Θα αγοράζατε ένα άρωμα που δεν έχετε μυρίσει ποτέ;
Για τους περισσότερους, ένα άρωμα δεν είναι μια αγορά που γίνεται στα τυφλά. Ή μήπως όχι; Θα μπαίνατε στη λογική να αγοράσετε κάτι χωρίς να το έχετε δοκιμάσει;
Το σασπένς είναι δεδομένο. Εσείς θα δεχόσασταν να μπείτε σε λίστα για να κάνετε αγορά, με την πιθανότητα να μην είστε καν επιλέξιμοι για να λάβετε το άρωμα; Το βρετανικό perfume brand Ffern πιστεύει ναι, και οι πωλήσεις, μαζί με την τεράστια λίστα αναμονής, δείχνουν πως μάλλον έχει δίκιο.
Αγορά στα τυφλά
Για τους λάτρεις του αρώματος, η λογική του blind buy (τυφλή αγορά στα ελληνικά) είναι συνηθισμένη: μια ανάγνωση στα συστατικά, μια διθυραμβική κριτική από κάποιον γνωστό κριτικό αρωμάτων, ένα έξυπνο λανσάρισμα, και πολλοί θα σπεύσουν να κάνουν την αγορά χωρίς να έχει προηγηθεί δοκιμή. Η σύσταση από έναν αρωματόφιλο που κάποιος εκτιμά, μπορεί επίσης να οδηγήσει σε τυφλή αγορά.
Τέλος, υπάρχουν και οι συλλέκτες. Άνθρωποι που δεν αγαπούν απλώς το άρωμα, αλλά το έχουν μετατρέψει σε αντικείμενο λατρείας και συλλογής. Για έναν συλλέκτη, «αποκτώ ένα άρωμα» δεν σημαίνει απαραιτήτως «το φοράω», άρα το κριτήριο για να μπει ένα ακόμα άρωμα στη συλλογή δεν είναι κατ’ανάγκην το «μου αρέσει». Όλα αυτά τα στοιχεία αξιολόγησε ένας νεαρός Βρετανός πριν λίγα χρόνια, και δημιούργησε το brand Ffern.
![](https://thefashionbible.gr/wp-content/uploads/2025/01/ffern.co__2024-07-17T133014.000Z-1024x1024.jpg)
@ffern.co/ Instagram
Ffern Organic Perfumery
Το brand Ffern ξεκίνησε ως συνδρομητική υπηρεσία το 2016. Ιδιοκτήτης ο Owen Mears και η αδερφή του, Emily Cameron, η οποία έχει ρόλο creative director. Η σκέψη τους ήταν απλή. Δημιουργία φυσικών αρωμάτων (ως 95% φυσική σύσταση και παλαίωση σε βαρέλια). Έμπνευση από την Αγγλική εξοχή, σε περιορισμένο αριθμό τεμαχίων. Το πρώτο, τον χειμώνα του 2019 κυκλοφόρησε σε 300 τεμάχια, ωστόσο έκτοτε η μάρκα δεν αποκαλύπτει τον ακριβή αριθμό που φτιάχνει κάθε σεζόν.
Για το φιλόδοξο project κλήθηκε ένας βετεράνος αρωματοποιός, ο François Robert, σχεδόν μύθος στη βιομηχανία του αρώματος. Master perfumer τέταρτης γενιάς, διευθυντής της Quintessence και επί χρόνια συνεργάτης του ιστορικού Οίκου Les Parfums de Rosine. Ο François Robert είναι γιος του θρυλικού Guy Robert, δημιουργού διαχρονικών best sellers, μεταξύ των οποίων τα Chanel 19, Calèche (Hermès) και Dioressence. Ο François Robert, που διατηρεί την καλλιτεχνική εποπτεία, ανέθεσε τις δημιουργίες στη μαθήτρια και προστατευομένη του, Elodie Durande. Η Durande ξεδιπλώνει το κατά γενική ομολογία εξαιρετικό της ταλέντο, δημιουργώντας μοναδικά αρώματα για το brand Ffern.
Το πρώτο άρωμα βγήκε στην αγορά τον χειμώνα του 2019, και έκτοτε κυκλοφορεί 4 τον χρόνο, ένα σε κάθε εποχή. Τα αρώματα δεν επαναλαμβάνονται, δεν επανακυκλοφορούν, και αποστέλλονται αυστηρά στους αποδέκτες της λίστας αναμονής. Όσο για τις συσκευασίες, είναι όλες χωρίς πλαστικό, επαναχρησιμοποιήσιμες, ανακυκλωμένες και ανακυκλώσιμες.
Πώς λειτουργεί η συνδρομητική υπηρεσία
Μια θέση στη λίστα κοστίζει 105 ευρώ ανά σεζόν και εξασφαλίζει την αποστολή ενός νέου αρώματος ανά 3 μήνες. Πρακτικά, αποστέλλονται 4 αρώματα τον χρόνο, διαφορετικά κάθε φορά, με ετήσιο κόστος 432 ευρώ. Όταν αδειάζει θέση στην πάντα γεμάτη λίστα, την οποία η μάρκα αποκαλεί “The Ledger”, η επιλογή γίνεται με κλήρωση μεταξύ των εκατοντάδων χιλιάδων emails. Σύμφωνα με στοιχεία που δίνει το ίδιο το brand, περίπου 20.000 άτομα εγγράφονται κάθε εβδομάδα και προστίθενται στα περίπου 500.000 emails που απαρτίζουν τη λίστα αναμονής.
Θέση αδειάζει όταν κάποιος από τους υπάρχοντες πελάτες επιστρέψει το άρωμα ή βγει από τη λίστα για οποιονδήποτε λόγο. Για αυτό ακριβώς, κάθε αποστολή συνοδεύεται από ένα μικρό δείγμα, ώστε ο πελάτης να μπορεί να το μυρίσει πριν το ανοίξει. Αν το άρωμα δεν του/της αρέσει, μπορεί να επιστρέψει το άθικτο μπουκάλι, και τα χρήματα που έχει δώσει να μείνουν για την επόμενη σεζόν.
![](https://thefashionbible.gr/wp-content/uploads/2025/01/ffern.co__2024-09-03T150057.000Z-1024x1024.jpg)
@ffern.co/ Instagram
Εσείς θα μπαίνατε στη λίστα;
Τo τρέχον άρωμα του brand, Winter 25, κυκλοφόρησε στις 21 Δεκεμβρίου 2024. Είναι ένα rose scent (άρωμα με βάση το τριαντάφυλλο), με νότες λεβάντας, περγαμόντου, ευκάλυπτου, ρίζας vetiver και Κρόκου Κοζάνης. Το λανσάρισμα συνοδεύεται από ένα ατμοσφαιρικό φιλμ του Sam Finney. Εκεί οι αθλητές του καλλιτεχνικού πατινάζ Carlotta Edwards και Elladj Baldé εκτελούν μια ονειρική χορογραφία πάνω σε μια παγωμένη λίμνη στην καρδιά του Καναδά.
Ωστόσο, για πολύ κόσμο, το θέμα δεν είναι καν το άρωμα. Αυτό που εξιτάρει είναι η αίσθηση του σχεδόν «απαγορευμένου» που δημιουργείται από την εξαιρετικά περιορισμένη διανομή και τη δυσκολία πρόσβασης. Από την άλλη μεριά, υπάρχουν οι επαγγελματίες στον χώρο του αρώματος, αλλά και οι συλλέκτες. Ανθρωποι πραγματικά θα ήθελαν να μάθουν, έστω, περί τίνος πρόκειται, αλλά δεν μπορούν.
Το brand έχει χτίσει μια σχετική μυθολογία γύρω από το όνομά του. Για όσους δηλώνουν φαν, αλλά και για όσους είναι ήδη στη λίστα αναμονής και δεν έχουν ειδοποιηθεί να αγοράσουν, το brand δημιούργησε μια λύση. Στον αριθμό 23 της Beak Street, στην καρδιά του Soho στο Λονδίνο, υπάρχει το flagship κατάστημα της μάρκας. Εκεί, μέλη και επισκέπτες μπορούν να δοκιμάσουν παλαιότερα αρώματα από το αρχείο της Ffern.