Oops, το έκανε ξανά! Ο οίκος Balenciaga κατάφερε για άλλη μια φορά να βρεθεί στο επίκεντρο της μόδας και όχι απαραίτητα για καλό λόγο. Αν σκοπεύετε να επενδύσετε 680 ευρώ σε ένα T-shirt διακοσμημένο με στρας και το πρόσωπο της Britney Spears, έχουμε άσχημα νέα: έχει ήδη εξαντληθεί. Όχι ότι δεν υπάρχουν εναλλακτικές: distressed καπέλα με το όνομα «Britney» στα €1.025, ή hoodie με την υπογραφή της στα €1.350. Και όμως, παρά την κατακραυγή στα social media, κάποιος τα αγοράζει.

Διαβάστε ακόμη: Ο Demna Gvasalia αναλαμβάνει τα ηνία του Gucci

Η μόδα ως κοινωνικό πείραμα;

Η συλλογή είναι μέρος της «music series» του οίκου, μιας σειράς συνεργασιών με μουσικούς καλλιτέχνες. Αυτή είναι και η τελευταία δημιουργία του Demna Gvasalia ως καλλιτεχνικού διευθυντή της Balenciaga, λίγο πριν “μετακομίσει” στη Gucci.

Ο Demna υπήρξε ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους σχεδιαστές. Στη διάρκεια της θητείας του στη Balenciaga, μετέτρεψε το, σχεδόν κιτς, τουριστικό εμπόρευμα σε «υψηλή μόδα»: T-shirts που θυμίζουν φθηνά σουβενίρ της Oxford Street κοστολογούνται σαν επενδυτικά κομμάτια. Βραχιόλια-μονωτικές ταινίες στα €1.050, hoodies που μοιάζουν βγαλμένα από στοκ αποθήκης αλλά με τιμές τετραψήφιες. Είναι μόδα ως κοινωνικό πείραμα και ίσως γι’ αυτό λατρεύεται από μια μικρή, αλλά φανατική μερίδα καταναλωτών.

Βέβαια, δεν φταίει η Britney. Αντιθέτως, είναι μια γυναίκα που βίωσε τοξική κακομεταχείριση από τη βιομηχανία του θεάματος, έχασε την ελευθερία της για πάνω από μια δεκαετία και ακόμα παλεύει για τη φωνή της. Ελπίζουμε ότι αυτή η συνεργασία να της φέρνει επιτέλους κάποιο προσωπικό κέρδος, έστω κι αν το προϊόν καταλήγει να είναι ένα «Toxic» αντικείμενο λατρείας για fashion junkies.

Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι ο Demna αφήνει πίσω του τη Balenciaga για να αναλάβει τη δημιουργική ηγεσία της Gucci, ενός οίκου συνώνυμου με τη φινέτσα και το διαχρονικό glamour. Η αισθητική του Demna, όμως, απέχει παρασάγγας από τη λάμψη της Gucci. Είναι σκοτεινή, σχεδόν δυστοπική, με εμμονή στο «άσχημο» και στο παράδοξο. Μένει να δούμε αν το κοινό της Gucci είναι έτοιμο για κάτι τόσο ριζικά διαφορετικό.

Ένας κύκλος κλείνει

Όσο για τη Balenciaga, ο κύκλος του Demna κλείνει και τη σκυτάλη παραλαμβάνει ο Pierpaolo Piccioli, ένας δημιουργός που έχει ταυτιστεί με τον ρομαντισμό, τη φινέτσα και τη βαθιά ανθρωπιστική προσέγγιση στη μόδα, όπως φάνηκε και από το έργο του στη Valentino. Η άφιξή του φαντάζει σαν προσπάθεια εξιλέωσης για έναν οίκο που τα τελευταία χρόνια βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα.

Πρώτα ήρθαν οι διαφημιστικές καμπάνιες που προκάλεσαν παγκόσμια κατακραυγή – με πιο αμφιλεγόμενη εκείνη που απεικόνιζε παιδιά να κρατούν λούτρινα αρκουδάκια ντυμένα με bondage (σαδομαζοχιστικά) αξεσουάρ. Στη συνέχεια αποκαλύφθηκε πως σε άλλη φωτογράφιση υπήρχαν “κατά λάθος” τοποθετημένα δικαστικά έγγραφα σχετιζόμενα με υποθέσεις παιδικής πορνογραφίας και άλλα αινιγματικά props που παρέπεμπαν σε καταδικασμένους κακοποιητές. Ο αντίκτυπος ήταν καταστροφικός. Πιστοί υποστηρικτές όπως η Kim Kardashian αποστασιοποιήθηκαν, ενώ η κοινή γνώμη στράφηκε εναντίον του οίκου.

Παρά τις δημόσιες συγγνώμες της Balenciaga και τις δηλώσεις του CEO Cédric Charbit περί «ευθύνης» και «επαναπροσδιορισμού αξιών», η ζημιά είχε ήδη γίνει. Γι’ αυτό, η άφιξη του Piccioli μοιάζει όχι απλώς με αλλαγή σελίδας, αλλά με συνειδητή προσπάθεια κάθαρσης και επαναφοράς του οίκου σε μια πιο ανθρώπινη, ποιητική και, κυρίως, λιγότερο προκλητική εποχή.

Ίσως λοιπόν αυτή η συλλογή με την Britney να είναι το κύκνειο άσμα μιας εποχής στη μόδα που αγάπησε το σοκ, το γκροτέσκο και την πρόκληση για την πρόκληση. Και αν εμείς, οι απλοί θεατές,δεν «το πιάνουμε», δεν πειράζει. Στο κάτω-κάτω, η μόδα δεν είναι υποχρεωτικό μάθημα. Όμως δεν μπορούμε να μη ρωτήσουμε: Θα δίνατε εσείς 680 ευρώ για ένα μπλουζάκι με την  Britney Spears;