Όταν ο Jonathan Anderson παρουσίασε την ιστορική πρώτη του ανδρική πασαρέλα για τον Dior τον Ιούνιο, έκανε μια δυναμική είσοδο. Η επίδειξη ήταν γεμάτη αρχειακές αναφορές, όπως το σακάκι Bar και το φόρεμα Delft (επανερμηνευμένο ως πλισέ cargo σορτς), ενώ ταυτόχρονα καθιέρωσε μια αισθητική που συνεχίστηκε και στη γυναικεία συλλογή του Οκτωβρίου. Από την αρχή, ο Dior του Anderson εξερευνά σύγχρονες εκδοχές της γαλλικής μεγαλοπρέπειας μέσα από λεπτές ανατροπές, είτε πρόκειται για ένα σμόκιν κομμένο πάνω από τη μέση είτε για τον συνδυασμό μιας πολυτελούς τζιν μίνι φούστας με ένα αριστοκρατικό σακάκι. Αυτή η συζήτηση συνεχίζεται τώρα στη συλλογή Dior pre-fall 2026.

Διαβάστε ακόμη: Oι βουβές επαναστάσεις του Christian Dior

Η συλλογή Pre-Fall 2026 δεν επιδιώκει τον αιφνιδιασμό, αλλά την οικοδόμηση: ένα προσεκτικά δομημένο σύνολο ρούχων που ορίζει χαρακτήρα, στάση και διάρκεια. Ο Anderson παίρνει τους μεγάλους όγκους της πασαρέλας και τους φέρνει πιο κοντά στην καθημερινότητα, παίζοντας με την αναλογία σε μικρότερη, πιο «οικεία» κλίμακα. Το αποτέλεσμα είναι ρούχα που διατηρούν την ιδέα, χωρίς να χάνουν τη λειτουργικότητά τους.

Διαβάστε ακόμη: Fashion Awards 2025: Το πρώτο βραβείο στον Jonathan Anderson, τα βλέμματα όλων στην κοιλίτσα της Sienna Miller

Τα ρούχα ενσαρκώνουν την πολυτέλεια που ο Anderson επιδιώκει ξεκάθαρα, ωστόσο η φωτογράφιση, με τον φακό της Olimpia Taliani de Marchio και του Peter Joseph Smith στις όχθες του Σηκουάνα (ένα αγαπημένο σημείο περισυλλογής του Βορειοϊρλανδού σχεδιαστή), γειώνει τη συλλογή. Τα διακοσμητικά στοιχεία και τα μοτίβα είναι πλούσια και άφθονα, όπως φαίνεται σε ένα σακάκι με κορδέλες και ένα περίτεχνα κεντημένο κοστούμι. Αυτό είναι κάτι που ο Anderson τόνισε και στην ανδρική pre-fall 2026 συλλογή του, που κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο, αν και εκεί διατηρήθηκε η ίδια ανεπαίσθητη αίσθηση «ατελούς» που χαρακτήριζε το αγορίστικο prep της άνοιξης/καλοκαιριού 2026.

Το τζιν-δήλωση και η επανεφεύρεση του Bar jacket

Πρωταγωνιστής το νέο τζιν, τόσο φαρδύ όσο μια πλισέ φούστα. Από εξαιρετικά ελαφρύ, ξεθωριασμένο ντένιμ, λειτουργεί ως άγκυρα για τις πολλαπλές εκδοχές του εμβληματικού Bar jacket, κοντό ή μακρύ, λιτό ή πυκνά υφασμένο, ακόμη και μεταμορφωμένο σε παλτό. «Δίνει μια σύγχρονη αιχμή και διαφορετική στάση στο Bar jacket», σημειώνει ο Anderson στο WWD, αναφερόμενος και στην αισθητική της Gen Z με τα λεγόμενα “elephant leg” παντελόνια. «Το κορίτσι έχει καθιερωθεί, τώρα επεκτείνουμε την γκαρνταρόμπα».

Ένα όραμα που ξεδιπλώνεται στον χρόνο

Ο σχεδιαστής δεν κρύβει ότι το όραμά του για τον Dior δεν θα ολοκληρωθεί σε μία ή δύο σεζόν. Αντίθετα, η Pre-Fall 2026 λειτουργεί ως χαρτογράφηση βασικών κωδίκων, χωρίς εμμονή σε μία μόνο αισθητική γραμμή. «Ο Dior έχει την ικανότητα να αγκαλιάζει πολλούς τύπους γυναικών. Είναι, από τη φύση του, ένα συμπεριληπτικό brand», υπογραμμίζει.

Οι αναφορές στο παρελθόν είναι παρούσες αλλά αποστασιοποιημένες. Το Arizona trapeze coat του 1948 λειτουργεί ως έμπνευση. Οι σύγχρονες εκδοχές του αποδομούνται σχεδόν μέχρι την αφαίρεση: σοκολατί σακάκια με ντραπέ γιακά-σάλι, παλτό διπλής όψης με ρίγες, στερεωμένα με καρφίτσες για καπέλα.

Στο πεδίο της χειροτεχνίας, ο Anderson κινείται με αυτοπεποίθηση. Ένα Bar jacket υφασμένο από πολύχρωμες κορδέλες, συνδυασμένο με balloon παντελόνια, μιλά απευθείας στο κοινό που αγάπησε τον Loewe του. Τα εκκεντρικά πλεκτά, όπως η ριμπ μπλε ζακέτα σε σχήμα φράκου, ισορροπούν ιδανικά ανάμεσα στο δημιουργικό ρίσκο και την εμπορική απήχηση.

Η πρόκληση της ρομαντικής θηλυκότητας

Εκεί όπου το στοίχημα παραμένει ανοιχτό είναι στη ρομαντική, «θηλυκή» πλευρά του Dior, που γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία επί Maria Grazia Chiuri. Τα μεταξωτά ντραπέ φορέματα-μαντίλια με laser-cut floral κέντημα και τα slip dresses με άκαμπτο τούλι αποπνέουν απλότητα και χάρη, αλλά οι red carpet δημιουργίες του Anderson συνεχίζουν να διχάζουν.

Ο σχεδιαστής επιμένει σε ογκώδεις, πλαϊνά δεμένες σιλουέτες: από το φιστικί bustier φόρεμα που φόρεσε η Mia Goth στα Governor’s Awards μέχρι τα φορέματα με βαθύ ντεκολτέ και πλαϊνό φιόγκο. Μια αιχμηρή, σχεδόν ανατρεπτική ματιά στο ρετρό των ’50s, δουλεμένη σε μεταξωτό μουαρέ.

Με τη στήριξη των ατελιέ του Dior, ο Anderson απολαμβάνει, όπως λέει, τη διεύρυνση του δημιουργικού του εύρους, καθώς ετοιμάζεται για την πρώτη του συλλογή υψηλής ραπτικής τον Ιανουάριο. «Με προκαλεί. Δεν θέλω να βιαστώ. Δεν πιστεύω ότι μπορείς να “κλειδώσεις” μια ολόκληρη αισθητική μέσα σε εννέα μήνες», τονίζει.

Στη σκιά της ιστορίας

Ήδη, τα πρώτα του σχέδια εκτίθενται στη La Galerie Dior, δίπλα σε εκείνα όλων των προκατόχων του, στο ιστορικό flagship του οίκου στο Παρίσι. Η αίσθηση; «Πολύ τρομακτικό. Πολύ εκφοβιστικό», παραδέχεται. Ίσως όμως ακριβώς εκεί, ανάμεσα στο βάρος της ιστορίας και την υπομονή της εξέλιξης, να χτίζεται ο νέος Dior του Jonathan Anderson.

Τον Ιανουάριο, ο σχεδιαστής θα ολοκληρώσει το τρίπτυχο ντεμπούτο του, παρουσιάζοντας την πρώτη του συλλογή υψηλής ραπτικής στο Παρίσι. Αν το pre-fall 2026 αντιπροσωπεύει μια συλλογή σε μετάβαση, ίσως προσφέρει και μια κλεφτή ματιά σε όσα έρχονται.

Photo credit: Courtesy of Dior