Μερικές φορές, μια πολύ απλή ιδέα μπορεί να επηρεάσει καθοριστικά το πεπρωμένο μιας εταιρείας. Ο Émile-Maurice Hermès το βίωσε αυτό από πρώτο χέρι. Τον Δεκέμβριο του 1914, πέντε μήνες μετά την έναρξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, του ανατέθηκε από το Γαλλικό Υπουργείο Πολέμου να ταξιδέψει στη Βόρεια Αμερική.

Η αποστολή του ήταν να μελετήσει τη βιομηχανική παραγωγή ιπποσκευών και να προμηθευτεί άλογα και σέλες για το γαλλικό ιππικό. Ο 45χρονος επιχειρηματίας στάλθηκε με την ιδιότητά του ως αξιωματικός, αλλά και ως ειδικός στις ιπποσκευές. Μαζί με τον αδελφό του Adolphe, διηύθυναν την εταιρεία Hermès Frères, μια artisanal βιοτεχνία που κατασκεύαζε σέλες και αξασουάρ για άλογα, που είχε ιδρύσει ο παππούς τους Thierry το 1837.

Διαβάστε ακόμη: Hermès: Επιστροφή στην ιππική κομψότητα

Le fermoir c’est chic

Ένα από τα μοντέλα Hermes Bolide, που πωλούνται σήμερα.

Στον Καναδά, ο Emile Hermès παρατήρησε έναν άγνωστο μηχανισμό κλεισίματος στο καπό ενός στρατιωτικού οχήματος: ένα σύστημα μεταλλικών δοντιών που πλέκονταν μεταξύ τους χάρη σε ένα συρόμενο “βαγονέτο”, γρήγορα και απλά. Διαισθάνθηκε πως τα αυτοκίνητα πολύ σύντομα θα αντικαθιστούσαν τα άλογα και πως τα ταχύτερα ταξίδια θα απαιτούσαν διαφορετικά αξεσουάρ, αλλά και πιο αποτελεσματικά κλεισίματα αποσκευών και τσαντών. Και τότε ο Émile-Maurice Hermès είδε το μέλλον, που έναν αιώνα αργότερα θα μεταφραζόταν σε 222 δις ευρώ, όση είναι σήμερα η χρηματιστηριακή αξία του οίκου!

Μόλις επέστρεψε στη Γαλλία, απόκτησε το δικαίωμα να χρησιμοποιεί αποκλειστικό για δύο χρόνια το θαυματουργό αυτό αξεσουάρ από τη βρετανική εταιρεία Lightning Fastener, ενώ το 1922 κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στη Γαλλία το φερμουάρ, για χρήση σε δερμάτινα είδη και ρούχα. Η Hermès επέκτεινε τη χρήση φερμουάρ σε διάφορες σειρές ρούχων, συμπεριλαμβανομένου ενός golf jacket για τον Πρίγκιπα της Ουαλίας το 1918.

Ήταν συνηθισμένο να διαβάζει κάποιος στα γαλλικά περιοδικά τη δεκαετία του 1920 τη φράση “κλείσιμο Hermès” για να αναφερθούν στο φερμουάρ, ένα αξεσουάρ της ραπτικής, που δεν σχετιζόταν με τον σαγματοποιό της οδού Faubourg-Saint-Honoré.

Το 1922, ο Emile Hermès αγόρασε τις μετοχές του αδελφού του Adolphe, ο οποίος δεν ήταν πρόθυμος να επεκτείνει την παραγωγή πέρα από τα καθιερωμένα προϊόντα και παρουσίασε την ίδια χρονιά τη sac Bolide, “le sac pour l’auto”, την “τσάντα για το αυτοκίνητο” στην οποία για πρώτη φορά είχε ενσωματωθεί φερμουάρ. Εννοείται πως η Bolide Bag έγινε η πρώτη μεγάλη επιτυχία του οίκου, η οποία συνεχίζει να βγαίνει και σήμερα, περισσότερα από 100 χρόνια μετά, σε διάφορες παραλλαγές.

Ενώ οι πρώτες τσάντες Hermès χρησιμοποιούσαν φερμουάρ από άλλους κατασκευαστές, όπως οι YKK και Eclair, οι πιο πρόσφατες τσάντες διαθέτουν φερμουάρ ανώτατης ποιότητας, κατασκευασμένα από την ίδια την εταιρεία, με ένα “H” στο stop του φερμουάρ ή ένα τετράγωνο στα vintage μοντέλα, σύμβολα τα οποία αποτελούν ταυτόχρονα και πιστοποιητικό αυθεντικότητας.

Διαβάστε ακόμη: Ο οίκος Hermès ψάχνει ντετέκτιβ │Δηλώστε συμμετοχή

Η ιππική κληρονομιά

Ο οίκος Hermès ξεκίνησε αρχικά ως σαγματοποιός (Σ.Σ.: σαμαράς) και κατασκευαστής δερμάτινων αξεσουάρ για τα άλογα και τους αναβάτες τους.
Τα κουμπτώματα των τσαντών, ιδιαίτερα το κούμπωμα της Kelly Bag, προέρχονται από τις αγκράφες και τα κουμπώματα στους ιππικούς ιμάντες και στις ταξιδιωτικές τσάντες. Ο σχεδιασμός του κουμπώματος της Kelly Bag, με τους ιμάντες και το λουκέτο, θυμίζει τα συστήματα στερέωσης του ιππικού εξοπλισμού.

Με την πάροδο των χρόνων, η Hermès προσάρμοσε αυτά τα ιππικά στοιχεία για να τα ενσωματώσει στις συλλογές πολυτελών δερμάτινων ειδών της. Το κούμπωμα Kelly, για παράδειγμα, έχει εκσυγχρονιστεί και βελτιωθεί, διατηρώντας παράλληλα την αρχική του ιδέα. Τα κουμπώματα Hermès, συμπεριλαμβανομένων και των φερμουάρ, συχνά θεωρούνται κοσμήματα από μόνα τους, προσθέτοντας μια πινελιά εκλέπτυνσης και κομψότητας στις τσάντες.

Με λίγα λόγια, τα κουμπώματα Hermès αντανακλούν μια πλούσια ιστορία, εξαιρετική δεξιοτεχνία και διαχρονική αισθητική, αποτελώντας αναπόσπαστο μέρος της ταυτότητας του οίκου.