Εβδομάδα Μόδας Μιλάνου: Aναταραχές, αλλαγές και τάσεις made in Italy
Η αυλαία άνοιξε στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου, αλλά η βιομηχανία του στιλ βιώνει μία από τις πλέον δύσκολες περιόδους της.
Αν και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η Εβδομάδα Μόδας αναμένεται να αποφέρει 185 εκατομμύρια ευρώ στην Ιταλία (από λιανικό εμπόριο, εστιατόρια, μεταφορές, ξενοδοχεία και άλλες υπηρεσίες), το φετινό λαμπερό event, πυροδοτήθηκε από έναν ανεμοστρόβιλο αλλαγών. Μεταγραφές και απολύσεις στελεχών σε επώνυμα brands, μετακινήσεις σχεδιαστών, μειώσεις αμοιβών, περιορισμένες δαπάνες, ενόψει των περικοπών δαπανών πολυτελείας στην Κίνα και των επικείμενων δασμών στις ΗΠΑ.
“Αναταραχή”, “μεταμόρφωση”, “ριζική αλλαγή” είναι οι κατάλληλες λέξεις για να περιγράψει κάποιος την τρέχουσα κατάσταση της βιομηχανίας της μόδας. Οι προβλέψεις της Camera Nazionale della Moda Italiana (πρόκειται για μη κερδοσκοπικό οργανισμό, σκοπός του οποίου είναι η προώθηση και ο συντονισμός της ιταλικής βιομηχανίας μόδας), λένε ότι οι πωλήσεις του 2024 στην εγχώρια μόδα και σε σχετικές βιομηχανίες (με κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, ενδύματα, δερμάτινα είδη, παπούτσια, κοσμήματα, γυαλιά και καλλυντικά) θα μειωθούν κατά 5,3% δισεκατομμύρια ευρώ σε σύγκριση με το 2023.
Ποτέ πριν δεν υπήρξε τέτοια αναταραχή σε στελέχη αλλά και σχεδιαστές. Προφανώς και οι εταιρείες αναζητούν μια νέα θέση στο παγκόσμιο τοπίο που βρίθει από κοινωνικές και οικονομικές αβεβαιότητες. Η Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου, ξεκίνησε αμήχανα αν και λαμπερά. Ο οίκος Gucci έκανε μια εντυπωσιακή έναρξη, παρά την αποχώρηση του δημιουργικού διευθυντή Sabato de Sarno νωρίτερα αυτόν το μήνα και χωρίς να έχει ανακοινωθεί ο διάδοχος.
Η Bottega Veneta δεν θα συμμετέχει στη φετινή Εβδομάδα, εν αναμονή του ντεμπούτου της νέας δημιουργικής διευθύντριας του οίκου, Louise Trotter τον Σεπτέμβριο. Και ο οίκος Tom Ford, ο οποίος βρισκόταν στο πρόγραμμα του Μιλάνου μετακόμισε στο Παρίσι υπό τον νέο δημιουργικό διευθυντή Haider Ackermann. Με τη δημοτοκότητα της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου να παρουσιάζει χαμηλότερα ποσοστά σε σχέση με εκείνη του Παρισιού αναρωτιέται κανείς πώς θα κρατηθεί το ενδιαφέρον με την απουσία τόσο μεγάλων brands.
“Κάθε brand φαίνεται να νιώθει κάπως αβέβαια”, λέει η Tiziana Cardini, η οποία καλύπτει την Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου για πολλά χρόνια. “Υπάρχουν πολλές αλλαγές που συμβαίνουν, οι οποίες είναι ανησυχητικές από τη μία, αλλά συναρπαστικές από την άλλη. Ας δούμε πώς θα αντιμετωπίσουν τα brands αυτήν την αβεβαιότητα. Ίσως αυτή η ανησυχία γίνει πηγή έμπνευσης για υπέροχες συλλογές”, επισημαίνει η fashion editor.
Μια σπίθα χαράς εν μέσω αβεβαιότητας
Ωστόσο παρά τα όσα προβλήματα, το Μιλάνο αποδεικνύει πως πάντα υπάρχει χώρος για χαρά. Την πρώτη βραδιά ο οίκος DSquared2 γιόρτασε την επέτειο των 30 χρόνων του με ένα κεφάτο πάρτι με πολύ χορό, εντός και εκτός πασαρέλας. Ο οίκος Fendi ξεκίνησε τον εορτασμό για τα 100 της χρόνια με ένα εντυπωσιακό show και ένα εξίσου λαμπερό after party. Ο Fendi, που έμεινε ουσιαστικά ακέφαλος μετά τον αποχαιρετισμό του δημιουργικού διευθυντή Kim Jones, φιλοξένησε μια επίδειξη στις 26 Φεβρουαρίου, σε σκηνοθεσία της Silvia Venturini Fendi, η οποία έχει αναλάβει τον δύσκολο ρόλο του επιβλέποντα συμβούλου.
Ο Lorenzo Serafini θα κάνει το ντεμπούτο του στην Alberta Ferretti, ενώ ο Alberto Caliri επιστρέφει επίσημα στην Missoni ως δημιουργικός διευθυντής. Προηγουμένως είχε αναλάβει προσωρινά το τιμόνι του οίκου, αφού η Angela Missoni – κόρη του ιδρυτή – αποχώρησε το 2021 εν μέσω διοικητικών ανακατατάξεων.
Στον οίκο Blumarine, μετά από ένα soft launch με μία Pre-Fall συλλογή, ο David Koma έκανε το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο του στην πασαρέλα στις 27/2.
Photo credits: Gucci, Bottega Veneta