Τα αρώματα μοιάζουν να είναι ανέκαθεν συνδεδεμένα με το φύλο – λουλουδάτα και γλυκά για τις γυναίκες, ξύλα και βαθύτερες νότες για τους άνδρες. Τα unisex αρώματα, ωστόσο, θέτουν σε αμφισβήτηση αυτές τις συμβάσεις. Είναι αρώματα για να τα φορούν όλοι, ανεξαρτήτως φύλου. Και προσφέρουν οσφρητικές εμπειρίες που έχουν περισσότερο σχέση με την προσωπικότητα, τη διάθεση ή το στιλ παρά με τους κοινωνικούς κανόνες. Αντί να μιλούν για «αρσενικά» ή «θηλυκά» αρωματικά προφίλ, τα unisex αρώματα συχνά προτιμούν φρέσκες, ξυλώδεις νότες, εσπεριδοειδή, αλλά και πιο βαθιές, ζεστές νότες που δίνουν μια αίσθηση ισορροπίας.

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Fragonard: 2 εκθέσεις, 1 μουσείο, 99 χρόνια της διάσημης αρωματοποιίας

Unisex αρώματα: Άνοδος του αρώματος χωρίς φύλο

Τα unisex αρώματα δεν είναι σύγχρονη εφεύρεση. Υπήρξαν ιστορικές δημιουργίες όπως το 4711, η πρώτη κολόνια από 1792. Ή το Jicky της Guerlain (1889), που θεωρείται το πρώτο unisex άρωμα της υψηλής αρωματοποιίας. Τότε, ο όρος «unisex» δεν ήταν μέσα στο λεξιλόγιο. Μόλις τη δεκαετία του 1990 τα unisex αρώματα αναδύθηκαν ως μια συγκεκριμένη τάση, ακολουθώντας μια μετατόπιση στις πολιτισμικές αντιλήψεις γύρω από τους ρόλους των φύλων και την ταυτότητα.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, με την άνοδο του μινιμαλισμού και του ανδρόγυνου στη μόδα, οι νεότεροι άνθρωποι άρχισαν να απορρίπτουν τις άκαμπτες ετικέτες φύλου. Αυτό δημιούργησε το τέλειο momentum για ένα νέο είδος αρώματος – ένα άρωμα που δεν υπαγόρευε ποιος έπρεπε να είσαι για να το φορέσεις.

Ο ρόλος του CK One

Το σημείο καμπής ήρθε το 1994. Τότε ο οίκος Calvin Klein λάνσαρε το CK One, το πρώτο άρωμα που είχε ρητώς στο λανσάρισμά του τη λέξη unisex. Η επιτυχία του ήταν εκρηκτική. Με αρωματικό προφίλ καθαρό, εσπεριδοειδές και πράσινο, το CK One αποτύπωσε το πνεύμα μιας γενιάς. Η μινιμαλιστική συσκευασία και οι ανδρόγυνες ασπρόμαυρες διαφημίσεις, με μοντέλα διαφόρων εθνικοτήτων και grunge στιλ, ενσάρκωσαν την κουλτούρα της νεολαίας της δεκαετίας του ’90: φρέσκο, καθαρό, αφιλτράριστο

Το CK One δεν ήταν απλώς ένα άρωμα. Ήταν μια δήλωση. Επαναπροσδιόρισε τον τρόπο με τον οποίο βλέπαμε το άρωμα ως τότε: εργαλείο αυτοέκφρασης, όχι αποπλάνησης. Μέσα σε έναν χρόνο, έγινε παγκόσμιο best seller. Απόδειξη ότι η αγορά ήταν έτοιμη για κάτι που έσπαγε όλους τους κανόνες.

Σήμερα, η ζήτηση για genderless άρωμα είναι ισχυρότερη από ποτέ. Μεγάλοι οίκοι αρωμάτων έχουν κυκλοφορήσει σειρές unisex, ενώ της τάσης ηγείται η niche αρωματοποιία. Η Gen Ζ ειδικότερα αγκαλιάζει τις μη δυαδικές ταυτότητες αρωμάτων και πολλοί καταναλωτές επιλέγουν πλέον αρώματα με βάση το συναίσθημα ή την ατμόσφαιρα, όχι το φύλο.

Στην αγορά

unisex aromata maison margiela the naxos apothecary calvin klein diptique

CK One Essence Eau De Parfum, €67 (50 m), Calvin Klein

Το κλασικό CK One, δύο φορές πιο συμπυκνωμένο, με περγαμόντο, πράσινο τσάι και σανδαλόξυλο.

Replica Jazz Club, €78 (30ml), Maison Margiela

Ζεστό και οικείο, με έλαιο neroli, lemon primofiore essence, vetiver, ρούμι, φασκόμηλο, φύλλα καπνού, βανίλια, styrax.

Rachi Eau de Parfum, €120 (50ml), The Naxos Apothecary

Γοητευτικό και βαθύ, με σαφράν, κόκκινα φρούτα, ρίζα orris, suede, οσμανθός, καφές, δέρμα, βανίλια.

Lunamaris, €275 (100ml), Diptique

Μυστηριώδες και σαγηνευτικό, με ροζ πιπέρι, λιβάνι και άγριο κέδρο.

Photo credit: brand websites / Creative: The Fashion Bible
Οι τιμές στο ρεπορτάζ αγοράς είναι ενδεικτικές.