Η εποχή του Jonathan Anderson στον Dior είναι γραμμένη στα άστρα;

Από τα πρώτα βήματα του Christian Dior στη μόδα μέχρι την εποχή του Jonathan Anderson, τα... άστρα φαίνεται να χαράσσουν την πορεία του οίκου.
Λέγεται ότι ο οίκος Christian Dior υπάρχει σήμερα χάρη σε μια μέντιουμ. Το όνομά της ήταν Madame Delahaye, μια πνευματίστρια που αγαπήθηκε τόσο πολύ από τον σχεδιαστή, ώστε αναζητούσε τις συμβουλές της τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Εκείνη τον απέτρεψε να δεχθεί μια θέση σε ανταγωνιστικό οίκο, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για τη δημιουργία της δικής του αυτοκρατορίας στη μόδα. Η Delahaye μάλιστα του υπέδειξε και την πιο ευνοϊκή στιγμή για το πρώτο του σόου: 12 Φεβρουαρίου 1947, ακριβώς στις 10:30 π.μ., λέγοντας ότι οι πλανήτες ήταν τέλεια ευθυγραμμισμένοι.
Διαβάστε ακόμη: Oι βουβές επαναστάσεις του Christian Dior
Η δεισιδαιμονία ως μύθος και συνήθεια
Ο Christian Dior ισχυριζόταν ότι η δεισιδαιμονία του υπήρχε από τη γέννησή του. Γεννήθηκε στις 21 Ιανουαρίου 1905 στη Granville, σε μια οικογένεια με υλική άνεση χάρη στο εμπόριο χημικών προϊόντων των γονιών του, Maurice και Madeleine. Η γιαγιά του από τη μεριά της μητέρας του τον δίδαξε από μικρό παιδί να παίζει ταρώ, να ανακαλύπτει τα μυστικά των μαντικών τεχνών, να αναγνωρίζει τα σημάδια της μοίρας και να σέβεται τις προαισθήσεις. Το μάντρα που του μετέδωσε ήταν: «Η τύχη βοηθά πάντα όσους έχουν μεγάλη θέληση να κάνουν κάτι».
Διαβάστε ακόμη: Saddle Bag: Το “άλογο κούρσας” του Dior
Η πρώτη απόδειξη ότι η γιαγιά του είχε δίκιο ήρθε όταν ήταν μόλις 14 ετών. Σε μια φιλανθρωπική αγορά της πόλης, ο μικρός Christian ντύθηκε τσιγγάνος και πουλούσε φυλαχτά. Η επιτυχία του τράβηξε την προσοχή ενός μέντιουμ που του διάβασε την παλάμη: «Θα σου τελειώσουν τα χρήματα, αλλά οι γυναίκες θα σε στηρίξουν και θα έχεις επιτυχία χάρη σε αυτές. Θα αποκομίσεις τεράστια κέρδη και θα κάνεις πολλά ταξίδια».
Για έναν ομοφυλόφιλο, η εξάρτηση από τις γυναίκες φαινόταν προκλητική, και μάλιστα η οικογένεια Dior ήταν ήδη πλούσια. Φαινόταν σαν αστείο. Όμως λίγα χρόνια αργότερα, με τη Μεγάλη Ύφεση μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, η οικογενειακή επιχείρηση χρεοκόπησε. Η πρώτη πρόβλεψη είχε, λοιπόν, εν μέρει επαληθευτεί.

Photo credit: Facebook/Page officielle du Musée Christian Dior à Granville
Από τη δυσκολία στη δόξα
Ο Dior, πάντα παθιασμένος με τη ραπτική, ξεκίνησε να σχεδιάζει ρούχα για τη μητέρα του και να πουλάει τα σχέδιά του σε περιοδικά. Η πορεία του τον οδήγησε στο Παρίσι και σε οίκους όπως οι Agnès, Schiaparelli και Maison Piguet. Με τον θάνατο της μητέρας του από καρκίνο το 1931 και την πτώχευση της οικογένειας, η ζωή του έγινε εξαιρετικά δύσκολη: χρωστούσε, ήταν άνεργος και προσβλήθηκε από φυματίωση. Παρά τις δυσκολίες, η πίστη του στην πρόβλεψη της τσιγγάνας δεν κλονίστηκε.
Η Madame Delahaye από το 16ο διαμέρισμα του Παρισιού, έγινε καθοριστική για τη ζωή του. Εξασφάλισε ότι η αδελφή του Catherine θα επέστρεφε ζωντανή από το στρατόπεδο συγκέντρωσης, κάτι που επαληθεύτηκε το 1945. Χωρίς την Delahaye, ίσως ο Dior να μην είχε ιδρύσει ποτέ τη δική του Maison.
Το 1946, ο Dior άνοιξε τον οίκο του στη λεωφόρο Montaigne, με ημερομηνία έναρξης και αριθμούς που σέβονταν τις προφητείες και το ταρώ: το 8 για τη μετάβαση, το 13 για την αναγέννηση, κρυμμένα φυλαχτά στα ρούχα, λουλούδια μανουέλ και πάντα μαζί του τετράφυλλα τριφύλλια και ξύλα για τύχη. Μόνο μια φορά αγνόησε τη συμβουλή της Delahaye: να μην ταξιδέψει στην Τοσκάνη. Ο Dior το έκανε και πέθανε από καρδιακή προσβολή στο Montecatini Terme το 1957.
Ο Υδροχόος Monsieur Dior και ο αριθμός 8
Ο Christian Dior, γεννημένος στις 21 Ιανουαρίου 1905, ήταν Υδροχόος, με Σελήνη στον Καρκίνο και Ωροσκόπο Σκορπιό, ένας συνδυασμός που του έδινε τόσο το όραμα να βλέπει πέρα από την εποχή του όσο και το συναισθηματικό βάθος για να δημιουργεί έργα που πραγματικά συγκινούσαν τους ανθρώπους. Στην πρώτη του επίδειξη, στις 12 Φεβρουαρίου 1947, τα κατάφερε ακριβώς αυτό: ανέτρεψε την εποχή της μεταπολεμικής στείρας μόδας με τη συλλογή που ονομάστηκε «New Look» από την αρχισυντάκτρια Carmel Snow του Harper’s Bazaar. Με τη στενή μέση, τους έντονα τονισμένους γοφούς και τις ογκώδεις φούστες, η σιλουέτα απέρριπτε την πολεμική λιτότητα υπέρ της πολυτέλειας και της φαντασίας. Κάποιες φούστες απαιτούσαν σχεδόν 20 μέτρα ύφασμα, ενώ η Ευρώπη προσπαθούσε ακόμη να ανακάμψει από τις ελλείψεις. Οι Γαλλίδες είδαν αυτή την υπερβολή ως απελευθέρωση: Τέλος, κάτι όμορφο ξανά. Τέλος, μια νέα εποχή.
Ένα από τα τυχερά σύμβολα του Dior ήταν ο αριθμός 8, μαζί με τον μιγκέ και το πεντάκτινο αστέρι. Το ενσωμάτωσε παντού: στη συλλογή του En Huit («Σχήμα Οκτώ»), στη διεύθυνση του Παρισινού κεντρικού του γραφείου στο 8ο διαμέρισμα, αλλά και στη διαρρύθμιση των πρώτων ατελιέ του, που είχαν το σχήμα του αριθμού. Παραδόξως, ο αριθμός 8 εμφανίζεται και στη σύγχρονη εποχή: η ημερομηνία τοποθέτησης του Jonathan Anderson στο τιμόνι του Dior, 2 Ιουνίου 2025, δίνει επίσης άθροισμα 8 στη αριθμολογία, όπως και η πρώτη επίδειξη του Dior το 1947.
Ο Παρθένος Jonathan Anderson
Ο Jonathan Anderson, γεννημένος στις 17 Σεπτεμβρίου 1984, είναι Παρθένος, όπως και πολλοί άλλοι διάσημοι σχεδιαστές πριν από αυτόν, μεταξύ των οποίων οι Tom Ford, Karl Lagerfeld και Stella McCartney. Το ζώδιο αυτό αντικατοπτρίζει χαρακτηριστικά όπως η ακρίβεια και η σχεδόν εμμονική αφοσίωση στη δουλειά. Η Σελήνη του στον Δίδυμο λέγεται ότι του προσφέρει την ενέργεια να διαχειρίζεται πολλαπλά projects και ομάδες με ευκολία. Καθώς ηγείται πλήρως του Dior, είναι ο πρώτος σχεδιαστής μετά τον Monsieur Dior που επιμελείται γυναικεία, ανδρική μόδα, couture και αξεσουάρ ταυτόχρονα, παράλληλα με το ανερχόμενο label JW Anderson και τη δουλειά του ως ενδυματολόγος για τον κινηματογράφο, όλα δείχνουν ότι η επιτυχία ήταν προδιαγεγραμμένη. Η ισχύς της Παρθένου και των Διδύμων στο ωροσκόπιό του επιβεβαιώνεται και από τη δεκαετή πορεία του στον οίκο Loewe, όπου μετέτρεψε μια μικρή ισπανική εταιρεία δερμάτινων ειδών σε διεθνή δύναμη, και προοιωνίζει ακόμη πιο καινοτόμο έργο στο Dior.
Παρόλο που οι χάρτες γέννησης του Dior και του Anderson διαφέρουν, και οι δύο περιλαμβάνουν ισχυρά στοιχεία Αέρα: Ζυγό, Δίδυμο και Υδροχόο, ζώδια που ευδοκιμούν στο πεδίο της σκέψης και της έκφρασης. Παρατηρούν συνεχώς τον κόσμο και τον ερμηνεύουν μέσω των ιδεών τους, στην προκειμένη περίπτωση, μέσω των συλλογών μόδας. Όταν άλλα ζώδια στρέφονται στην ενδοσκόπηση, τα ζώδια του Αέρα δικτυώνονται, συνδέοντας ανθρώπους μεταξύ τους αλλά και με ιδέες. Ο Anderson έχει συνεργαστεί με LGBTQ+ καλλιτέχνες και ΜΚΟ, ενώ ο Dior υπήρξε αντιφασίστας, η αδερφή του φυλακίστηκε κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο για τη συμμετοχή της στην Αντίσταση.

Jonathan Anderson
Οι εκλείψεις που σηματοδότησαν τις επιτυχίες
Οι εκλείψεις περιβάλλουν σημαντικές στιγμές στην 78χρονη ιστορία του οίκου Dior. Ιδρύθηκε υπό σεληνιακή έκλειψη στους Διδύμους το 1946. Ο Yves Saint Laurent διορίστηκε κατά τη διάρκεια έκλειψης στον Ζυγό το 1957, φέρνοντας νεανική, μοντέρνα αύρα. Ο Marc Bohan ανέλαβε υπό έκλειψη στους Ιχθύες το 1960, χαρίζοντας στον οίκο τρεις δεκαετίες εκλεπτυσμένης κομψότητας. Ακολούθησε ο John Galliano με άλλη έκλειψη στον Ζυγό το 1996, ανεβάζοντας το θέατρο στις πασαρέλες και δημιουργώντας εμβληματικά αξεσουάρ όπως η saddlebag. Η είσοδος του Hedi Slimane στο Dior Homme συνέπεσε με έκλειψη στον Καρκίνο, ορίζοντας τη μόδα του ανδρικού ντυσίματος για μια ολόκληρη γενιά στις αρχές του 2000. Κάθε έκλειψη άφησε ανεξίτηλο σημάδι στον οίκο, και η πρώτη γυναικεία συλλογή του Anderson στο Paris Fashion Week δεν θα αποτελέσει εξαίρεση.
Η πρώτη γυναικεία συλλογή του Anderson θα παρουσιαστεί σήμερα (1/10/2025), λίγες μέρες μετά από ηλιακή έκλειψη στην Παρθένο, αρκετά κοντά ώστε η ενέργειά της να παραμένει ζωντανή, κατά τη διάρκεια της περιόδου του Ζυγού. Ο Ζυγός φημίζεται για την αγάπη του στην ομορφιά, ενώ η Παρθένος για την επιμέλεια και την τεχνική δεξιοτεχνία. Είναι το ιδανικό αστρολογικό σκηνικό για την όραση του Anderson, που αψηφά τις συμβάσεις. Στην ανδρική συλλογή Dior για την Άνοιξη 2026, διεύρυνε τις ιδέες της αρρενωπότητας, προσαρμόζοντας σακάκια και δημιουργώντας σιλουέτες με έντονο hourglass effect. Τα άστρα δείχνουν ότι η φιλόδοξη και απελευθερωτική προσέγγισή του θα συνεχιστεί και στη γυναικεία μόδα.
Η ιστορία δείχνει ότι η μόδα αγαπά τις αναβιώσεις. Όμως η εποχή του Anderson δεν θα είναι απλώς μια αναβίωση. Υπό την επιρροή του Υδροχόου, η επανάσταση θα είναι κομψή και μελετημένη. Ο Anderson δεν ήρθε για να κρατήσει ασφαλή τον Dior. Ήρθε για να τον ελευθερώσει.
Creative: Ανδρέας Κωστόπουλος