αλυσίδα παραγωγής τους και να επανεξετάσουν τη σχέση τους με τους ανθρώπους που την απαρτίζουν.
H βιομηχανία της ιταλικής μόδας δοκιμάζεται σε όλα τα μέτωπα. Το ήδη κουρασμένο κοινό έχει γυρίσει την πλάτη του στην πολυτέλεια. Σε αυτό ήρθε να προστεθεί και η απογοήτευση. Η εξαπάτηση. Πλέον το διακύβευμα δεν είναι αν η πολυτέλεια μπορεί να συνυπάρξει με την ηθική αλλά αν μπορεί να επιβιώσει χωρίς αυτήν.
Photo Credits: @loropiana- @gucci- @valentino- @giorgioarmani/ IG