Το σύγχρονο ροκοκό του οίκου Max Mara
Έναν κόσμο αντιθέσεων παρουσίασε η Max Mara παρουσίασε στην Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου. Μία γκαμπαρντίνα με περίτεχνα διπλωμένη κορώνη στους ώμους, σαν τα ξεδιπλωμένα φύλλα ενός ακανθώδους φυτού ή το φτέρωμα ενός φαντασμαγορικού πουλιού.
Διαβάστε ακόμη: Φθινόπωρο 2025: 4 οικονομικά looks που θα φοράτε ξανά και ξανά
Mία φούστα που αποτελείται από εκατοντάδες κομμένα και διπλωμένα κομμάτια, σαν τα πέταλα ενός εξωτικού άνθους ή τα πτερύγια μιας ανεμώνης. Υπάρχει μια υπόνοια εξωπραγματικότητας σε αυτή τη συλλογή, αλλά μόνο μια υπόνοια.
Μαύρες ελαστικές ζώνες, λουριά που θυμίζουν σέλα αλόγου, τσάντες και παπούτσια αποκαλύπτουν μια λανθάνουσα λογική, τόσο κοφτερή όσο και το πνεύμα της Madame de Pompadour. Αψεγάδιαστα ραμμένα σακάκια και χαμηλοκάβαλα παντελόνια αγκυρώνουν τη συλλογή σταθερά στο σήμερα.
«Προτιμώντας την κομψότητα, τα γλυκά συναισθήματα και τη φαντασία περισσότερο από τα ήθη και την αλήθεια· […] αγνοώντας την αρετή και τις συμβάσεις για να αγαπήσουν μόνο τις απολαύσεις που βιώνουν αδιαμφισβήτητα τώρα.» Έτσι περιγράφει ο συγγραφέας Novala Takemoto το Ροκοκό, υποστηρίζοντας ότι η ίδια η βάση του στιλ διατηρείται από την «απόλυτη ατομικότητα». Το Ροκοκό «ενσωματώνει το πνεύμα του punk rock και της αναρχίας περισσότερο από οποιαδήποτε φιλοσοφία.»
Η Madame de Pompadour δικαιωματικά αξίζει τη θέση της στο πάνθεον των αξιοσημείωτων γυναικών της Max Mara. Δεν ήταν απλά μία αριστοκράτισσα· η δύναμη και η επιρροή της βασίστηκαν στα δικά της προσόντα. Υποστήριξε καλλιτέχνες όπως ο Watteau και ο Boucher, και αποστρεφόταν «κοινά ή κοινότυπα» αντικείμενα· ίδρυσε το εργοστάσιο πορσελάνης Sèvres.
Θαμώνας των σαλονιών, συμμετείχε σε φιλοσοφικές συζητήσεις με τον Voltaire και τον Montesquieu, ενώ ήταν και ταλαντούχα ηθοποιός που πρωταγωνιστούσε σε παραστάσεις και όπερες-μπαλέτα. Υπήρξε επίσης ένθερμη υποστηρίκτρια της αμφιλεγόμενης Εγκυκλοπαίδειας του Diderot, που στόχευε να ενθαρρύνει μια πιο φωτισμένη, ενάρετη και ευτυχισμένη κοινωνία.
Το Ροκοκό εμπνέεται από τη φύση, δίνοντας έμφαση στην ασυμμετρία. Η γοητεία του 18ου αιώνα για τα cabinets de curiosités εμπνέει τα σχέδια που απεικονίζουν κάθε είδους ζωή στη γη, την ξηρά, τη θάλασσα και τον αέρα. Η Max Mara ανακαλύπτει τη δύναμη στο παιχνίδι, την κομψότητα στο παράδοξο και τη σθένος στην ελαφρότητα.
A Weekend with an Artist
Για τη σεζόν Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026, η capsule συλλογή Weekend Max Mara εξερευνά τη δημιουργική φύση αυτού του μοναδικού project μέσα από μια νέα οπτική — τα μάτια πέντε παγκοσμίως αναγνωρισμένων καλλιτεχνών, που επαναερμηνεύουν ένα εμβληματικό κομμάτι του οίκου: την καμπαρντίνα.
Σε αυτή την κατεύθυνση, η χαρακτηριστική γκαμπαρντίνα Canasta αποτέλεσε έναν λευκό καμβά για τους καλλιτέχνες Victoria Kosheleva, Paola Pivi, Tschabalala Self, Tai Shani και Shafei Xia, ο καθένας από τους οποίους δημιούργησε την «καμπαρντίνα του καλλιτέχνη», αυθεντικά κομμάτια-ήρωες που ενσωματώνουν τη διακριτή τους οπτική, τεχνική και δημιουργική φλέβα. Οι καλλιτέχνες επιλέχθηκαν από τον Francesco Bonami, διακεκριμένο κριτικό τέχνης, επιμελητή και συγγραφέα.
Για τη Victoria Kosheleva, η γκαμπαρντίνα δεν είναι απλώς ένα ένδυμα — είναι σχεδόν σαν μια κουρτίνα ή κοστούμι θεάτρου, όπου σκακιέρικα τετράγωνα, ένα περίτεχνο μάτι, πολύπλοκες σπείρες και λουλούδια συνυπάρχουν αρμονικά. Η ιδέα προέκυψε από τις διαρκείς της αναζητήσεις πάνω στη θεατρικότητα, τη μάσκα και τη φιγούρα του απατεώνα — έναν επαναλαμβανόμενο χαρακτήρα στο έργο της. «Είναι μια διάθεση, μια κατάσταση, μια κίνηση. Είναι σαν να κουβαλάς μαζί σου ένα κομμάτι θεάτρου, ενός ονείρου, αναπάντητων ερωτημάτων. Η καμπαρντίνα δεν είναι απλώς διακοσμητική» λέει η καλλιτέχνης.
Κατοικώντας σήμερα στη Χαβάη, η Paola Pivi αντλεί έμπνευση από το έντονο, γεμάτο φως τοπίο του νησιού, από τη δύναμη και την ένταση των χρωμάτων της χλωρίδας και της πανίδας, και κυρίως από τα διπλά ουράνια τόξα, τα οποία ενσωμάτωσε στο σχέδιο της γκαμπαρντίνας.
Η Tschabalala Self από το Χάρλεμ δημιούργησε μια καμπαρντίνα σε παστέλ κίτρινο, διακοσμημένη με τα ροζ «Άπειρα Λουλούδια» , εμπνευσμένη από την αρχαία τεχνική βαφής batik. Το Άπειρο Λουλούδι, όπως ένα φυσικό πολυετές που ανθίζει χρόνο με το χρόνο, μας θυμίζει την παροδικότητα της φύσης και της ανθρώπινης ύπαρξης.
Διαβάστε ακόμη: Μαύρο παντελόνι: Το πιο απαραίτητο κομμάτι σε μια ενημερωμένη γκαρνταρόμπα
Η καλλιτέχνιδα Tai Shani χρησιμοποίησε το μαύριο βινύλιο, που «παίζει με την καμπαρντίνα ως ενδυματολογικό σύμβολο κρυφότητας, σε συνδυασμό με χειροποίητα εικονογραφημένες εικόνες αξιολάτρευτων γατών, μια γλυκιά αναφορά στις pinups της δεκαετίας του 1950.»
Η ανερχόμενη Κινέζα καλλιτέχνιδα Shafei Xia από τη Μπολόνια, χρησιμοποίησε την γνωστή τεχνική της, ζωγραφίζοντας υδατοχρώματα σε χαρτί σανδαλόξυλου για να δημιουργήσει το έργο της: μια γυναίκα που συγχωνεύεται με μια λευκή τίγρη, στολισμένη με λουλουδένιες λεπτομέρειες που απλώνονται στην πλάτη της γκαμπαρντίνας από τον γιακά μέχρι το τελείωμα. Η εικόνα παρουσιάζει την αντίθεση μεταξύ μιας ήρεμης επιφάνειας και της καταιγίδας από κάτω, όπου δύο αντίθετες δυνάμεις συνυπάρχουν και τυλίγονται η μία γύρω από την άλλη. Μια σπίθα χαράς αναδύεται ήσυχα από τα κρimson λουλούδια, ενώ η ζωή καίγεται ανάμεσα στην αγάπη και την καταστροφή.
Η καμπάνια φωτογραφήθηκε από την Petra Collins, μια πολυτάλαντη καλλιτέχνιδα και σκηνοθέτιδα, της οποίας η φωτογραφία όρισε τον στιλιστικό τόνο για μεγάλο μέρος της δεκαετίας του 2010 και του 2020. Στις εικόνες του «A Weekend with an Artist» παρουσιάζει μια μοναδική οπτική — την αυτοπορτραίτο. Η Collins δεν είναι άγνωστη στο να βρίσκεται μπροστά από την κάμερα και σε αυτό το φωτογράφιση ποζάρει φορώντας τις πέντε αποκλειστικές καμπαρντίνες, οι οποίες επίσης φωτογραφήθηκαν σε εκδοχές still-life, μέσα σε ένα σκηνικό που θυμίζει αποθήκη γεμάτη έργα τέχνης.
Γεμάτα με την επιθυμία συλλεκτικού αντικειμένου, καθένα από αυτά τα καλλιτεχνικά statement κομμάτια γίνεται μια νέα μορφή τέχνης. Μια τέχνη για να φορεθεί.