Ο μεγάλος μύθος του multitasking: Γιατί τελικά σας κάνει λιγότερο αποδοτικούς

Νομίζετε ότι το multitasking σας κάνει πιο αποδοτικούς; Στην πραγματικότητα συμβαίνει το αντίθετο. Μάθετε γιατί η εστίαση σε μία εργασία τη φορά είναι το πιο ισχυρό productivity hack.
Είτε προσπαθείτε να είστε πιο αποτελεσματικοί στη δουλειά, είτε στις σπουδές, είτε απλώς στην καθημερινή σας ρουτίνα, τα productivity hacks βρίσκονται παντού. Να ξεκινάτε με την πιο δύσκολη εργασία, να σχεδιάζετε ένα πρόγραμμα, να κατεβάζετε μια εφαρμογή, να βάζετε ένα φυτό που σας δίνει δύναμη, να οργανώνετε τη λίστα σας… όλα υπόσχονται περισσότερη αποδοτικότητα.
Διαβάστε ακόμη: Άσκηση στη δουλειά: Πώς να σηκωθείτε από την καρέκλα
Το πιο διαδεδομένο «κόλπο» παραγωγικότητας είναι το multitasking. Θεωρητικά, κάνοντας δύο πράγματα ταυτόχρονα, κερδίζετε χρόνο και αυξάνετε την απόδοσή σας. Στην πράξη, όμως, συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.
Γιατί το multitasking δεν λειτουργεί
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν είναι φτιαγμένος για να εκτελεί δύο απαιτητικές εργασίες ταυτόχρονα. Αυτό που στην πραγματικότητα κάνει, είναι να μετακινεί συνεχώς την προσοχή σας από τη μία εργασία στην άλλη. Αυτό το συνεχές «πήγαινε-έλα» έχει κόστος:
- Κάνετε περισσότερα λάθη.
- Χρειάζεστε περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσετε κάθε εργασία.
- Χάνετε τη συγκέντρωσή σας και εξαντλείστε πιο γρήγορα.
Έρευνες δείχνουν ότι ακόμη και οι φοιτητές που προσπαθούν να μελετήσουν ενώ κοιτάζουν το κινητό τους ή παρακολουθούν τηλεόραση, συγκρατούν λιγότερες πληροφορίες και έχουν χαμηλότερες επιδόσεις από εκείνους που επικεντρώνονται αποκλειστικά στο διάβασμα.
Διαβάστε ακόμη: 3 τοξικές φράσεις που υπονομεύουν την απόδοσή σας στη δουλειά
Multitasking στη δουλειά: Ο κρυφός «κλέφτης» παραγωγικότητας
Στον χώρο εργασίας, η τάση να απαντάτε σε emails ενώ παρακολουθείτε μια τηλεδιάσκεψη ή να ελέγχετε το κινητό σας ενώ γράφετε μια αναφορά, μπορεί να δίνει την αίσθηση ότι κάνετε περισσότερα. Στην πραγματικότητα, όμως, ρίχνετε την απόδοσή σας και αυξάνετε τον κίνδυνο λαθών. Ακόμη και επαγγελματίες υγείας που χρειάζεται να χειριστούν ταυτόχρονα πολλούς ασθενείς και χαρτούρα, έχουν αποδειχθεί πιο επιρρεπείς σε λάθη όταν πολυ-απασχολούνται.
Τι μπορείτε να κάνετε για να δουλεύετε πιο αποδοτικά
Αν θέλετε να αυξήσετε την παραγωγικότητά σας, η λύση είναι πιο απλή απ’ όσο νομίζετε: επικεντρωθείτε σε ένα πράγμα τη φορά.
Δουλέψτε με διαστήματα
Αντί να προσπαθείτε να παραμείνετε συγκεντρωμένοι για ώρες ατελείωτες, χωρίστε την εργασία σας σε διαστήματα των 25–50 λεπτών, κατά τη διάρκεια των οποίων θα εστιάζετε αποκλειστικά σε μία μόνο δραστηριότητα. Στη συνέχεια, κάντε ένα σύντομο διάλειμμα 5 λεπτών για να ξεκουραστείτε, να τεντωθείτε ή να πάρετε λίγο αέρα. Αυτή η μέθοδος, γνωστή ως Pomodoro technique, όχι μόνο βελτιώνει την ικανότητα συγκέντρωσης, αλλά και μειώνει το αίσθημα κόπωσης, καθώς δίνει στον εγκέφαλο τακτικές «ανάσες» ανανέωσης. Για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα, μετά από τέσσερα τέτοια διαστήματα, κάντε ένα μεγαλύτερο διάλειμμα 15–20 λεπτών ώστε να επιστρέψετε στην εργασία σας με περισσότερη ενέργεια και καθαρό μυαλό.
Κλείστε τις ειδοποιήσεις
Απενεργοποιήστε προσωρινά emails, social media και μηνύματα. Ακόμη και ένας γρήγορος ήχος ειδοποίησης αποσπά την προσοχή σας και «χαλάει» τον ρυθμό σκέψης.
Οργανώστε τις εργασίες σας
Φτιάξτε μια λίστα προτεραιοτήτων και ξεκινήστε με την πιο απαιτητική. Όταν αυτή ολοκληρωθεί, προχωρήστε στην επόμενη.
Καθορίστε «ώρες συγκέντρωσης»
Ενημερώστε συναδέλφους ή την οικογένεια ότι σε συγκεκριμένες ώρες δεν πρέπει να σας διακόψουν.
Εκπαιδεύστε τον εγκέφαλό σας στη συγκέντρωση
Εντάξτε στη ρουτίνα σας μικρές καθημερινές ασκήσεις mindfulness ή διαλογισμού, ακόμα και για 5–10 λεπτά. Αυτές οι πρακτικές βοηθούν τον εγκέφαλο να εκπαιδευτεί στο να «μένει παρών», μειώνουν το άγχος που προκαλεί ο κατακερματισμένος χρόνος και ενισχύουν τη διαύγεια της σκέψης σας. Μπορείτε να ξεκινήσετε με απλές τεχνικές, όπως η εστίαση στην αναπνοή ή η προσεκτική παρατήρηση του περιβάλλοντος γύρω σας. Με τον καιρό, θα διαπιστώσετε ότι όχι μόνο αυξάνετε την παραγωγικότητά σας, αλλά και ότι διαχειρίζεστε πιο ψύχραιμα τις καθημερινές προκλήσεις. Για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε εφαρμογές καθοδηγούμενου διαλογισμού ή να αφιερώσετε λίγα λεπτά στην αρχή και στο τέλος της ημέρας για αυτήν την πρακτική.
Επιτρέψτε στον εαυτό σας μικρά διαλείμματα
Μην υποτιμάτε την αξία τους. Ένα περπάτημα ή μερικές διατάσεις μπορούν να «ανανεώσουν» την ενέργειά σας και να σας επαναφέρουν στη συγκέντρωση.
Το multitasking είναι ένας μύθος που, αντί να αυξάνει την αποδοτικότητά σας, την περιορίζει. Η εστίαση σε μία εργασία τη φορά, η σωστή διαχείριση χρόνου και η μείωση των περισπασμών θα σας βοηθήσουν να εργάζεστε πιο έξυπνα, χωρίς να εξαντλείστε.
Photo credit: Istock