“Worth: Inventing Haute Couture”: Η έκθεση του Petit Palais τιμά τον ιδρυτή της haute couture
Η έκθεση "Worth: Inventing Haute Couture" στο Petit Palais στο Παρίσι μας ταξιδεύει στην ιστορία του ιδρυτή της haute couture.
Η ιστορία της μόδας πάντα σαγήνευε το κοινό. Η πολυτέλεια άσκει μια έλξη που διεγείρει την φαντασία και την περιέργεια. Η νέα έκθεση που λαμβάνει χώρα στο Petit Palais στο Παρίσι μας ταξιδεύει στην ιστορία και μας συστήνει τον άνθρωπο που τα ξεκίνησε όλα. Τον “ιδρυτή” της haute couture. Τον Charles Frederick Worth. Μπορεί στο μυαλό μας να έχουμε συνυφάσει την μόδα με την Γαλλία, ο άνθρωπος όμως που αναβάθμισε την μόδα και την ανήγαγε σε τέχνη ήταν Βρετανός.
Charles Frederick Worth: Ο πρώτος μετρ
Ο Worth μετακόμισε στο Παρίσι το 1846. Αρχικά εργάστηκε ως υπάλληλος στο κατάστημα νεωτερισμών Gagelin όπου ήρθε σε επαφή με την τέχνη της ραπτικής. Το 1858 ίδρυσε τον οίκο “Worth & Bobergh” στον αριθμο 7 της Rue de la Paix με συνέταιρο τον Σουηδό επιχειρηματία Otto Gustav Bobergh ο οποίος αποχώρησε το 1870. Η επιτυχία ήρθε γρήγορα και το πελατολόγιο του συμπεριλάμβανε την crème de la crème της αριστοκρατίας της Ευρώπης ακόμα και την αυτοκράτειρα Ευγενία, σύζυγο του Ναπολέοντα Γ’.

Worth & Bobergh, Robe de ville, 1868-1869
Χάρη στην άψογη τεχνική του και την οργάνωση του οίκου του, ο οίκος Worth καταφέρνει να μειώσει τον χρόνο παραγωγής των περίτεχνων δημιουργιών του σε μόλις 15 ημέρες – όπως αναφέρει ο τύπος της εποχής. Το 1897 ο οίκος αναλαμβάνει μια παραγγελία που η υλοποίηση της μοιάζει απλά ανέφικτη ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα. Η Kate Brice ζήτησε από το ατελιέ ένα ακριβές αντίγραφο του φορέματος Spanish Infanta όπως αυτό απεικονιζόταν στον πίνακα Las Meninas του Diego Velázquez. Η προθεσμία παράδοσης του φορέματος ήταν μόλις 24 ώρες! Ο Jean-Philippe Worth έφερε εις πέρας έναν σχεδιαστικά και τεχνικά “άθλο” της μόδας γράφοντας ιστορία.
Η υπογραφή και το όραμα του Worth
Αν και έπαψε να λειτουργεί το 1956, το όνομα του εξακολουθεί να αποτελεί τον ορισμό του στιλ και της πολυτέλειας. Στην ακμή του απασχολούσε περισσότερα από 1.200 άτομα- πρωτοφανής αριθμός για την εποχή. Ήταν ο πρώτος που προσέθεσε μια ετικέτα με την υπογρφή του στα ρούχα του όπως ένας ζωγράφος υπογράφει ένα πίνακα του. Δεν υπέγραφε όμως με το πλήρες όνομα του παρα μόνο με το επίθετο, έχοντας στην άκρη του μυαλού του πως θα τον διαδέχονταν οι γιοί του.Ο Charles Frederick Worth έφυγε από την ζωή το 1895. Οι γιοί του συνέχισαν την παράδοση του και έφεραν τον οίκο στην νέα εποχή. Η δυναμική τους παρουσία στον χώρο στις αρχές του 20ου αιώνα και την εποχή του Μεσοπολέμου αποδεικνύει πως ο Worth είχε άξιους κληρονόμους του οράματος του.
Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Talia Lipkin-Connor: Η ταλαντούχα σχεδιάστρια που ο προπάππους της έντυνε τους Beatles!

Robe du soir της Franca Florio, 1900-1905

Robe de jour, 1872
“Worth: Inventing Haute Couture”
Το Petit Palais συνεργάστηκε με το φημισμένο μουσείο μόδας του Παρισιού Palais Galliera για την διοργάνωση της έκθεσης που περιλαμβάνει 400 εκθέματα. Η έκθεση μας ταξιδεύει στα πρώτα βολάν, τα κρινολίνα και περίτεχνα διακοσμημένα φορέματα που φορούσαν οι ευγενείς στους χορούς στα τέλη του 19ου αιώνα όπως το φόρεμα “Lily Dress” που φορούσε η κοντέσα Greffulhe στο γάμο της κόρης της και το κοστούμι Zenobia που φορούσε η Δούκισα του Chatsworth στον ετήσιο χορό του Devoshire το 1897. Ο Worth είχε στο πελατολόγιο του την υψηλή κοινωνία της Ευρώπης. Οι πελάτες του ήταν απαιτητικοί και ιδιαίτερα ανταγωνιστικοί μεταξύ τους. Κάθε παραγγελία ήταν μια πρόκληση δημιουργικότητας.

Robe d’intérieur, 1896-1897
Ακολούθησαν οι γραμμικές σιλουέτες της εποχής που τον οίκο είχαν καταλάβει οι γιοι του Jean-Philippe και Gaston Worth. Αργότερα όταν ο οίκος πέρασε στους γιούς του Gaston, Jean-Charles και Jacques, ήταν πλέον η εποχή της Art Deco που αποθεώνει τα γραφικά σχέδια. Η συλλογή περιλαμβάνει εκτός από τις εντυπωσιακές δημιουργίες του οίκου, αξεσουάρ, πίνακες ζωγραφικής και άλλα αντικέιμενα τέχνης. Η έκθεση ολοκληρώνεται με την προβολή σκηνών της σειράς “The Gilded Age” της οποίας τα κοστούμια έχουν στοιχεία από τα σχέδια του Worth.
Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Couture ιστορίες για πρώτη φορά στο Λούβρο

“Robe aux lys “, 1896
Το τεράστιο εγχείρημα
Για την διοργάνωση της έκθεσης απαιτήθηκαν 3 χρόνια καθώς τα περισσότερα φορέματα έχριζαν εκτεταμένης και ιδιαίτερα δαπανηρής αποκατάστασης. Εκτός από τα κομμάτια της συλλογής του Palais Galliera, η έκθεση περιλαμβάνει δάνεια από το Palazzo Pitti, την Gallerie degla Uffizi στην Φλωρεντία, τα βρετανικά μουσεία Fashion Museum Bath και Victoria & Albert – που είχε οργανώσει έκθεση προς τιμήν του Worth το 1958 γιορτάζοντας τα 100 χρόνια παρουσίας του στον κόσμο της μόδας- , το Museum of the City of New York, το Metropolitan Museum of Art (The Costume Institute) και το Museo del Traje στην Μαδρίτη. Μια σπάνια στα χρονικά έκθεση που έχει ήδη χαρακτηριστεί “εμπειρία ζωής” από πολλούς καθώς θεωρείται πρακτικά αδύνατο να συγκεντρωθούν ξανά τόσα πολλά αντικείμενα από διαφορετικά μουσεία και να επαναληφθεί όλη αυτή η διαδικασία. Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινο έως τον Σεπτέμβριο του 2025.

Το φόρεμα Byzantine της κοντέσας Greffulhe, 1904

Egidio Scaioni, Διαφήμιση του αρώματος “Vers le jour” του Worth, 1925
Photo Credits: Petit Palais Museum