Η χτεσινή είδηση της ανακοίνωσης της “Απόχρωσης της χρονιάς” από την Pantone έγινε αμέσως viral. Μέσα σε λιγότερο από μια ώρα ήταν παντού. Το όνομα που κυριαρχεί στον κόσμο των χρωμάτων και έχει γίνει παγκόσμιο σημείο αναφοράς για τη βιομηχανία της μόδας, της διακόσμησης, αλλά και του σχεδιασμού γενικότερα για άλλη μια φορά έδειξε τη δύναμη του. Πώς, όμως, κατάφερε η Pantone να αποκτήσει τόση δύναμη και να επηρεάζει τις αποφάσεις σχεδιαστών και καταναλωτών; Και, για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, ποια είναι η Pantone;

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Fashion Awards 2025: Το πρώτο βραβείο στον Jonathan Anderson, τα βλέμματα όλων στην κοιλίτσα της Sienna Miller

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PANTONE (@pantone)

Η γέννηση και η εξέλιξη της Pantone

Η ιστορία ξεκινά το 1962 από τον Lawrence Herbert και από την πρώτη στιγμή της ύπαρξής της η Pantone είχε ως στόχο να επιβάλλει τους κανόνες της στον κόσμο των χρωμάτων. Το Pantone Matching System (PMS) αποτέλεσε την “αγία γραφή” για τη σωστή αναπαραγωγή χρωμάτων στις εκτυπώσεις, εξαλείφοντας τη σύγχυση που επικρατούσε μέχρι τότε στη μεταφορά των χρωμάτων από τον σχεδιαστή στον εκτυπωτή.

pantone

Ωστόσο, αυτό που έκανε την Pantone να ξεχωρίσει και να αποκτήσει παγκόσμια αναγνώριση, ήταν η μετάβαση από τον τεχνικό στην αστική κουλτούρα. Με την καθιέρωση του θεσμού του “Pantone Color of the Year” το 2000, η εταιρεία έγινε φορέας πολιτισμικών και κοινωνικών αλλαγών. Κάθε χρόνο, η Pantone ανακοινώνει το χρώμα που, κατά τη γνώμη των ειδικών της, αντιπροσωπεύει την κοινωνία και τις τάσεις που θα επικρατήσουν την επόμενη χρονιά. Όταν επιλέγει ένα χρώμα, δεν πρόκειται για μια μόδα αλλά μια αντανάκλαση των τρέχουσων συγκυριών. Και κάθε φορά, η επιθυμία της γίνεται, έστω και άτυπα, διαταγή.

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Δερμάτινες φούστες vs Παντελόνια: Τι να φορέσετε αυτό το χειμώνα

Γιατί η Pantone έχει τόση δύναμη;

Η επιρορή της Pantone έγκειται στην ικανότητά της να συνδυάζει την επιστήμη του χρώματος με την κοινωνική και πολιτιστική ψυχολογία. Το χρώμα, όπως δείχνει η έρευνα, έχει άμεση επίδραση στη διάθεση και τις αντιλήψεις των ανθρώπων. Η Pantone το κατανοεί, το επεξεργάζεται και το ερμηνεύει Δεν επιλέγει ένα χρώμα αυθαίρετα. Μας μετεφέρει απλά μια πληροφορία που ενώ βρίσκεται παντού γύρω μας, δεν έχουμε την κατάλληλη εκπαίδευση να την δούμε.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PANTONE (@pantone)

Η εμπορική επιτυχία του θεσμού του “Colour of the Year” είναι πως καταφέρνει μέσω του marketing να δημιουργεί μια αίσθηση ανάγκης γύρω από το χρώμα της χρονιάς, συνδέοντάς το με τις ανάγκες της εποχής. Οι εταιρείες, οι σχεδιαστές, ο κλάδος της διακόσμησης αλλά και οι καταναλωτές γνωρίζουν ότι υιοθετώντας την τάση γίνονται μέρος της. Ταυτίζονται με το σήμερα. Όπως άλλωστε όλοι γνωρίζουμε, η μόδα δεν αφορά μόνο τα ρούχα. Αφορά όλη μας τη ζωή.

Photo Credits: IG @pantone