Petfluencers: Όταν τα σκυλάκια κερδίζουν περισσότερα likes (και χρήματα) από εμάς

Ένα σκυλάκι με στραβά δόντια και 1,9 εκατομμύρια followers στο Instagram; Κι όμως, δεν είναι απλώς αξιαγάπητο: ανήκει στα petfluencers της πρώτης γραμμής, με χιλιάδες έσοδα ανά ανάρτηση.
Έχει υπερβολικό προγναθισμό, μια γλώσσα που προεξέχει μόνιμα και ένα λαιμό που θυμίζει αποξηραμένη σταφίδα. Και όμως, ο Tuna, ένα ημίαιμο σκυλάκι διασταύρωσης dachshund και chihuahua (γνωστό και ως chiweenie), έχει 1,9 εκατομμύρια followers στο Instagram. Ο κόσμος λατρεύει όταν ποζάρει ως Χάρι Πότερ στον σταθμό 9¾, ντυμένος σαν sushi roll ή όταν κοιτάει την κάμερα με βλέμμα απορίας.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ο Tuna δεν είναι ο μόνος. Η πλατφόρμα των social media έχει γεμίσει με «petfluencers» – σκυλιά-σταρ με εκατομμύρια ακολούθους που προσφέρουν χαμόγελα, αλλά και… σοβαρά έσοδα. Ο Loki the Wolfdog (1,8 εκατ.), ένα σκυλί που ενσαρκώνει το πνεύμα της άγριας φύσης, ο εξωπραγματικά χνουδωτός Jiffpom (9 εκατ.) που κατέχει παγκόσμια ρεκόρ για περπάτημα στα δύο ή στα μπροστινά πόδια, και ο Doug the Pug (3,6 εκατ.) που έχει αγκαλιαστεί ακόμη και από τη Dolly Parton, είναι μόνο μερικά από τα ονόματα που πρωταγωνιστούν σε αυτή τη νέα γενιά influencers.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Τι κάνει ένα σκυλάκι επιτυχημένο στο Instagram;
Σύμφωνα με ειδικούς όλα αυτά τα ζώα έχουν κάτι κοινό: ξεχωρίζουν με την πρώτη ματιά, είτε λόγω ασυνήθιστης εμφάνισης είτε λόγω έκφρασης. Είναι χαριτωμένα με έναν ασυνήθιστο τρόπο. Αυτό το «ασύμμετρο χαριτωμένο» ενεργοποιεί αυτόματα μέσα μας ένα ένστικτο στοργής, τρυφερότητας και… scroll χωρίς σταματημό.
Όμως, το χαριτωμένο δεν είναι μόνο αισθητικό. Είναι και συναισθηματικό. Τα «σκυλοπροφίλ» αγγίζουν βαθύτερες χορδές. Το να βλέπουμε ένα γλυκό, χαριτωμένο ζώο μπορεί να μειώσει το στρες, να αυξήσει την ενσυναίσθηση και να δημιουργήσει γενικότερη ευεξία. Είναι σαν ένα ψυχικό χάδι.
Δεν είναι τυχαίο που η δημοτικότητα αυτών των λογαριασμών εκτοξεύεται σε περιόδους κοινωνικής αναστάτωσης, μοναξιάς και οικονομικής πίεσης. Οι σκυλο-influencers προσφέρουν απόδραση και σουρεαλισμό.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Κάποιοι βασίζονται στο look, άλλοι στη «φωνή» τους. Ο Doug το Pug φτιάχνει captions όπως «πόσες μέρες μέχρι τις διακοπές;» ενώ χαλαρώνει με μια μπίρα, και η Maya ένα Samoyed ζητά «just a smol bite pweez» από ένα πιάτο μακαρόνια. Οι φαν ακολουθούν όχι μόνο το πρόσωπο αλλά και τον χαρακτήρα που «χτίζεται» πίσω από κάθε προφίλ.
Φυσικά, υπάρχει και το οικονομικό σκέλος
Σύμφωνα με ειδικούς, ένα petfluencer μπορεί να κερδίζει περίπου 250 ευρώ για κάθε 10.000 followers, ανά πλατφόρμα, ποσό που μπορεί να μεταφραστεί σε χιλιάδες ευρώ ανά ανάρτηση για τα πιο δημοφιλή σκυλιά. Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνες, το κοινό εμπιστεύεται περισσότερο τα pet accounts από ανθρώπους influencers, γεγονός που οδηγεί και σε αυξημένες πωλήσεις προϊόντων.
Δεν λείπουν, ωστόσο, και τα ηθικά ερωτήματα: κατά πόσο είναι σωστό να ντύνουμε και να προσωποποιούμε τα ζώα μας για χάρη της δημοσιότητας; Και τι σημαίνει ότι πολλές από τις πιο «χαριτωμένες» ράτσες είναι αποτέλεσμα εντατικής εκτροφής με κριτήριο την εμφάνιση;
Παρ’ όλα αυτά, η μαγεία της χαριτωμενιάς δύσκολα αντιστέκεται στη λογική. Ο κόσμος συνεχίζει να κάνει like, να σχολιάζει και να αγοράζει. Και τα σκυλάκια συνεχίζουν να κλέβουν την παράσταση και τις καρδιές μας.
Photo credit: Istock