Είναι η γυμνή πλάτη, το νέο ντεκολτέ;

Η τελείως γυμνή πλάτη ποτέ δεν έλειψε από τα ντεφιλέ ή τα κόκκινα χαλιά, όμως επρόκειτο για μεμονωμένες περιπτώσεις. Ώσπου φέτος έχει υιοθετηθεί μαζικά από βραβευμένες ηθοποιούς άνω των 50, έως τις εικοσάρες, είδωλα της Γενιάς Ζ.
Ας γυρίσουμε μισό αιώνα πίσω, το 1972 συγκεκριμένα, στα γυρίσματα της γαλλικής ταινίας “Ο Ψηλός Ξανθός Άντρας με Ένα Μαύρο Παπούτσι”. H Mireille Darc εμφανίζεται στο πλατό άψογα κομψή, με ένα μακρύ μαύρο κλειστό φόρεμα, με γιακά ζιβαγκο και μακριά μανίκια, εξαιρετικής κλασικότητας. Σύμφωνα με τα δικά της λόγια, περίπου είκοσι ζευγάρια μάτια την κοιτάζουν επίμονα, ώσπου γυρίζει… Ο σκηνοθέτης Yves Robert μένει άφωνος και οι τεχνικοί, αμήχανοι, κοιτάζουν αλλού για να μη προσβάλλουν με τις αδιάκριτες ματιές τους τη Mireille. Η ανοικτή πλάτη του φορέματος τερματίζει στο σημείο, όπου γεννιούνται τα οπίσθια! Η Mireille Darc προτείνει να αλλάξει φόρεμα όμως ο σκηνοθέτης και ο σεναριογράφος αρνούνται επίμονα. Λίγη ώρα αργότερα, στα γυρίσματα, η σκηνή επαναλαμβάνεται, με θύμα τον συμπρωταγωνιστή της αυτή τη φορά.
View this post on Instagram
Η αυθόρμητη έκπληξη του Pierre Richard, αποτυπώνεται γνήσια στο φιλμ και είναι παρόμοια με την αντίδραση των χιλιάδων θεατών της ταινίας: σύσσωμη η Γαλλία βρήκε θέμα συζήτησης για τις επόμενες ημέρες. Καιρό αργότερα η ηθοποιός εξομολογήθηκε τα μυστικά της δημιουργίας του φορέματος σε μια τηλεοπτική εκπομπή. Με τον καλό φίλο της Guy Laroche, διασκέδαζαν προσπαθώντας να δημιουργήσουν ένα φόρεμα που θα αντανακλούσε τον ρόλο της ως μια σύγχρονη Mata Hari. Μόνο ένα ερώτημα είχαν και οι δύο στο μυαλό τους: “πόσο χαμηλά μας παίρνει να φτάσουμε;”. Έτσι ο Laroche φαντάστ ηκε ένα φόρεμα με δύο όψεις, ραμμένο ειδικά για μία κατάσκοπο: αυστηρό μπροστά και αποκαλύπτοντας τα πάντα -ή σχεδόν τα πάντα-, πίσω. Το βαθύ άνοιγμα από τους ώμους μέχρι τη βάση των γλουτών διέκοπτε μόνο μια λεπτή χρυσή αλυσίδα στη μέση, που τόνιζε ακόμη περισσότερο τη λυγερόκορμη σιλουέτα της Mireille Darc. Το φόρεμα του Guy Laroche, που επέβαλε κι ένα sequel της ταινίας, δεν ξεχάστηκε: θεωρήθηκε ως ένα ξεχωριστό δείγμα “little black dress” και εκτίθεται στο Musée des Arts décoratifs του Λούβρου.
Διαβάστε ακόμη: Back to beauty: Όλα τα μυστικά για τέλεια πλάτη
Στήθος ή πλάτη;

H Vikki Dougan στο Λος Άντζελες το 1957: “Ηθοποιός, μοντέλο, μητέρα”, σύμφωνα με το περιοδικό Time. Ήταν η πρώτη που έκανε τη “γυμνή πλάτη” σήμα κατατεθέν της.
Η τάση της γυμνής πλάτης ξεκίνησε στο Χόλιγουντ τη δεκαετία του 1930, όταν οι παραγωγοί απαγόρευσαν τα βαθιά ντεκολτέ. Ο Πρεσβυτεριανός William Hays, πρώην Γενικός Διευθυντής των Ταχυδρομείων στις ΗΠΑ, αποφάσισε να επιβάλει στο Χόλιγουντ έναν κώδικα δεοντολογίας, με σκοπό να κατευνάσει τις συντηρητικές καθολικές ομάδες που πίεζαν, απαιτούσαν και απειλούσαν με εμπάργκο τις κινηματογραφικές αίθουσες.
Ανάμεσα στις απαγορεύσεις στη μεγάλη οθόνη περιλαμβάνονταν το σεξ, η πορνεία, η ομοφυλοφιλία και τα βαθιά ντεκολτέ. Το αντίδοτο στις απαγορεύσεις δεν άργησε να εμφανιστεί. Πρώτη η Αμερικανίδα ηθοποιός Gloria Swanson, εμφανίστηκε το 1931 στην ταινία “Απόψε ή Ποτέ” φορώντας ένα σεμνό μαύρο φόρεμα χωρίς πλάτη της Coco Chanel. Η συγκεκριμένη επιλογή άνοιξε στο Χόλιγουντ ένα νέο πεδίο δόξης λαμπρό. Το ντεκολτέ στο μπροστινό μέρος των φορεμάτων αποκάλυπτε το στήθος, αυτό το “σεξουαλικοποιημένο” τμήμα του σώματος. Έτσι, η πλάτη, απέναντι από το στήθος, δεν θεωρούνταν σεξουαλική ή ερωτική. Αντίθετα, επιβαλλόταν ως σύμβολο αισθησιασμού.
Διαβάστε ακόμη: “Κιτ Α’ βοηθειών” για τις επίσημες εμφανίσεις σας
Η χρονιά της γυμνής πλάτης

NEW YORK, NY – MAY 05: Rihanna is seen at the after-party for The Costume Institute Benefit Gala on May 5, 2014 in New York City. (Photo by NCP/Star Max/GC Images)
Η τελείως ανοικτή πλάτη ποτέ δεν εγκαταλείφθηκε σχεδιαστικά, ούτε στέρεψαν οι θαρραλέες για να εκθέσουν τη δική τους, εφόσον άξιζε το λόγο. Το 2000 η Cate Blanchett έκλεψε τις εντυπώσεις στην τελετή των Όσκαρ, όταν η δημιουργία του Jean Paul Gaultier αποκάλυπτε το μεγαλύτερο τμήμα της ομολογουμένως υπέροχης πλάτης της.
Ακολούθησε την ίδια χρονιά η Jennifer Lopez με μια τροπική δημιουργία του Versace, αποκαλυπτική τόσο στο μπροστινό τμήμα της, όσο και στην πλάτη: το άνοιγμα σταματούσε οριακά στο θεωρούμενο “δυνατό” σημείο της Jennifer, το μοναδικό σημείο επάνω της το οποίο έχει ασφαλίσει, στους γλουτούς της. Η Jennifer μάλιστα, λόγω και των φημισμένων οπισθίων της έχει “ψύχωση” με αυτό το στιλ, το ίδιο και η Rihanna, όπως και η Heidi Klum. Η Heidi δε, επειδή είναι κάτοχος και ενός πολύ εντυπωσιακού μπούστου, εναλλάσσει τα d;yo τμήματα του σώματός της που θέλει να επιδείξει κι ενίοτε τα συνδυάζει.
Αυτό που έχει γίνει εφέτος με τις εξώπλατες εμφανίσεις τις κατατάσσει στα μεγάλα trend της χρονιά. Πρώτη ξεκίνησε το χορό στις 26 Ιανουαρίου στο Παρίσι η Carla Bruni, που στο περιθώριο της επίδειξης Jacquemus Άνοιξη/Καλοκαίρι 2025-2026 προκάλεσε αίσθηση επιλέγοντας ένα μακρύ μαύρο φόρεμα με ουρά γοργόνας, με ένα αναθεωρημένο γιακά Bardot και μια μάξι ανοιχτή πλάτη. Μια εμφάνιση που ταιριάζει στην Carla, αλλά σίγουρα όχι σε μια “Πρώτη κυρία”.
Στο κόκκινο χαλί των 67ων Βραβείων Grammy, η Αμερικανίδα τραγουδίστρια Sabrina Carpenter επέλεξε ένα μπλε σατέν φόρεμα στολισμένο με φτερά και μαζεμένα γύρω από μια εντυπωσιακή ανοικτή πλάτη, την οποία τόνιζε μια αστραφτερή αλυσίδα. Το μπροστινό μέρος του φορέματος έκρυβε έξυπνα το στήθος της με ένα πολύ σεμνό ντεκολτέ με τιράντες. Η Shirley MacLaine φορούσε ένα παρόμοιο φόρεμα στη ταινία του 1964 “Η κυρία και οι άνδρες της”!
Ακολούθησε η Nicole Kidman, η οποία παρουσίασε την υπέροχη πλάτη της “τυλιγμένη” σε μια ντραπέ δημιουργία του οίκου Balenciaga στις Χρυσές Σφαίρες του 2025. στα βραβεία Variety παρουσίασε την ίδια περιοχή του σώματος, η βασίλισσα της ηλεκτροποπ Charli XCX σε διαφορετικό όμως “περιτύλιγμα”: είχε επιλέξει μια διάφανη δημιουργία του Saint Laurent. Το χορό για το πρώτη μισό της χρονιάς 2025 έκλεισε στο κόκκινο χαλί του Φεστιβάλ των Καννών στις 16 Μαΐου η Emma Stone με μία γλυπτική δημιουργία του οίκου Louis Vuitton.
Photos credits: Ghetty – Creative: Ανδρέας Κωστόπουλος