Μια ήσυχη τεχνολογική επανάσταση αρχίζει να αναδιαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο η αγορά ανακαλύπτει, δημιουργεί και πουλά άρωμα. Στην καρδιά αυτού του μετασχηματισμού, μια νέα γενιά εργαλείων που δίνουν την υπόσχεση να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ της αισθητηριακής γλώσσας και της αρωματικής σύνθεσης. Μεταξύ των πρωτοπόρων το Kaorium, μια πλατφόρμα με Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) που αποκωδικοποιεί το συναίσθημα και τη γλώσσα μετουσιώνοντάς τα σε συγκεκριμένες προτάσεις αρωμάτων.

Ο «Scent Sommelier» που φέρνει επανάσταση στο άρωμα

Σε μια τολμηρή διασταύρωση Τεχνητής Νοημοσύνης και όσφρησης, το Kaorium λειτουργεί ως ένας «scent sommelier» υψηλής τεχνολογίας. Προϊόν της εταιρείας Scentmatic με έδρα το Τόκιο, ξεκίνησε το 2019 κι αυτό που κάνει είναι να μεταφράζει άγνωστα αρώματα σε εξατομικευμένες, συναισθηματικά έντονες εμπειρίες. Αντί να κάνουν περιήγηση σε ατελείωτα μπουκαλάκια αρωμάτων, οι χρήστες αλληλεπιδρούν με υποβλητικές λέξεις. Ενδεικτικά, λέξεις όπως “ρομαντικό”, “δυναμικό”, “ζωηρό” τους πλοηγούν ανάμεσα στις επιλογές. Το Kaorium στη συνέχεια κάνει επεξεργασία σε πραγματικό χρόνο, μαθαίνοντας τις προτιμήσεις κάθε ατόμου και παρέχοντας εξατομικευμένες αντιστοιχίες αρωμάτων.

Πώς λειτουργεί το Kaorium

Στην καρδιά του Kaorium, ένα εξελιγμένο ΑΙ το οποίο λαμβάνει υπόψη εκτεταμένα σύνολα δεδομένων περιγραφών αρωμάτων, από κριτικές ειδικών, blogs και άρθρα ως αισθητηριακή ανατροφοδότηση. Οι χρήστες αλληλεπιδρούν μέσω οθόνης αφής, επιλέγοντας λέξεις που έχουν σχέση με το άρωμα. Αυτές οι επιλογές τροφοδοτούν τον αλγόριθμο του Kaorium, βελτιώνοντας το μοναδικό προφίλ του κάθε αρώματος και προτείνοντας ακριβείς αντιστοιχίες. Σε αντίθεση με την παραδοσιακή περιήγηση που βασίζεται στο marketing, η Kaorium δίνει έμφαση στη συναισθηματική σύνδεση του χρήστη με το άρωμα.

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Η εποχή του No Botox

Οι πρώτες δοκιμές της Kaorium έχουν δείξει εντυπωσιακά αποτελέσματα. Ένα κατάστημα αρωμάτων στο Τόκιο σημείωσε τριπλάσια αύξηση στα ποσοστά αγορών, ενώ μια παρουσίαση στο London Design Festival τον Σεπτέμβριο του 2023, στην οποία συμμετείχαν πάνω από 1.200 άτομα, έτυχε αναγνώρισης και συνέβαλε στην αναγνώρισή της μεταξύ των «Δέκα Κορυφαίων Καινοτόμων Προϊόντων του 2023». Ένα άλλο εμπορικό σημείο στο οποίο εγκαταστάθηκε στην Ιαπωνία κατέγραψε αύξηση 139% στις συμμετοχές σε καταστήματα. Επίσης, αύξηση 287% στo conversion rate (το ποσοστό των πραγματικών πωλήσεων).

Τον Ιούνιο του 2025, η Kaorium συνεργάστηκε με τον οίκο πολυτελών αρωμάτων Thameen London για ένα pop-up κατάστημα στο Selfridges στο Λονδίνο. Η εντυπωσιακή επιτυχία του εγχειρήματος οδήγησε στο να γίνει το Kaorium μόνιμη εγκατάσταση στον πάγκο της Thameen στην Oxford Street. Κι αυτό, αν μη τι άλλο, είναι ένα σημάδι του όλο και σημαντικότερου ρόλου που θα παίξει η Τεχνητή Νοημοσύνη στο παραδοσιακό λιανικό εμπόριο αρωμάτων.

Kaorium 1

Από τα γυρίσματα του πρόσφατου video.

Εφαρμογές και προοπτικές

Αυτό που κάνει το Kaorium να ξεχωρίζει είναι η διπλή του φύση. Αξιοποιεί την ανάλυση δεδομένων και τη μηχανική μάθηση χωρίς να αμβλύνει την τέχνη της αρωματοποιίας. Κατά έναν τρόπο, το Kaorium διατυπώνει λεκτικά τις οσφρητικές αισθήσεις. Κι αυτό το κάνει αντικαθιστώντας την τεχνική ορολογία με καθημερινή γλώσσα όπως «μοναδικό» ή «γεμάτο ενέργεια». Η διαδικασία αυτή καθιστά την ανακάλυψη του signature αρώματος πιο προσιτή, αλλά και πιο προσωπική.

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Τι είναι τα αρώματα Flankers; Πόσες εκδοχές μπορεί να έχει ένα άρωμα;

Η εξίσου σημαντική παράμετρος είναι πως κάθε αλληλεπίδραση χρήστη εμπλουτίζει το λεξιλόγιο του Kaorium και ενισχύει το λεξιλόγιο που σχετίζεται με τα αρώματα. Το σύστημα δημιουργεί ποιητικές περιγραφές, όπως “σημαία που κυματίζει στον γαλάζιο ουρανό”. Επιπλέον, εκδίδει συστάσεις που συνδέονται με QR, συνδυάζοντας εκφραστικές αποχρώσεις με την αντίστοιχη ψηφιακή τους ανακάλυψη.

Πέρα από την επιλογή αρωμάτων εντός καταστήματος, η γλωσσική ανάλυση της Kaorium επηρεάζει το R&D (έρευνα και ανάπτυξη), αλλά και το marketing των αρωμάτων. Ήδη το δοκιμάζουν στα εργαστήρια της Shiseido, ακόμη και στο λιανικό εμπόριο σάκε και κρασιού. Μοιάζει εξωπραγματικό, αλλά ισχύει: οι ενδείξεις / συμβουλές μέσω Τεχνητής Νοημοσύνης έχουν ενισχύσει τις πωλήσεις σάκε κατά πάνω από 50% σε επιλεγμένα καταστήματα.

Και δεν μιλάμε μόνο για την αγορά. Εκπαιδευτικά πειράματα σε ιαπωνικά σχολεία αξιοποιούν επίσης τη μετατροπή του αρώματος σε λέξεις. Στόχος, η καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της αισθητηριακής επίγνωσης.

Με το αυξανόμενο αποτύπωμά της – πάνω από 50 ιαπωνικά καταστήματα, αυξανόμενη διείσδυση στις ευρωπαϊκές αγορές και αυξανόμενες συνεργασίες – η Kaorium χαράζει ένα νέο σύνορο στην αγορά αρωμάτων. Σε συνέντευξή του, ο διευθύνων σύμβουλος Toshiharu Kurisu την περιγράφει ως ξεκλείδωμα “οσφρητικών στιγμών απόλαυσης”. Παράλληλα γεφυρώνει το AI με το ανθρώπινο συναίσθημα για να αναδιαμορφώσει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε, περιγράφουμε και επιλέγουμε αρώματα.

Γιατί το Kaorium έχει σημασία

Διαβάζοντας το άρθρο, μπορεί να κάνετε τη σκέψη πως δεν σας αφορά ιδιαίτερα. Μια εφαρμογή που σας προτείνει άρωμα ανάλογα με τις λέξεις κλειδιά που είναι σημαντικές για εσάς. Ε, και; Κι όμως. Το Kaorium είναι μια σημαντική εξέλιξη, η οποία πάει πέρα από την αγορά των αρωμάτων. Καθώς το AI συνεχίζει να διαμορφώνει το αισθητηριακό εμπόριο, ανάλογες εφαρμογές δημιουργούν πρωτοπορία, συνδυάζοντας δεδομένα, δημιουργικότητα και άρωμα σε μια μεταμορφωτική εμπειρία.

Αρχικά, η συναισθηματική εξατομίκευση. Χρησιμοποιώντας υποβλητική γλώσσα σε οθόνες που κάνουν focus στο brand, η Kaorium ενισχύει τους συναισθηματικούς δεσμούς με το άρωμα.

Στη συνέχεια, μια ανάπτυξη που έχει ως βάση της δεδομένα. Από την μια πλευρά, οι retailers αποκτούν γνώσεις για τους καταναλωτές τις οποίες μπορούν να αξιοποιήσουν. Από την άλλη, οι πελάτες κάνουν πιο σίγουρες επιλογές, πολύ πιο κοντά σε αυτό που πραγματικά θέλουν.

Τέλος, μια εντυπωσιακή μεταστροφή στον χώρο του αρώματος. Με αποδεδειγμένη αύξηση στις πωλήσεις και την αλληλεπίδραση, το AI δεν είναι πλέον απλώς ένα εργαλείο. Είναι ένα αναπόσπαστο στοιχείο του marketing και του σχεδιασμού αρωμάτων.

Το Kaorium δίνει στο άρωμα φωνή και αφήγηση. Κι αυτό ακριβώς μπορεί να καθορίσει το μέλλον της αρωματοποιίας. Ανοίγοντας τον δρόμο για νέους παίκτες στον χώρο, αλλά και για μια συνολική αλλαγή στην αγορά του αρώματος.

Photo credit: Kaorium website, Istock