Συρρικνώνονται τα Crocs στη ζέστη;

Στο επίκεντρο νέας αγωγής η περίεργη «συμπεριφορά» των παπουτσιών Crocs. Τι παθαίνουν όταν ο υδράργυρος ανεβαίνει;
Μπορούν τα Crocs να… μικρύνουν όταν εκτεθούν στον ήλιο; Κι αν ναι, γνώριζε κάτι η εταιρεία για αυτό το φαινόμενο και δεν το αποκάλυψε; Σε αυτά τα ερωτήματα καλείται να απαντήσει η Crocs Inc., καθώς βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με μια ομοσπονδιακή αγωγή στις ΗΠΑ, η οποία ενδέχεται να αποκτήσει χαρακτήρα συλλογικής προσφυγής (class-action).
Διαβάστε ακόμη: Παπούτσια που διχάζουν: Γιατί τα “άσχημα” σχέδια γίνονται το απόλυτο trend
Η υπόθεση έχει ήδη ξεκινήσει να εκδικάζεται στο Σαν Φρανσίσκο, με τέσσερις ενάγοντες να ισχυρίζονται ότι τα παπούτσια της εταιρείας συρρικνώνονται όταν εκτίθενται στη ζέστη ή σε άμεση ηλιακή ακτινοβολία. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παραμορφώνονται ή να μην εφαρμόζουν πλέον σωστά στο πόδι του καταναλωτή, καθιστώντας τα «ακατάλληλα για καθημερινή χρήση».
Διαβάστε ακόμη: Πρέπει τα κατοικίδια να φοράνε παπούτσια και άλλα αξεσουάρ;
Τι λέει η δικαστική απόφαση;
Η δικαστής Trina Thompson, που χειρίζεται την υπόθεση, έδωσε προθεσμία έως τις 9 Ιουλίου στους ενάγοντες να υποβάλουν διορθωμένη αγωγή με τις κατάλληλες χρονικές διευκρινίσεις, διαφορετικά η υπόθεση θα απορριφθεί οριστικά. Παράλληλα, απέρριψε μέρος των κατηγοριών που σχετίζονται με απάτη, κρίνοντας ότι δεν τεκμηριώνεται επαρκώς το ποιες διαφημιστικές ενέργειες της εταιρείας παρεξήγησαν οι καταναλωτές. Ωστόσο, επέτρεψε να προχωρήσει η κατηγορία περί «υποχρέωσης γνωστοποίησης» (duty to disclose), αφού, σύμφωνα με το δικόγραφο, η Crocs είχε λάβει χιλιάδες παράπονα για το ίδιο πρόβλημα και φέρεται να γνώριζε το ζήτημα, χωρίς να προειδοποιήσει τους πελάτες της.
Η εταιρεία, πάντως, δηλώνει ικανοποιημένη από την εξέλιξη, καθώς «πολλές από τις βασικές κατηγορίες απορρίφθηκαν», όπως ανέφερε εκπρόσωπός της, και διαμηνύει πως θα υπερασπιστεί σθεναρά τη φήμη και την ποιότητα των προϊόντων της.
Ποιο είναι το «μυστικό» υλικό Croslite;
Το μεγαλύτερο μέρος των παπουτσιών Crocs κατασκευάζεται από ένα αποκλειστικό συνθετικό υλικό που ονομάζεται Croslite, ένα κατοχυρωμένο υλικό από ρητίνη κλειστής κυψέλης. Δεν πρόκειται για πλαστικό ή καουτσούκ, αλλά για έναν αφρό που προσφέρει μεγάλη άνεση, αντοχή και αντιμικροβιακές ιδιότητες. Το Croslite προσαρμόζεται στο πόδι με τη θερμότητα του σώματος, κάτι που, όπως δείχνει και η πρόσφατη αγωγή, μπορεί να είναι δίκοπο μαχαίρι.
Σύμφωνα με την αγωγή, έχει την ιδιότητα να συρρικνώνεται όταν εκτίθεται σε υψηλές θερμοκρασίες ή στο φως του ήλιου, με αποτέλεσμα να παραμορφώνεται ή να μικραίνει.
Οι ενάγοντες κατηγορούν την εταιρεία ότι δεν ενημέρωσε επαρκώς το κοινό για το πώς επηρεάζεται το υλικό σε τέτοιες συνθήκες και ότι δεν πληροί τις προδιαγραφές «βασικής ποιότητας και καταλληλότητας για χρήση» που αναμένονται από καταναλωτές.
Τι σημαίνει αυτό για εσάς
Αν είστε από τους λάτρεις των Crocs ή σκέφτεστε να τα αγοράσετε, καλό είναι να γνωρίζετε τα εξής:
- Αποφύγετε να τα αφήνετε εκτεθειμένα σε απευθείας ηλιακή ακτινοβολία, π.χ. σε μπαλκόνια ή στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου.
- Αν παρατηρήσετε αλλοίωση στο μέγεθος ή στο σχήμα τους, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το τμήμα εξυπηρέτησης της εταιρείας, ιδίως αν έχετε εγγύηση.
- Μείνετε ενήμεροι για την εξέλιξη της υπόθεσης, καθώς μια πιθανή απόφαση υπέρ των καταναλωτών ίσως ανοίξει τον δρόμο για αποζημιώσεις.
Ποια είναι η ιστορία των Crocs;
Όλα ξεκίνησαν από τρεις φίλους το 2002, George Boedecker, Scott Seamans και Lyndon Hanson, οι οποίοι παρουσίασαν για πρώτη φορά το χαρακτηριστικό παπούτσι σε μια έκθεση σκαφών στη Φλόριντα. Το πρώτο μοντέλο ονομάστηκε “The Beach” και φτιάχτηκε με βάση ένα clog από αφρώδες υλικό που προσέφερε άνεση, σταθερότητα και αντιολισθητικές ιδιότητες. Απευθυνόταν κυρίως σε ιστιοπλόους.
Τα Crocs γνώρισαν τεράστια επιτυχία τη δεκαετία του 2000, με εκατομμύρια πωλήσεις. Οι κριτικοί της μόδας τα απέρριψαν ως «άσχημα», αλλά οι καταναλωτές δεν τα εγκατέλειψαν, ιδιαίτερα για χρήση στην εργασία ή στο σπίτι. Χαρακτηριστικό είναι ότι πωλήθηκαν πάνω από 300 εκατομμύρια ζευγάρια σε περισσότερες από 90 χώρες.
Ωστόσο, στα τέλη της δεκαετίας, η φήμη τους άρχισε να φθίνει. Τα Crocs έγιναν το «αντικείμενο χλευασμού» πολλών fashion media και το brand φλέρταρε με την οικονομική κατάρρευση.
Από τα μέσα της δεκαετίας του 2010, τα Crocs γνώρισαν μια απρόσμενη αναγέννηση, χάρη σε συνεργασίες με σχεδιαστές όπως ο Balenciaga, και διασημότητες όπως ο Justin Bieber, η Post Malone και η Zendaya. Τα fashion shows με Crocs πλατφόρμες και λαμπερές εκδοχές τους ανέτρεψαν την εικόνα του «άσχημου παπουτσιού» και το ανέδειξαν σε iconic αξεσουάρ της εποχής του normcore.
Προς το παρόν, η Crocs επιμένει ότι στέκεται πίσω από την ποιότητα των προϊόντων της, ενώ η τελική κρίση θα δοθεί –ίσως μετά από αρκετούς μήνες– στο δικαστήριο. Μέχρι τότε, καλό είναι να απολαμβάνετε τα Crocs σας… με σκιά!