Την πρώτη της ατομική έκθεση παρουσιάζει η Μαρία Όλγα Βλάχου στον χώρο της Συλλογής Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» στην Καλαμάτα. Η έκθεση με τίτλο “Remembering the Future: Uncutting Cords” θα διαρκέσει από τις 25 Φεβρουαρίου έως τις 13 Απριλίου 2025.

Δείτε ακόμη: 7 τύποι φίλων που δεν αξίζουν δεύτερη ευκαιρία, σύμφωνα με την ψυχολογία

Μέσα από δεκατέσσερα έργα μεγάλων διαστάσεων και ένα βίντεο, η visual artist μεταφράζει σε ψηφιακές απεικονίσεις, «κεντημένες» στο χέρι, τα υφαντά, τα κεντητά και τα πλεκτά που χάθηκαν ή κρύβονται σε σεντούκια. Η Στηλομαντήλα της Καρπάθου, μια παραδοσιακή νυφική ποδιά από το Μενίδι Αττικής, επιτοίχια κεντήματα από τα νησιά του Ιονίου, τα κεντητικά μοτίβα της γιορτινής φορεσιάς του Αλμυρού Μαγνησίας – όλα μετατρέπονται σε pixels.

H καλλιτέχνις εμπνέεται από την αγάπη, την οικειότητα, τον έρωτα στη σύγχρονη εποχή, την επικοινωνία μέσα από τα emojis, για να φέρει το σημαντικό χθες στο ελπιδοφόρο αύριο. Όπως σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης, Συμεών Μπάνος, «αντλώντας την έμπνευσή της από την ελληνική κεντητική παράδοση, η καλλιτεχνική πρακτική της Μαρίας Όλγας ενσαρκώνει έναν λεπτομερή και πολυεπίπεδο διάλογο ανάμεσα στα αρχέγονα σύμβολα που απεικονίζουν οι κεντήστρες στο έργο τους και τον σύγχρονο πολιτισμό. Στην καρδιά της πρακτικής της, όπως υποδηλώνει ο τίτλος της έκθεσης “Remembering the Future: Uncutting Cords”, βρίσκεται η αποσύνδεση και ο επαναπροσδιορισμός των πολιτισμικών συνδέσεων μεταξύ παράδοσης, ιστορίας και ταυτότητας. Με μια σχολαστική διαδικασία, η καλλιτέχνης δημιουργεί δομημένα μοτίβα χρησιμοποιώντας την ψηφιακή τεχνική «κουκκίδα προς κουκκίδα». Έτσι, μέσω της επανάληψης της κεντητικής πράξης σε ψηφιακό περιβάλλον, αφενός αποτίει φόρο τιμής στην παραδοσιακή κεντητική τέχνη και αφετέρου εξερευνά τη διαλογιστική ποιότητα που ενυπάρχει στη δημιουργία. Έτσι, το έργο της μεταμορφώνει τα παραδοσιακά μοτίβα σε ψηφιακούς αστερισμούς, προκαλώντας μια αίσθηση εκστατικής συνείδησης και μεταφυσικού θαυμασμού που γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ παραδοσιακού και νεωτερικού».

«Το κέντημα έπαιζε πάντα κομβικό ρόλο στη ζωή μου. Η γιαγιά μου και η μαμά μου κεντούσαν. Πριν χρόνια επιμελήθηκα το rebranding του Ιστορικού και Λαογραφικού Μουσείου Νέας Ορεστιάδας και τότε γεννήθηκε η επιθυμία να ψηφιοποιήσω τα μοτίβα της ελληνικής λαϊκής τέχνης. Έτσι ξεκίνησα να τα “ξανακεντάω”. Πώς αναδημιουργείς κάτι που έχει ήδη ειπωθεί;» λέει η ίδια η καλλιτέχνις. Όταν τα έργα έφτασαν στο Λύκειο των Ελληνίδων Καλαμάτας, της ζήτησαν να τα παρουσιάσει στον εκθεσιακό χώρο της Συλλογής «Βικτωρία Γ. Καρέλια». «Είναι μια ευτυχής συγκυρία να παρουσιάζεται η πρώτη ολοκληρωμένη μου δουλειά σε αυτόν τον καταπληκτικό χώρο. Δύο έργα, μάλιστα, είναι εμπνευσμένα από τη Συλλογή» συμπληρώνει.

Για την έκθεση γράφει ο συγγραφέας Φίλιππος Μανδηλαράς: «Η Μαρία Όλγα έχει στήσει ένα παιχνίδι όπου τα σημαίνοντα (αυτά που βλέπουμε όλοι μας, δηλαδή) παραπέμπουν σε διαφορετικά σημαινόμενα για τον καθένα. Όλα τους μοιάζει να μιλούν την ίδια, παγκόσμια γλώσσα της παράδοσης αλλά κανένα δεν σημαίνει το ίδιο για τον κάθε θεατή. Το ανθισμένο λουλούδι, το φαλλικό δέντρο κι ο ύμνος στην ευγονία, ο καβαλάρης, η νύφη, το δέντρο κι ο ύμνος στη ζωή, ο δράκος κι η απειλή του κακού, η αποτροπαϊκή δύναμη του ματιού κι οι αναφορές στο ακλόνητο σύμπαν της παράδοσης, μπλέκονται μέσα σε μια ψηφιακή καταιγίδα σύγχρονων αναφορών: emojis, καρδούλες, thumbs up, σύμβολα του ζωδιακού κύκλου και ένα δάσος από γράμματα ορίζουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται ο κόσμος μιας μοντέρνας κεντήστρας».

INFO

Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια»
Σταδίου 64, 24133, Καλαμάτα
(+30) 27210 86923
(+30) 27210 86927
Ωράριο: Τρίτη – Σάββατο 9:00 π.μ. έως 2:00 μ.μ. / Τετάρτη και Σάββατο 5:30 μ.μ. έως 8:30 μ.μ. / Κυριακή 10:00 π.μ. έως 2:00 μ.μ. / Δευτέρα κλειστά
https://mariaolgavlachou.com/
https://www.instagram.com/mariaolgavlachou/

Δείτε ακόμη: Πόσες Μαρία Κάλλας αντέχουμε ακόμη;