Λίγο πριν ανοίξουν οι πόρτες της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου, ο οίκος Gucci μας επεφύλαξε μια έκπληξη που έγραψε ιστορία. Χωρίς προειδοποίηση, παρουσίασε το πρώτο lookbook και την capsule συλλογή La Famiglia υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Demna. Ο οίκος Gucci μπαίνει σε μια εντελώς διαφορετική εποχή.

Διαβάστε ακόμη: “Σκοτώνουν” τους σχεδιαστές μόδας πριν σταματήσουν να πουλάνε;

Από τον Balenciaga στην οικογένεια Gucci

Μετά από μια δεκαετία στον οίκο Balenciaga, όπου αναποδογύρισε τα δεδομένα της πολυτέλειας με υπερμεγέθεις σιλουέτες, ανατρεπτικούς συνδυασμούς και ποπ-πολιτισμικές αναφορές, ο Demna μεταφέρει τώρα την ιδιαίτερη οπτική του στο πιο ιστορικό ιταλικό brand. Η La Famiglia παρουσιάζεται από τον ίδιο ως «ανεπιτήδευτα σέξι, εκκεντρική και τολμηρή», διαθέσιμη ήδη σε δέκα flagship καταστήματα Gucci ανά τον κόσμο, από Νέα Υόρκη έως Λος Άντζελες, σε περιορισμένη διάθεση πριν κυκλοφορήσει πλήρως τον Ιανουάριο.

Διαβάστε ακόμη: Αλλαγή φρουράς στη μόδα: Τι περιμένουμε από τους νέους καλλιτεχνικούς διευθυντές;

Στρατηγικές και τακτικές

Δεν είναι τυχαίο ότι ο Demna διάλεξε αυτήν τη στιγμή. Σε μια σεζόν όπου 15 καλλιτεχνικοί διευθυντές κάνουν πρεμιέρα, οι στρατηγικές διαφέρουν: κάποιοι, όπως η Louise Trotter στη Bottega Veneta και ο Jonathan Anderson στον Dior, έκαναν soft launches μέσα από εμφανίσεις στο κόκκινο χαλί. Άλλοι, όπως ο Matthieu Blazy στη Chanel, κράτησαν σιγή ιχθύος για να καλλιεργήσουν μυστήριο. Ο Demna προτίμησε το απρόσμενο, ακολουθώντας την τακτική που είδαμε πρόσφατα και από τον Alessandro Michele στο ντεμπούτο του στον Valentino: ένα lookbook που αιφνιδιάζει τη βιομηχανία και ανοίγει διάλογο πριν ακόμη εμφανιστεί το πρώτο show.

Η ουσία της “Gucciness”

Η La Famiglia λειτουργεί σαν μελέτη της “Gucciness”, του DNA του οίκου. Στα κεντρικά στοιχεία περιλαμβάνονται τα διαπλεκόμενα «GG», οι τριχρωμίες, το preppy styling και φυσικά η έννοια της ιταλικής sprezzatura, της αβίαστης κομψότητας. Σε αντίθεση με την εποχή Michele, που υπήρξε περισσότερο θεατρική και μπαρόκ, εδώ βλέπουμε μια επιστροφή στην instictual dressing, το ένστικτο και την καθημερινή κομψότητα που χαρακτηρίζουν την ιταλική σχολή.

Χαρακτήρες-αρχέτυπα σε πρώτο πλάνο

Το lookbook παρουσιάζει μια «εγκυκλοπαίδεια χαρακτήρων» που μοιάζουν βγαλμένοι από κινηματογραφικό σενάριο. Θα συναντήσετε την influencer, τη Miss Aperitivo με το ασημένιο μίνι φόρεμα που ζει τη στιγμή, την glamorous Primadonna με καφτάνι και κρυστάλλινο τσαντάκι logo, τη μοντέρνα Sciura, την ώριμη γυναίκα που ενσαρκώνει την αβίαστη κομψότητα αλλά και την Incazzata, τη «θυμωμένη» έφηβη που φέρνει την ένταση. Αυτή η μέθοδος με αρχέτυπα δεν είναι νέα για τον Demna. Την είδαμε και στην αποχαιρετιστήρια couture συλλογή του στον Balenciaga, όπου κάθε φιγούρα λειτουργούσε σαν βάση για να χτιστεί μια ταυτότητα, μια ιστορία, μια διάθεση.

Τα “Demna-isms” μέσα από το φίλτρο του Gucci

Φυσικά, το αποτύπωμα του σχεδιαστή είναι εμφανές. Ένας γυμνασμένος κορμός κάτω από bomber jacket, ένα μαύρο τοπ με παγιέτες, τζιν με τσέπες, κρίκους horsebit που επαναπροσδιορίζουν το sex appeal. Υπάρχουν επίσης αναφορές στον Tom Ford, με μίνι δερμάτινες φούστες και knee-high boots, αλλά και οι υπερβολικές σιλουέτες που λατρεύει ο Demna, όπως ένα μπλε παλτό με τονισμένους ώμους και γούνινη επένδυση. Όμως όλα αυτά μεταφράζονται μέσα από το φίλτρο του Gucci: πιο λεπτομερή, πιο εκλεπτυσμένα, λιγότερο θεατρικά και περισσότερο συνειδητά.

Τολμηρό αλλά και παιχνιδιάρικο

Αυτό που ξεχωρίζει είναι η ισορροπία ανάμεσα στο τολμηρό και το παιχνιδιάρικο. Ο Demna ξέρει να ενσωματώνει το χιούμορ στην υψηλή ραπτική και να υπενθυμίζει ότι η πολυτέλεια δεν χρειάζεται να είναι άκαμπτη. Είτε ταυτιστείτε με την Primadonna είτε με τη La Contessa, σίγουρα θα βρείτε ένα κομμάτι που μοιάζει σαν να δημιουργήθηκε για εσάς. Και αυτή είναι ίσως η μεγαλύτερη δύναμή του: να κάνει τον καθένα να νιώθει μέρος της οικογένειας Gucci.

 

Γιατί έχει σημασία αυτή η στροφή;

Ο οίκος Gucci πάντα ισορροπούσε ανάμεσα στην κλασική κομψότητα και στην υπερβολή. Ο Tom Ford τον έκανε σέξι, η Frida Giannini τον επανέφερε σε μια πιο κλασική γραμμή, ο Alessandro Michele τον εκτόξευσε στο εκκεντρικό και θεατρικό. Ο Demna έρχεται να γεφυρώσει τα άκρα: φέρνει μαζί του την ειρωνεία και το street couture του Balenciaga, αλλά την «ντύνει» με ιταλικό refinement. Σε μια εποχή όπου η μόδα κινδυνεύει να γίνει είτε υπερβολικά σοβαρή είτε επιφανειακά fun, το La Famiglia δείχνει ότι υπάρχει και τρίτος δρόμος: η πολυτέλεια που αυτοσαρκάζεται, που παίζει, αλλά παραμένει κομψή.

Για την ώρα, όλα αυτά παραμένουν στη μορφή ενός lookbook. Όμως, αυτή την εβδομάδα, η βιομηχανία της μόδας στρέφεται στο Μιλάνο για την παρουσίαση του Gucci σε film format, όπου θα ξεκινήσει πραγματικά η νέα εποχή. Τον Φεβρουάριο, με το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο στην πασαρέλα, θα φανεί σε όλη του τη διάσταση το όραμα του Demna. Μέχρι τότε, το La Famiglia είναι η πρόσκληση να μπείτε κι εσείς στη νέα Gucci οικογένεια: πιο τολμηρή, πιο παιχνιδιάρικη, βαθιά ιταλική και αναπάντεχα σύγχρονη.

Photo credit: Gucci