H Mouna Ayoub (προφέρεται στα γαλλικά Μουνά Αγιούμπ) είναι Γαλλίδα, Λιβανέζικης καταγωγής, που γεννήθηκε στο Κουβέιτ. Σε ηλικία 20 ετών ασπάστηκε το Ισλάμ για να παντρευτεί τον Nasser Ibrahim Al-Rashid, Σαουδάραβα επιχειρηματία, κορυφαίο σύμβουλο του (τότε) βασιλιά Fahd και δισεκατομμυριούχο, τον οποίο το Forbes αδυνατεί να συμπεριλάβει στην περίφημη λίστα των Billionnaires, “καθώς η προσωπική του περιουσία δεν μπορεί να εκτιμηθεί με μεγάλη ακρίβεια από πληροφορίες που είναι διαθέσιμες στο κοινό”.

Ύστερα από πέντε παιδιά και 18 χρόνια γάμου χώρισαν και αφότου, σύμφωνα με τους όρους του “κοινή συναινέσει” διαζυγίου τους, η Ayoub εγκατέλειψε οριστικά τη Σαουδική Αραβία, δημιούργησε μια περιουσία επενδύοντας στο real estate και σε μετοχές. Προφανώς επενδύοντας σωστά τα χρήματα που έλαβε για το διαζύγιο.

epa03238712 Lebanese-born French socialite Mouna Ayoub arrives for the screening of ‘Therese Desqueyroux’ and the closing award ceremony of the 65th Cannes Film Festival, in Cannes, France, 27 May 2012. The screening of the movie, presented out of competition, closes the festival. EPA/STEPHANE REIX

“Ο μίζερος γάμος μου με ένα δισεκατομμυριούχο”

Από τη στιγμή που εγκατέλειψε τη Σαουδική Αραβία, δεν έχει υπάρξει κοινωνική εκδήλωση παγκόσμιας ακτινοβολίας όπου να μην έχει παρευρεθεί, πάντοτε εντυπωσιακά ντυμένη και με πανάκριβα κοσμήματα και αξεσουάρ. Ένα λιβανέζικο έντυπο “κοινωνικής κριτικής” την κατέκρινε σκληρά για την κοινωνική συμπεριφορά της και η Mouna Ayoub αισθάνθηκε την ανάγκη να δικαιολογηθεί.

“Ζούσα σε ένα χρυσό κλουβί όπου μου συμπεριφέρονταν άδικα ως αδύναμη. […] Μου πρόσφεραν τα πιο πολυτελή φορέματα και συγκέντρωσα μια τεράστια συλλογή από κοσμήματα, όμως δημοσίως επιτρεπόταν να φοράω μόνο την αμπάγια (σ.σ. τη μαύρη αραβική ρόμπα) και μια μαντίλα. Μου απαγορευόταν να μιλήσω σε άντρες, μου απαγόρευσαν να βλέπω φίλες που δεν εγκρίνονταν από τον σύζυγό μου, μου απαγόρευαν να αθλούμαι, να γελάω ή να μιλάω δυνατά δημόσια”…

Όπως εύστοχα σχολίασε το περιοδικό Time “η ιστορία της μας προσφέρει μια σπάνια ματιά στην ακραία υπερβολή που προκαλείται συχνά από τον αφάνταστο πλούτο, χρησιμεύει όμως επίσης ως ένα μανιφέστο ενάντια στους ακραίους περιορισμούς που επιβάλλονται στις γυναίκες από ορισμένες υπερσυντηρητικές αραβικές κοινωνίες”.

epa03715432 Lebanese-born French socialite Mouna Ayoub arrives for the screening of ‘The Immigrant’ during the 66th annual Cannes Film Festival in Cannes, France, 24 May 2013. The movie is presented in the Official Competition of the festival which runs from 15 to 26 May. EPA/SEBASTIEN NOGIER

Μία και μοναδική φορά

Η συλλογή της Mouna Ayoub σε είδη της Haute Couture εκτιμάται πως υπερβαίνει τα 10.000 αντικείμενα, εκ των οποίων περισσότερα από 2.700 είναι δημιουργίες Υψηλής Ραπτικής. Κάθε μεγάλος οίκος Haute Couture διαθέτει μια “κούκλα ραπτικής” με τις ακριβείς διαστάσεις της πάνω στην οποία ράβει “sur mesure” τις δημιουργίες που έχει παραγγείλει και γνωρίζει προκαταβολικά πως η Mouna Ayoub θα τις φορέσει μία μόνο και μοναδική φορά! Όσο κι αν «έγραψαν» άριστα επάνω της, όσο κι αν κοστίζουν.

Η Mouna Ayoub πάντως αποδεικνύεται και δεινή επιχειρηματίας: δεν συγκεντρώνει και συντηρεί επ’ άπειρον τις “άχρηστες” πλέον για εκείνη δημιουργίες, κοσμήματα και αξεσουάρ.

Εδώ είναι απαραίτητο να ανοίξουμε μια παρένθεση: η γκαρνταρόμπα της Ayoub, εκτός από το να θυμίζει αίθουσα του Μουσείου Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη, εγγυάται και καλύτερες ατμοσφαιρικές συνθήκες από το ελεγχόμενο περιβάλλον όπου φυλάσσονται η Μόνα Λίζα είτε η Νίκη της Σαμοθράκης στο Μουσείο του Λούβρου.
Ας επανέλθουμε όμως στην υψηλή επιχειρηματικότητα της Ayoub.

epa04765619 Lebanese-born French socialite Mouna Ayoub arrives for the screening of ‘La Glace et le Ciel’ (Ice and the Sky) and the Closing Award Ceremony of the 68th annual Cannes Film Festival, in Cannes, France, 24 May 2015. The festival closes with the screening of the movie presented out of competition. EPA/SEBASTIEN NOGIER

“Second hand” Haute Couture!

Ανά τακτά χρονικά διαστήματα συλλογές από τα αντικείμενα της γκαρνταρόμπας της βγαίνουν προς πώληση από τους κορυφαίους οίκους δημοπρασιών, ομαδοποιημένα πιθανόν από έμπειρους στυλιστικούς currators. Πάντοτε οι εισπράξεις ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο ευρώ, ποσό ικανό ώστε μαζί με τα κέρδη της από το real estate και τις αγοροπωλησίες μετοχών, να τροφοδοτούν αενάως τις καινούριες αγορές Υψηλής Ραπτικής της Mouna Ayoub.

Αξίζει τον κόπο να σταθούμε σε δύο περιπτώσεις. Το 1998 πώλησε σε δημοπρασία του Οίκου Christie’s το “The Mouna”, το μεγαλύτερο κίτρινο διαμάντι που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα, έναντι 2,52 εκατ. ευρώ, ένα περιδέραιο του Οίκου Bulgari έναντι 2,33 εκατ. και ορισμένα άλλα κοσμήματα, για να χρηματοδοτήσει την αλλαγή διακόσμησης της θαλαμηγού “Phocea”, την οποία μόλις είχε αποκτήσει, που συνολικά κόστισε 18,2 εκατ. ευρώ! Στη συνέχεια πώλησε το σύνολο της προηγούμενης διακόσμησης σε μια πολύ καλά διαφημισμένη δημοπρασία.

epa03235578 Jury member, French fashion designer Jean-Paul Gaultier (C), Lebanese-born French socialite Mouna Ayoub (R) and guest arrive for the screening of ‘Cosmopolis’ during the 65th Cannes Film Festival, in Cannes, France, 25 May 2012. The movie is presented in the Official Competition of the festival, which runs from 16 to 27 May. EPA/SEBASTIEN NOGIER

Piece de la resistance

To 2023 o Oίκος Maurice Auction παρουσίασε προς δημοπράτηση τη συλλογή “Chanel Haute Couture” αποτελούμενη από 252 αντικείμενα. Το No 166 αντιπροσώπευε την crème de la crème της συλλογής: ένα μαντό από μαύρη μεταξωτή οργάντζα, σχεδιασμένο από τον Karl Lagerfeld και κεντημένο ολόκληρο στο χέρι με κινέζικα μοτίβα από τον Francois Lesage, τον αδιαμφισβήτητα κορυφαίο παγκοσμίως σε αυτή την τέχνη. Η δημιουργία αυτή του Οίκου Chanel χρειάστηκε 135 ώρες για να κοπεί και να ραφτεί και πάνω από 800 για να κεντηθεί! H αρχική εκτίμηση ήταν 150.000-200.000 ευρώ, όμως όπως δήλωσε ο δημοπράτης πωλήθηκε πριν τη δημοπρασία έναντι 312.000 ευρώ!

Όπως δήλωσε η Mouna Ayoub είχε φορέσει το μαντό μια και μόνο φορά, για να παρακολουθήσει μια όπερα στη Σκάλα του Μιλάνου.

H συνολική πώληση των αντικειμένων της συλλογής “Chanel Haute Couture” απέφερε στην Ayoub περισσότερα από 1,5 εκατ. ευρώ. Θα καταφέρει να συνεχίσει άραγε ο νέος Δημιουργικός Διευθυντής του Οίκου Chanel Matthieu Blazy να τη διατηρήσει ως πελάτη του;

Προτού βιαστούμε να χαρακτηρίσουμε τη Mouna Ayoub αποκλειστικά και μόνο από τις άκρατες υπερβολές της, ας σταθούμε λίγο στην επιστολή που απέστειλε στον σύζυγό της (!) ζητώντας του διαζύγιο: “Ο γάμος σημαίνει πολλά για μένα από ιδιωτικά τζετ και θαλαμηγούς”.

Photo credit:  ΑΠΕ/ΜΠΕ