Οι οίκοι υψηλής ραπτικής είχαν ήδη συμπληρώσει 50 χρόνια αλλά δεν ηταν και πολλοί, από τότε που εμφανίστηκαν στην Αθήνα, όταν άνοιξε ακόμη ένας το 1956, ο οίκος Μαυρόπουλου που έμελλε να πρωταγωνιστήσει τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες.

Διαβάστε ακόμη: Jean Desses | Τι δεν γνωρίζουμε για τον κορυφαίο Έλληνα σχεδιαστή;

Μόδα εκ Παρισίων

Η βασίλλισα Φρειδερίκη φορώντας μια δημιουργία του οίκου Μαυρόπουλου χαιρετά τον νεοεκλεγέντα πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή. Πίσω της ο βασιλιάς Παύλος και αριστερά ο διάδοχος Κωνσταντίνος.

“Το 1959, όταν ορκίστηκε η πρώτη κυβέρνηση της ΕΡΕ, η βασίλισσα Φρειδερίκη έκανε ένα μεσημεριανό κάλεσμα στο παλάτι, για τις κυρίες των μελών της νέας κυβέρνησης. Η κυρία Αβέρωφ ήταν πελάτισσά μας και μία από τις πιο κομψές κυρίεςτης Αθήνας. Ήθελε να φορέσει ένα ταγέρ σε σχέδιο του Christian Dior από μαύρο μπουκλέ ύφασμα, κεντημένο με γκρι χάντρες. Ο Ντίνος, που δεν σταμάτησε ποτέ να με εκπλήσσει, μου ανακοίνωσε ότι θα το κεντούσε ο ίδιος. Η αντίδρασή μου ήταν άμεση. “Είσαι τρελός! Εσύ δεν ξέρεις από πού μπαίνει η κλωστή στη βελόνα!’. Ο Ντίνος ήταν όμως αποφασισμένος και αφού με έστειλε να κοιμηθώ ξενύχτισε κάνοντας το σχέδιο. Το αποτέλεσμα ήταν τραγικό. Σαν να είχαν πατήσει κότες επάνω στο ύφασμα. Η δεύτερη απόπειρα ήταν εξαιρετική.

Διαβάστε ακόμη: Οίκος Τσούχλου: Το πέρασμα από τη μοδιστρική στην υψηλή ραπτική

Ένα εντυπωσιακό κέντημα του Ντίνου Μαυρόπουλου.

Ενθουσιαστήκαμε! Η κυρία Αβέρωφ παρέλαβε το ταγέρ, το φόρεσε στο παλάτι και την επόμενη ημέρα που ήρθε για πρόβα ο Ντίνος τη ρώτησε πώς ήταν το ρούχο κι αν άρεσε. Εκείνη έβαλε τα γέλια: “Tέσσερις το φορούσαμε”, είπε. “Μία είχε το αυθεντικό Dior, μία από τη Ζωρζέτ, μία από την Παπαστεφάνου κι εγώ. Το δικό μου όμως ήταν το καλύτερο!'”. Η περιγραφή του Κώστα Μαυρόπουλου, όπως δημοσιεύτηκε στο εξαιρετικό βιβλίο του Δημήτρη Λυμπερόπουλου “Ελληνική μόδα 1900 – 2000 Ένας αιώνας δημιουργίας”, είναι χαρακτηριστική της κατάστασης που επικρατούσε στην ελληνική μόδα, στα μέσα της δεκαετίας του ’50. Οι παλιές φημισμένες ράφτριες της καλής αθηναϊκής κοινωνίας δεν είχαν αποσυρθεί ακόμη, ενώ οι πρώτοι ελληνικοί οίκοι μόδας είχαν κάνει την εμφάνισή τους και όλοι τους δουλεύουν με γαλλικά σχέδια και πατρόν.

Μαθητεύοντας στον κορυφαίο

Ο Κώστας Μαυρόπουλος φωτογραφίζεται το 1964 στο ατελιέ του, με τα μανεκέν Έφη Μελά (αριστερά) και Elizabeth που φορούν βραδινές δημιουργίες του.

Ο Κώστας και ο Ντίνος Μαυρόπουλος γεννήθηκαν στο Πειραιά – ο μεγαλύτερος Κώστας, το 1937. Ο πατέρας τους ονειρευόταν να τους καμαρώσει και τους δυο στη θάλασσα και ειδικότερα τον Κώστα σε μια γέφυρα ως καπετάνιο. Δεν γνώριζε όμως πως η μοίρα και οι πατρική επιθυμία σπάνια αρμενίζουν στην ίδια θάλασσα. Όταν ο Κώστας υπηρετούσε τη θητεία του στο Πολεμικό Ναυτικό έτυχε να έχει ως “κληρούχο” του τον διάδοχο του θρόνου, τότε, Κωνσταντίνο. Κάποια στιγμή που συζητούσαν ο Κώστας Μαυρόπουλος του εκμυστηρεύθηκε τον καημό του να καταφέρει να μεταβεί στο Παρίσι για να σπουδάσει “μόδα”. Σε καλύτερο “βύσμα” δεν θα μπορούσε να απευθυνθεί: Ο Κωνσταντίνος μεσολάβησε και ο Κώστας Μαυρόπουλος πήρε μετάθεση στο Παρίσι, στην υπηρεσία του θείου του πρίγκιπα Γεωργίου, ο οποίος ήταν παντρεμένος με τη Μαρία Βοναπάρτη. Ο Κώστας Μαυρόπουλος ξεκίνησε να σπουδάζει σε σχολή μόδας τα απογεύματα – το πρωί ορντινάτσα του πρίγκιπα. Μόλις τέλειωσε τη σχολή κτύπησε την πόρτα του οίκου Desses.

O κορυφαίος σχεδιαστής Γιάννης Ντεσές με μεγάλη προθυμία προσλάμβανε Ελληνόπουλα στο ατελιέ του για να τους μεταλαμπαδεύσει την τέχνη του. Στον Κώστα Μαυρόπουλο έπεσαν οι… κουμπότρυπες. Έβαλε τα κλάματα και ο Ντεσές τον κάλεσε στο γραφείο του. “Γιατί κλαις αγόρι μου;”. “Τρία διπλώματα πήρα από τη σχολή κύριε Ντεσέ και με έχετε να φτιάχνω κουμπότρυπες;”. “Άκουσε παιδί μου, δεν ξέρω αν θα γίνεις ή όχι σπουδαίος ράφτης, ξέρω όμως πως αν δεν γνωρίζεις να ελέγχεις τους εργάτες σου, πως θα σου κάνουν τη δουλειά, θα σε φάνε. Άλλαξε δουλειά. Πρώτα θα μάθεις να σιδερώνεις, να κάνεις κουμπότρυπες και μετά θα έλθεις δίπλα μου”.

Ο δρόμος για την επιτυχία

Ο Κώστας και ο Ντίνος Μαυρόπουλος φωτογραφίζονται με μανεκέν που παρουσιάζουν βραδινές δημιουργίες τους.

Ο Κώστας Μαυρόπουλος επιστρέφει στην Αθήνα και με τον αδελφό του Ντίνο βρίσκουν έναν εξαιρετικό χώρο στην οδό Κριεζώτου 3 και ανοίγουν τον οίκο τους. Από την άνοιξη του 1956 μέχρι τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς άρχισαν να υλοποιούν τις εμπνεύσεις του Κώστα Μαυρόπουλου, όμως πελάτισσα δεν περνάει την πόρτα του οίκου. Τον Οκτώβριο όμως οι Μαυρόπουλοι συμμετέχουν σε μια επίδειξη μόδας στο ξενοδοχείο Grande Bretagne, μαζί με τον οίκο Σιστοβάρη και τον κοσμηματοποιό Αντώνη Κατραμόπουλο. Αυτό ήταν! Ο διάδοχος Κωνσταντίνος μπορεί πλέον να τον συστήσει στη μητέρα του Φρειδερίκη και στην αρραβωνιαστικιά του Άννα Μαρία και οι Μαυρόπουλοι γρήγορα γίνονται “επίσημοι προμηθευτές της βασιλικής αυλής”.

“Υπήρχαν περιορισμοί για κάποιον που δούλευε για το παλάτι. Τα ρούχα που φτιάχναμε για τη βασιλική οικογένεια δεν επιτρεπόταν να τα ξαναφτιάξουμε για δύο χρόνια, αλλά η τιμή ήταν υψηλή και οι ενδυματολογικές επιλογές των κυριών της συγκεκριμένης οικογένειας έδιναν τον τόνο σε ολόκληρη την αθηναϊκή μόδα”, εξομολογείται ο Κώστας Μαυρόπουλος στη Ματίνα Τσιμπόγλου στο αυτοβιογραφικό τους βιβλίο “Από το μάτι της βελόνας” (εκδόσεις Επτάλοφος). Τα νυφικά και ιδίως τα κεντήματα του οίκου Μαυρόπουλου άφησαν εποχή.

Με νυφικό Μαυρόπουλος ξεκίνησαν τον έγγαμο βίο τους οι κυρίες Λίλα Μπακατσέλου Βενιζέλου, Σάντυ Κοπελούζου, Άννα Αγγελικούση, Μαριάννα Παγώνη (από αριστερά).

Ο Ιόλας τα είχε χαρακτηρίσει έργα τέχνης, ενώ ο Guy Laroche τούς πρότεινε συνεργασία με τον ομώνυμο οίκο του στο Παρίσι. Οι δουλειές του πηγαίνουν ολοένα και καλύτερα και οι Μαυρόπουλοι μεταφέρουν τον οίκο τους στην οδό Σκουφά 17. “Το 1965 η πολύ καλή φίλη και τρεις φορές κουμπάρα μας Μαίρη Λίντα” θυμάται ο Κώστας Μαυρόπουλος “μάς ανέθεσε την γκαρνταρόμπα της για μια περιοδεία που θα έκανε με τον Χιώτη. Ντύναμε τη Μαρία Κάλλας, τη Βίκυ Μοσχολιού, τη Ρίτα Σακελλαρίου, τη Μαίρη Χρονοπούλου, τη Ζωή Λάσκαρη κ.ά.”. Αλλά και τις περισσότερες μεγάλες κυρίες της αθηναϊκής κοινωνίας, όπως τη Jackie Ωνάση, τη Γιάννα Αγγελοπούλου, την Άννα Αγγελικούση, την αείμνηστη Λόλας Ζολώτα, αλλά και την άλλοτε πρώτη κυρία Μαργαρίτας Παπανδρέου.

Ο επίλογος

Ντίνος Μαυρόπουλος στο υπέροχο σπίτι τους στο Μετς.

Ο Ντίνος Μαυρόπουλος έφυγε από καρκίνο το 2018. Το γεγονός πως στην κηδεία του υπήρχε στεφάνι από τον οίκο Dior μαρτυρά πως τον θεωρούσαν έναν από τους κορυφαίους κεντηστές της εποχής του. Ο Κώστας ακολούθησε το 2023, εγκαταλείποντας έναν απόλυτα επιτυχημένο οίκο και υγιή οικονομικά.

“Πρέπει κάποια στιγμή να αποδείξουμε υπεύθυνα τι μπορεί να προσφέρει και η μόδα σ’ αυτόν τον τόπο, ώστε να αφήσουμε κάτι πίσω μας, γιατί κανένας μας δεν είναι αιώνιος. Το θέμα δεν είναι να κρατήσεις έναν οίκο σαράντα χρόνια, όπως τα καταφέραμε ο Ντίνος κι εγώ. Είναι να εξασφαλίσεις τη συνέχεια σ’ αυτή τη δουλειά. Γι’ αυτό όταν με ρωτάνε, λέω πως νιώθω δικαιωμένος, επειδή βλέπω τον Νικόλα, τον γιο μου, να αποτελεί τη συνέχεια. Και το όνειρό μου είναι να γίνει καλύτερος ακι από εμάς, να μας ξεπεράσει”.

Photos credits: creative Ανδρέας Κωστόπουλος, “Ελληνική Μόδα 1900 – 2000”, Δημήτρης Λυμπερόπουλος, “Από το μάτι της βελόνας”, εκδόσεις Επτάλοφος.