Κάποτε, το να προβλέπει κανείς τι θα φορεθεί την επόμενη σεζόν ήταν ένα παιχνίδι για λίγους: τους insiders της μόδας, τους διευθυντές των περιοδικών, τους αγοραστές και φυσικά τους θρυλικούς front-row καλεσμένους των εβδομάδων μόδας σε Νέα Υόρκη, Μιλάνο, Λονδίνο και Παρίσι. Όπως έλεγαν και για τη Miranda Priestly στην ταινία The Devil Wears Prada, «η γνώμη της είναι η μόνη που μετράει».

Διαβάστε ακόμη: Όταν ο Κarl Lagerfeld γνώρισε την τεχνητή νοημοσύνη

Σήμερα, όμως, το παιχνίδι των τάσεων έχει αλλάξει ριζικά. Οι πλατφόρμες όπως το TikTok, το Instagram και το Pinterest έχουν μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο διαδίδονται τα trends. Σύμφωνα με την εταιρεία Launchmetrics, το 2024 πάνω από το 40% των καταναλωτών παγκοσμίως αγόρασε ρούχα ή αξεσουάρ μέσω social media τουλάχιστον τρεις φορές. Οι τάσεις «γεννιούνται» πλέον online και αλλάζουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα.

Διαβάστε ακόμη: Τεχνητή Νοημοσύνη: Η μέρα που πέθανε το modeling

Όταν το AI επιλέγει ανάμεσα στο κόκκινο και το μπλε

Με τόσο μεγάλο όγκο δεδομένων να κυκλοφορεί, η βιομηχανία της μόδας στρέφεται ολοένα και περισσότερο στην τεχνητή νοημοσύνη (AI) για να παραμείνει ανταγωνιστική. Η Amy Sullivan, αντιπρόεδρος αγορών στην online πλατφόρμα Stitch Fix, χρησιμοποίησε πρόσφατα το AI με την ομάδα της για να αποφασίσει αν το πουκάμισο της επόμενης άνοιξης θα έχει κόκκινες ή μπλε ρίγες.

«Παλαιότερα, μια τέτοια απόφαση μπορούσε να πάρει εβδομάδες και να κοστίσει πολύ, αφού έπρεπε να ζητήσουμε δείγματα από προμηθευτές. Τώρα, απλώς δίνουμε την εντολή στο AI, βλέπουμε το αποτέλεσμα σε ένα ρεαλιστικό ψηφιακό μοντέλο και παίρνουμε άμεσα την απόφαση», λέει. Τι επέλεξαν; Τις μπλε.

Η τεχνητή νοημοσύνη ως… trend forecaster

Από την εικονική δοκιμή ρούχων μέχρι τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, η τεχνητή νοημοσύνη έχει μπει δυναμικά σε κάθε στάδιο της μόδας. Ωστόσο, ο πιο «δημιουργικός» της ρόλος είναι η πρόβλεψη των τάσεων.

Η Noémie Voyer, επικεφαλής μόδας στην παριζιάνικη εταιρεία Heuritech, εξηγεί ότι τα μοντέλα AI που χρησιμοποιεί η εταιρεία αναλύουν δεδομένα από χιλιάδες πηγές: από επιδείξεις μόδας και street style φωτογραφίες μέχρι social media posts. «Τα συστήματά μας εντοπίζουν μικρά σήματα, δηλαδή τις “πρόδρομες” τάσεις, μήνες πριν αυτές γίνουν mainstream», αναφέρει.

Μεταξύ των προβλέψεων της Heuritech για το 2025 ήταν τα πουά prints, τα flat-thong σανδάλια και το κίτρινο χρώμα, όλα τους έκαναν ήδη την εμφάνισή τους στις πασαρέλες του Παρισιού και σύντομα, όπως λέει, θα τα δούμε και στα ράφια του H&M και του Target.

Ο άνθρωπος παραμένει αναντικατάστατος

Ωστόσο, ακόμη και οι πιο εξελιγμένοι αλγόριθμοι δεν αρκούν από μόνοι τους για να προβλέψουν το μέλλον. Η ανθρώπινη ματιά παραμένει απαραίτητη. Η AI μπορεί να ενισχύσει τη δουλειά μας, όχι όμως να την αντικαταστήσει. Χρειάζεται μεθοδολογία, έρευνα και ερμηνεία.

Και επίσης, η τεχνητή νοημόσυνη είναι εξαιρετικό εργαλείο για την ποσοτική ανάλυση, π.χ. πόσα κομμάτια ενός προϊόντος θα πρέπει να παραγγείλει ένας retailer. Όμως όταν πρόκειται για το τι πραγματικά θα επιλέξουν οι καταναλωτές, η ανθρώπινη εμπειρία είναι αναντικατάστατη. Στα social media, μια τάση μπορεί να φαίνεται επιδραστική, επειδή ένα post έγινε viral. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι άνθρωποι θα βγουν αύριο να αγοράσουν το συγκεκριμένο ρούχο. Άλλο το “entertainment”, άλλο η εμπορικότητα.

Το μέλλον των τάσεων: συνεργασία ανθρώπου και μηχανής

Η μόδα, τελικά, δεν είναι μόνον αριθμοί και δεδομένα αλλά συναίσθημα, αισθητική, timing. Και όσο κι αν το AI εξελίσσεται, το ένστικτο των ανθρώπων της μόδας παραμένει το στοιχείο που καθορίζει τι θα φορεθεί, τι θα αγαπηθεί και τι θα ξεχαστεί. Ίσως λοιπόν, το μέλλον της μόδας να μην ανήκει αποκλειστικά στις μηχανές αλλά στη συνεργασία ανθρώπου και τεχνητής νοημοσύνης. Μια συνεργασία όπου η ανάλυση συναντά τη διαίσθηση και τα data «μεταφράζονται» σε δημιουργία.

Photo credit: Istock