Ο Giorgio Armani, ο διάσημος Ιταλός σχεδιαστής, άφησε την τελευταία του πνοή στις 4 Σεπτεμβρίου 2025. Είχε συμπληρώσει τα 91 του χρόνια στις 11 Ιουλίου.

Με ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα ονόματα στη βιομηχανία της μόδας, ο Armani θεωρείται από τους ιστορικούς της μόδας και τους αναλυτές ως μία από τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες της ευρωπαϊκής μόδας του 20ού αιώνα. Γνωστός ως «Re Giorgio» (Βασιλιάς Giorgio) ο σχεδιαστής ήταν διάσημος για την προσοχή του σε κάθε λεπτομέρεια της συλλογής του αλλά και κάθε πτυχή της επιχείρησής του, από τη διαφήμιση μέχρι και τη φροντίδα των μαλλιών των μοντέλων πριν ανέβουν στην πασαρέλα.

«Με άπειρη λύπη, ο Όμιλος Armani ανακοινώνει τον θάνατο του δημιουργού, ιδρυτή και ακούραστου κινητήριου μοχλού του: Giorgio Armani», ανέφερε η δήλωση του οίκου μόδας.

Διαβάστε ακόμη: Giorgio Armani: 91 χρόνια “ντύνει” το αμερικάνικο όνειρο

Ο Armani ταυτιζόταν με το σύγχρονο ιταλικό στιλ και την κομψότητα. Συνδύαζε το δημιουργικό ταλέντο του σχεδιαστή με την επιχειρηματική ευφυΐα, διαχειριζόμενος μια εταιρεία με ετήσιο κύκλο εργασιών περίπου 2,3 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Ο σχεδιαστής αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας εδώ και καιρό και αναγκάστηκε να απουσιάσει από τις επιδείξεις του ομίλου του στην Εβδομάδα Ανδρικής Μόδας του Μιλάνου τον Ιούνιο, για πρώτη φορά στην καριέρα του, χάνοντας ένα από τα catwalk events του. Σύμφωνα με την εταιρία ο Signor Armani, όπως τον αποκαλούσαν οι συνεργάτες και οι υπάλληλοί του, πέθανε ήρεμα, περιτριγυρισμένος από αγαπημένα του πρόσωπα. «Ακούραστος μέχρι το τέλος, δούλευε μέχρι τις τελευταίες του ημέρες, αφιερωμένος στην εταιρεία, τις συλλογές και τα πολλά τρέχοντα και μελλοντικά έργα», προσθέτει η εταιρεία.

Δείτε: Giorgio Armani: Ο πατέρας του ιταλικού στιλ

Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι η σορός του θα εκτεθεί το Σάββατο και την Κυριακή σε λαϊκό προσκύνημα στο Μιλάνο. Η κηδεία του θα γίνει ιδιωτικά, κατόπιν επιθυμίας του.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Giorgio Armani (@giorgioarmani)

Η πορεία του Giorgio Armani

Ο Giorgio Armani έγινε γνωστός για τον τρόπο που έδωσε στις γυναίκες της δεκαετίας του ’80 την ευκαιρία να ντύνονται κομψά, θηλυκά και πρακτικά στο χώρο εργασίας, εισάγοντας κοστούμια που συνδύαζαν στιλ και άνεση. Όπως ανέφερε αργότερα, σχεδίαζε κομψά ρούχα για «το κοινό, όχι για τη βιομηχανία της μόδας».

Γεννήθηκε στη Piacenza της Ιταλίας στις 11 Ιουλίου 1934, μεγάλωσε με τους γονείς του, Maria Raimondi και Ugo Armani, και τα αδέρφια του Sergio και Rosanna. Παρά την περιορισμένη οικονομική κατάσταση της οικογένειάς του, η μητέρα του του έραβε χειροποίητα ρούχα που εντυπωσίαζαν τους συμμαθητές του.

Από την ίδρυση του ομώνυμου οίκου του το 1975, εξέλιξε την επιχείρησή του από μια χαρακτηριστική συλλογή ανδρικών ενδυμάτων σε μια ολοκληρωμένη αυτοκρατορία πολυτελείας, με συλλογές υψηλής ραπτικής συλλογές Giorgio Armani Privé, τις πιο προσιτές γραμμές Emporio Armani, καθώς και αξεσουάρ, παπούτσια, καλλυντικά και είδη οικιακής διακόσμησης.

Μοναδικός μέτοχος της Giorgio Armani S.p.A., ο Armani κατάφερε να κρατήσει τον έλεγχο ενός από τους λίγους κορυφαίους ιταλικούς οίκους που παρέμειναν ανεξάρτητοι από διεθνείς επενδυτικούς φορείς. Υπό την ηγεσία του λειτούργησαν πάνω από 500 αποκλειστικά καταστήματα σε όλο τον κόσμο. Τιμήθηκε με πολυάριθμα βραβεία, μεταξύ των οποίων το Βραβείο Καλύτερου Διεθνούς Σχεδιαστή, το Βραβείο Διά Βίου Προσφοράς για τα ανδρικά ρούχα και για την τέχνη και τη μόδα από το CFDA, καθώς και το Rodeo Drive “Walk of Style” Award.

Προτού αποφασίσει να αφοσιωθεί στη μόδα, ο Armani ξεκίνησε σπουδές ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Μιλάνου, τις οποίες όμως εγκατέλειψε το 1953 για να υπηρετήσει στον Ιταλικό στρατό. Αρχικά εργάστηκε σε ένα ιατρείο στη Βερόνα, αλλά άλλαξε επαγγελματική πορεία. Σύντομα ανέλαβε να διακοσμεί βιτρίνες στο πολυκατάστημα La Rinascente του Μιλάνου. Στη συνέχεια εργάστηκε ως πωλητής στο τμήμα ανδρικών ενδυμάτων και στις αρχές της δεκαετίας του ’60 ανέλαβε τον σχεδιασμό ανδρικών ενδυμάτων για τον οίκο Nino Cerruti.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Giorgio Armani (@giorgioarmani)

Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 γνώρισε τον Sergio Galeotti, ο οποίος τον ενθάρρυνε να ιδρύσει το δικό του σχεδιαστικό γραφείο στο Μιλάνο το 1973. Μαζί ίδρυσαν την Giorgio Armani S.p.A. και το 1975 παρουσίασαν την πρώτη ανδρική και γυναικεία συλλογή τους. Η καινοτομία του Armani, όπως τα αποδομημένα σακάκια, κέντρισε αμέσως το ενδιαφέρον της βιομηχανίας και ήδη από το 1976 τα ρούχα του πωλούνταν στα Barneys της Νέας Υόρκης.

Το 1980 ήρθε η πρώτη μεγάλη αναγνώριση όταν έντυσε τον Richard Gere στην ταινία American Gigolo. Στη συνέχεια, σχεδίασε κοστούμια για κινηματογραφικούς χαρακτήρες, όπως ο Leonardo DiCaprio στο The Wolf of Wall Street. Την ίδια χρονιά υπέγραψε συμβόλαιο για αρώματα, το 1981 λάνσαρε πιο προσιτές συλλογές, ενώ το 1989 παρουσίασε την πρώτη σειρά ειδών οικιακής διακόσμησης. Το 2004, σε συνεργασία με την Emaar Properties του Ντουμπάι, εγκαινίασε τη δημιουργία μιας σειράς ξενοδοχείων και resorts με το όνομα Armani.

Η προσφορά του Armani στην ιταλική βιοτεχνία έχει αναγνωριστεί με τιμές από την ιταλική κυβέρνηση, όπως Commendatore dell’Ordine al Merito della Repubblica και Grand’Ufficiale dell’Ordine al Merito della Repubblica, ενώ το 2008 του απονεμήθηκε το μετάλλιο της Γαλλικής Λεγεώνας της Τιμής. Διαθέτει επίσης τιμητικούς τίτλους από το Royal College of Art, το Central Saint Martins στο Λονδίνο και την Accademia di Brera στο Μιλάνο.

Ο Armani δημιούργησε και τον δικό του χώρο για επιδείξεις, το Teatro Armani, το οποίο άνοιξε το 2013, δίνοντας την ευκαιρία σε νέους σχεδιαστές όπως οι Stella Jean και Andrea Pompilio καθώς και ο δικός μας Άγγελος Μπράτης να παρουσιάσουν τις συλλογές τους κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου. Το 2016, με αβεβαιότητα γύρω από τη διαδοχή του, ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός ιδρύματος που εξασφαλίζει τη σταθερότητα της ηγεσίας και των περιουσιακών στοιχείων του οίκου για το μέλλον.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη PERFECT (@theperfectmagazine)

Πριν πεθάνει, ο Armani θεωρούνταν ο δεύτερος πλουσιότερος Ιταλός μετά τον κληρονόμο της αυτοκρατορίας της Nutella, Giovanni Ferrero. Είχε δημιουργήσει μια αυτοκρατορία αξίας άνω των 10 δισ. δολαρίων και βρισκόταν στους 200 πιο πλούσιους ανθρώπους στη λίστα του Forbes. Το επιχειρηματικό του δίκτυο περιλάμβανε εστιατόρια, πολυτελή ξενοδοχεία, όπως το Armani Hotel στον ουρανοξύστη Burj Khalifa στο Ντουμπάι, και συνεργασία με την L’Oréal για την Armani Beauty.

Επηρέασε τον τρόπο που οι γυναίκες ντύνονταν στον επαγγελματικό χώρο, όπως έλεγε και ο ίδιος “Πάντα ήθελα να ντύνω τη γυναίκα που ζει και εργάζεται, όχι τη γυναίκα ενός πίνακα ή μιας φωτογραφίας”. Έφερε επανάσταση στο ready-to-wear, ενώ οι επιδείξεις του ήταν θεαματικές, με εντυπωσιακά αξεσουάρ, βολάν και παγιέτες, πάντα όμως βασισμένα σε κλασικές γραμμές. Η καριέρα του Giorgio Armani δεν υπήρξε μόνο επαναστατική για τη μόδα αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο συνδύαζε επιχειρηματικότητα, πολυτέλεια και τεχνολογία, αφήνοντας ανεξίτηλο αποτύπωμα στον κόσμο της μόδας.

Photo credit: Getty Images