Μπορεί να μην το παραδεχόμαστε αλλά ισχύει. Το ZARA αποτελεί μια από τις πιο πρωτότυπες και δυναμικές επιχειρήσεις στην ιστορία του κλάδου της μόδας. Κατάφερε να αλλάξει για πάντα τον τρόπο που ψωνίζουμε. Γεφύρωσε το χάσμα μεταξύ του στιλ που δείχνουν οι οίκοι στην πασαρέλα και τον μέσο καταναλωτή. Μπορεί να μην το έκανε με τον πιο ethical τρόπο, καθώς τα προϊόντα είναι σχεδόν πιστές αντιγραφές, αλλά πρέπει να ομολογήσουμε ότι συνέβαλε σημαντικά στη στιλιστική αναβάθμιση που έχει παρατηρηθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Η δήλωση του δισεκατομμυριούχου πλέον ιδιοκτήτη του Amancio Ortega το 1999 αποτυπώνει την μεγαλύτερη επιτυχία της εταιρίας: “Με το ZARA καταφέραμε να επιφέρουμε τον εκδηµοκρατισµό στη µόδα. Προσφέραμε προσιτή µόδα στο σύγχρονο άντρα και γυναίκα.”

Στην καμπάνια για την επέτειο του brand, o Steven Meisel συσχετίζει τα 50 χρόνια της φίρμας με 50 iconic models -όπως αναφέρονται στο βίντεο- με σκοπό να εξάψει την περιέργεια και την φαντασία του κοινού. Το ασπρόμαυρο κλιπ διαδραματίζεται στην Νέα Υόρκη και μας δημιουργεί μια αίσθηση πως μας καλεί να γίνουμε συμμέτοχοι στον πάρτι.  Να μεταδώσουμε το μήνυμα  και το ρυθμό του ZARA. Η Marta Ortega Pérez, μη εκτελεστική πρόεδρος της Inditex -μητρικής εταιρείας του ZARA- δηλώνει: “Η δημιουργικότητα είναι η καρδιά του Zara — το χαρακτηριστικό που μας καθορίζει. Αυτή η εξαιρετική ταινία του Steven Meisel αποτελεί μια έκφραση δημιουργικής ελευθερίας και της μαγείας που επιδιώκουμε πάντοτε να δημιουργούμε. Πρωταγωνιστούν 50 από τα κορυφαία μοντέλα του κόσμου — τιμώμενα όχι μόνο για την ομορφιά τους, αλλά και για τον χαρακτήρα τους, τη μοναδικότητά τους και τη δύναμή τους — σε μια γιορτή του Zara με αφορμή τη συμπλήρωση των 50 χρόνων της. Αυτή η καμπάνια αποτελεί φόρο τιμής σε όλα όσα έχουν δημιουργήσει οι ομάδες του Zara τις τελευταίες πέντε δεκαετίες, αναγνωρίζοντας τον ενθουσιασμό, το ταλέντο και την αστείρευτη δημιουργικότητά τους.”

Το πρωτοφανές καστ που εμφανίζεται στην ταινία περιλαμβάνει τα μοντέλα: Abbey Lee, Adriana Lima, Alek Wek, Amar Akway, Amber Valletta, Amelia Gray, Awar Odhiang, Candice Swanepoel, Carla Bruni, Caroline Trentini, Carolyn Murphy, Christy Turlington, Cindy Crawford, Doutzen Kroes, Edie Campbell, Eva Herzigova, Fei Fei Sun, Georgia Moot, He Cong, Imaan Hammam, Irina Shayk, Iselin Steiro, Joan Smalls, Julia Nobis, Karen Elson, Karlie Kloss, Lexi Boling, Lina Zhang, Linda Evangelista, Liya Kebede, Lulu Tenney, Mariacarla Boscono, Marisa Berenson, Maty Fall, Meghan Collison, Mona Tougaard, Naomi Campbell, Natasha Poly, Paloma Elsesser, Paulina Porizkova, Penelope Tree, Precious Lee, Rianne Van Rompaey, Rosalieke Fuchs, Sascha Rajasalu, Sasha Pivovarova, Sora Choi, Twiggy, Vittoria Ceretti και Yasmin Warsame.

Μπορείτε επίσης να διαβάσετε: Μαύρο ολόσωμο μαγιό: 1 κομμάτι, πολλά looks

Η ιστορία

Ο νεαρός Amancio Ortega από την Λα Κορούνια της Ισπανίας μάλλον είχε ανήσυχο πνεύμα από μικρός. Παιδί μιας μέσης αστικής οικογένειας, παράτησε το σχολείο στα 14 του χρόνια και βγήκε με θάρρος στην αγορά εργασίας. Ξεκίνησε να εργάζεται ως “παιδί για τις δουλειές” σε έναν από τους πιο επιτυχηµένους ράφτες της πόλης παραδίδοντας κατ’ οίκον τα χειροποίητα πουκάµισα στους πελάτες. Συνέχισε να εργάζεται στον κλάδο δίπλα σε ένα έμπορο υφασµάτων, όπου μαθαίνει τα μυστικά και τις ποιότητες των υφασμάτων. Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, αποφάσισε να κάνει το επόμενο βήμα. Να δημιουργήσει τα δικά του ρούχα. Ράβοντας στο σπίτι της κουνιάδας του δημιουργεί την αντιγραφή μιας ακριβής ρόμπας. Το εγχείρημα ήταν επιτυχημένο και η οικογενειακή επιχείρηση προχώρησε σε μια μικρή σειρά που αποτελούταν μόλις από 4 κομμάτια. Το 1963 ανοίγει το Confecciones GOA , ένα μαγαζάκι στο κέντρο της Λα Κορούνια με ρόμπες, μπουρνούζια και πετσέτες που το έτρεχε με την οικογένειά του: ο ίδιος με την σύζυγο του ήταν υπεύθυνοι για τις νέες τάσεις, ο αδερφός του διαχειριζόταν το εμπορικό κομμάτι και η αδελφή του ασχολούνταν με τα λογιστικά.

zara

Το 1975 ανοίγει το μαγαζί που θα άλλαζε για πάντα το τοπίο της μόδας. Αναζητώντας το ιδανικό όνομα για το νέο αυτό μαγαζί ο Ortega θέλησε να το ονομάσει Zorba από την γνωστή ταινία “Zorba the Greek”. Δυστυχώς – ή όπως αποδείχθηκε, ευτυχώς- υπήρχε ήδη στην περιοχή ένα μπαρ με το ίδιο όνομα. Έχοντας ήδη αγοράσει τα καλούπια με τα γράμματα Z-O-R-B-A για την ταμπέλα κατέφυγε σε μια έξυπνη αναπροσαρμογή και κατέληξε στο όνομα ZARA.

Μπορείτε επίσης να διαβάσετε: Gianni Versace Retrospective: Το Λονδίνο τιμά τον βασιλιά της μόδας

Δέκα χρόνια αργότερα ιδρύεται ο όμιλος Inditex που περιλαμβάνει εκτός του ZARA τις φίρμες ZARA Home, Massimo Dutti, Bershka, Oysho, Pull&Bear, Stradivarious και Uterque. Το κλειδί της επιτυχίας του είναι η γρήγορη διαδικασία παραγωγής και διανομής των προϊόντων που υπερηφανεύεται ότι απαιτούνται λιγότερες από δέκα ημέρες από τον σχεδιασμό των ρούχων έως να βρεθούν στις βιτρίνες των καταστημάτων. Η παραγωγή σε όλα της τα στάδια γίνεται χωρίς μεσάζοντες γεγονός που μεγιστοποιεί το κέρδος της επιχείρησης κρατώντας χαμηλή την λιανική τιμή.

zara

Το brand που “αγαπάμε να μισούμε”

Μπορεί να κατηγορείται συνεχώς για τις αντιγραφές των επώνυμων ρούχων και την μαζικότητα του. Να γίνονται πολλές φορές ανέκδοτα οι ιστορίες που δύο κυρίες βρίσκονται στην ίδια εκδήλωση με το ίδιο φόρεμα. Όσο και αν αγαπάμε να το μισούμε όμως, είναι το brand που άλλαξε τις αγοραστικές μας συνήθειες και κατάφερε να μας εθίσει στο shopping. Έγινε κομμάτι της κουλτούρας μας και της καθημερινότητας μας. Οι περισσότεροι από εμάς, κάποια στιγμή στην ζωή μας έχουμε αγοράσει κάτι από το ZARA. Είναι η αμαρτωλή απόλαυση που μας φτιάχνει το κέφι όταν έχουμε μια άσχημη μέρα. Μπορεί να αγαπάμε να το μισούμε. Αλλά σίγουρα το αγαπάμε.