Με την πρώτη ματιά, ίσως σας θυμίζει καλοκαίρι στη Νότια Γαλλία ή μια ασπρόμαυρη φωτογραφία του Picasso στο στούντιό του. Όμως η περίφημη marinière (μαρινιέρα), η κλασική γαλλική ναυτική μπλούζα με μπλε και λευκές ρίγες, γνωστή και ως Breton shirt, είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα κομψό basic. Είναι ένα ένδυμα με ιστορία που ξεκινά από τα αμπάρια του γαλλικού ναυτικού τον 19ο αιώνα και καταλήγει στην πασαρέλα της υψηλής ραπτικής και τις καλοκαιρινές σας διακοπές.

Από τη θάλασσα στην πασαρέλα

Η marinière “γεννήθηκε” το 1858, όταν καθιερώθηκε ως μέρος της στολής των Γάλλων ναυτών. Καθεμία ρίγα είχε με πλάτος 20 χιλιοστά και κάθε μπλούζα είχε 20 λευκές και 21 μπλε ρίγες. Οι 21 ρίγες της δεν ήταν τυχαίες. Λέγεται πως συμβόλιζαν τις νίκες του Ναπολέοντα. Πρακτική και ευδιάκριτη, η ριγέ μπλούζα διευκόλυνε τον εντοπισμό των ναυτών που έπεφταν στη θάλασσα, ενώ το βαμβακερό ύφασμά της πρόσφερε άνεση στα ταξίδια μεγάλης διάρκειας. Τα ¾ μανίκια επέτρεπαν ελευθερία κινήσεων κατά τους ελιγμούς στο πλοίο. Η μπλούζα ήταν επίσης φαρδιά, με ανοιχτό λαιμό, ώστε οι ναύτες να μπορούν να τη φορούν και να τη βγάζουν εύκολα, ακόμη και σε δύσκολες καιρικές συνθήκες.

Λίγο αργότερα, οι ψαράδες της Βρετάνης και της Νορμανδίας υιοθέτησαν το ίδιο σχέδιο για τη δική τους στολή εργασίας. Η εταιρεία Saint James, που ιδρύθηκε το 1889 στη Νορμανδία, έγινε διάσημη για τις ανθεκτικές, μάλλινες marinières της, που ζέσταιναν τους ψαράδες στους 6 μήνες που περνούσαν στα ανοιχτά.

Η Coco Chanel σχεδίασε για τη «sailor-girl», 19 Φεβρουαρίου 1955.

Η Coco Chanel και η γέννηση ενός unisex συμβόλου

Το μεγάλο άλμα από τη λειτουργικότητα στο στιλ έγινε τη δεκαετία του 1910, όταν η Coco Chanel, παραθερίζοντας στις ακτές της Νορμανδίας, εμπνεύστηκε από τις στολές των ναυτών και λάνσαρε τη marinière στη δική της ναυτική συλλογή. Την έκανε κοντή, ελαφριά και κομψή, την έραψε από jersey βαμβάκι και την εισήγαγε στη γυναικεία μόδα καταργώντας τα στερεότυπα του φύλου και εισάγοντας έναν νέο, άνετο κώδικα ντυσίματος.μετατρέποντας ένα αντρικό ένδυμα σε διαχρονικό unisex fashion item.

Από τότε, το ριγέ μπλουζάκι δεν έπαψε ποτέ να συνδέεται με την ανεμελιά, τις διακοπές και τη δημιουργική ελευθερία. Οι δεκαετίες του ’30 και του ’50 το καθιέρωσαν στη συνείδηση του κοινού ως κομμάτι του στιλ ανθρώπων όπως ο Picasso, Jean Cocteau, Brigitte Bardot και Audrey Hepburn.

Audrey Hepburn

Από το ριμέικ του σινεμά

Ο James Dean φόρεσε marinière στο “Επαναστάτης Χωρίς Αιτία”, ενισχύοντας τον επαναστατικό χαρακτήρα της. Η Jean Seberg στο “Breathless” την έκανε γοητευτική με τον πιο ανεπιτήδευτο τρόπο. Και βέβαια, ο Jean-Paul Gaultier την απογείωσε ως haute couture στοιχείο, κάνοντάς την σύμβολο του δικού του προσωπικού στιλ.

Σήμερα, από την Καπ ν’ Αντίμπ μέχρι τη Νέα Υόρκη, και από τον Pharrell Williams μέχρι τους πιο διακριτικούς λάτρεις του minimal chic, η marinière συνεχίζει να φοριέται προσφέροντας το ίδιο διαχρονικό στιλ.

Pablo Picasso

Η γοητεία της απλότητας

Πέρα από τη μόδα, η μαρινιέρα έχει αναχθεί σε σύμβολο πολιτιστικής κληρονομιάς και εθνικής ταυτότητας. Συνδέεται έντονα με το γαλλικό στιλ και έχει γίνει συνώνυμο του “je ne sais quoi”,  της ανεπιτήδευτης και κομψής αύρας που αποπνέει η γαλλική κουλτούρα.

Brigitte Bardot

Παρά τη μακρά και πλούσια ιστορία της, η μαρινιέρα παραμένει πιστή στον αρχικό της σχεδιασμό, με τις κλασικές ρίγες και τη χαλαρή εφαρμογή. Είναι ένα κομμάτι που δεν επηρεάζεται από τις τάσεις, και συνεχίζει να φοριέται από γενιά σε γενιά.

Δημιουργία του Jean Paul Gaultier

Η διαχρονική της γοητεία έγκειται στην απλότητα, την ευελιξία και το εμβληματικό της design, που αποπνέει έναν αβίαστο στυλιστικό δυναμισμό. Είτε φοριέται από ναύτες στις θάλασσες είτε από fashionistas στους δρόμους, η μαρινιέρα συνεχίζει να εμπνέει, ένα αληθινό κλασικό κομμάτι στην ιστορία της μόδας.

Photo credit: Getty Images /@junybreeze/IG