Η δεκαετία από τα τέλη του 1930 έως τα τέλη του 1940 άλλαξε τον παγκόσμιο χάρτη. Αυτό δεν άφησε ανεπηρέαστη καμία πτυχή της ζωής. Η ομορφιά δεν ήταν εξαίρεση. Η δεκαετία σηματοδότησε μια συναρπαστική εξέλιξη στο γυναικείο μακιγιάζ, την οποία διαμόρφωσε όχι μόνο η παγκόσμια αναταραχή και τα μεταβαλλόμενα ιδανικά της θηλυκότητας, αλλά και η ισχυρή επιρροή του Χόλιγουντ.

Η κομψότητα του Μεσοπολέμου

Στα μέσα έως τα τέλη της δεκαετίας του 1930, το μακιγιάζ αντικατόπτριζε την κομψότητα της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ. Οι γυναίκες φιλοδοξούσαν να μιμηθούν σταρ όπως η Carole Lombard, η Bette Davis και η Vivien Leigh, η λαμπερή εμφάνιση των οποίων έθετε το πρότυπο. Το πρόσωπο ήταν απαλό, απόλυτα λείο και συμμετρικό.

Μπορείτε να διαβάσετε ακόμη: Το lipstick effect στην ελληνική αγορά ομορφιάς

Οι επιδερμίδες ήταν ματ και βελούδινες, με foundation σε πούδρα και κρέμα, σχεδιασμένα να δημιουργούν άψογο φινίρισμα στο φιλμ. Τα φρύδια ήταν λεπτά, με έντονες, δραματικές καμπύλες, ζωγραφισμένα με μολύβι για να τονίσουν την έκφραση. Το μακιγιάζ των ματιών διακριτικό, ενώ οι αποχρώσεις του καφέ, του γκρι και του απαλού δαμασκηνού ήταν οι πιο δημοφιλείς. Όσο για τις βλεφαρίδες, τις τόνιζαν με cake mascara, ένα είδος mascara που εφάρμοζαν με πινέλο.

Τα χείλη ήταν το βασικό χαρακτηριστικό. Κυριάρχησαν τα βαθιά, πλούσια κόκκινα, οι τόνοι του κεραμιδιού και του σκούρου κερασιού, σε ακριβές, γεμάτο σχήμα τόξου. Τα brands της εποχής ήταν η Max Factor, η Elizabeth Arden και η Coty, ενώ το κυρίαρχο concept ήταν η ιδέα ότι το μακιγιάζ ήταν τόσο πολυτέλεια όσο και σύμβολο της σύγχρονης γυναικείας φύσης.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Erin Parsons (@erinparsonsmakeup)

Πρακτικό πνεύμα σε καιρό πολέμου: Το μακιγιάζ στα ’40s

Όταν ξεκίνησε ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος, τα καλλυντικά αντιμετώπισαν τόσο ελλείψεις υλικών όσο και κριτική, από την πλευρά της ηθικής τάξης: πόσο σωστό είναι να φορούν οι γυναίκες μακιγιάζ, όταν ο κόσμος καίγεται, στην κυριολεξία;

Ωστόσο, αντί να εξαφανιστεί, το μακιγιάζ έγινε σύμβολο πατριωτισμού και ενίσχυσης του ηθικού. Οι κυβερνήσεις έφταναν στο σημείο ακόμα και να ενθαρρύνουν τις γυναίκες να «διατηρούν την ωραία τους εμφάνιση» για να υποστηρίξουν την πολεμική προσπάθεια: η ομορφιά ήταν μέρος του εθνικού πνεύματος.

Με την επιβολή δελτίων, οι γυναίκες προσαρμόστηκαν δημιουργικά. Η βαζελίνη αντικατέστησε τις κρέμες προσώπου, ο χυμός παντζαριού το ρουζ και για τα σωληνάρια του κραγιόν αντί για μέταλλο, χρησιμοποίησαν χαρτόνι ή κασσίτερο. Παρά τους περιορισμούς, το κλασικό κόκκινο κραγιόν έγινε πιο εμβληματικό από ποτέ – φωτεινό, γεμάτο αυτοπεποίθηση και προκλητικό. Brands όπως η Helena Rubinstein και η Revlon έδιναν στις αποχρώσεις τους πατριωτικά ονόματα όπως Victory Red (το κόκκινο της νίκης) και Regimental Red.

Το πρόσωπο της εποχής του πολέμου ήταν κομψό και minimal. Ματ επιδερμίδα, απαλά καθορισμένα φρύδια, ελάχιστη σκιά ματιών και έντονα χείλη. Το ρουζ εφαρμοζόταν με φειδώ για να μιμηθεί μια υγιή λάμψη, ενώ η μάσκαρα -όταν ήταν διαθέσιμη- σε ακριβώς όση ποσότητα χρειαζόταν για να ανοίξει το βλέμμα. Η εμφάνιση εξισορροπούσε τη θηλυκότητα με τη δύναμη, αντανακλώντας την πραγματικότητα των γυναικών που εργάζονταν σε εργοστάσια, γραφεία, αλλά και στο σπίτι.

Μεταπολεμική περίοδος: Η επιστροφή της λάμψης

Μετά τον πόλεμο, το μακιγιάζ έκανε το μεγάλο comeback. Καθώς οι οικονομίες ανέκαμψαν, οι γυναίκες αγκάλιασαν μια ανανεωμένη αίσθηση πολυτέλειας. Το Hollywood και τα είδωλά του, όπως η Rita Hayworth, η Lauren Bacall και η Ava Gardner ενσάρκωσαν με τον καλύτερο τρόπο τη λάμψη στην νέα εποχή.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Phyllis Cohen (@perceptual.makeup)

Οι επιδερμίδες ανέκτησαν το φωτεινό τους φινίρισμα, με κρεμώδη foundation και πούδρες σε ροδακινί τόνους που δημιουργούσαν ζεστασιά. Τα φρύδια πάχυναν ελαφρώς αλλά διατήρησαν την σχετικά έντονα καθορισμένη καμάρα. Το μακιγιάζ των ματιών έγινε πιο έντονο. Το eyeliner ήρθε ξανά στη μόδα, ακολουθώντας την άνω γραμμή των βλεφαρίδων. Τα χρώματα των χειλιών άλλαξαν. Πήγαμε προς τα λιγότερο δραματικά σκούρα κόκκινα και ροζ, σηματοδοτώντας την αισιοδοξία και τη θηλυκότητα στη εποχή της ειρήνης.

Οι διαφημίσεις σε γυναικεία περιοδικά ενίσχυσαν αυτή την επιστροφή στη γοητεία, δίνοντας έμφαση στη θηλυκότητα και την οικεία ομορφιά ως ιδανικά μετά από χρόνια λιτότητας. Το μακιγιάζ ήταν για άλλη μια φορά ευχαρίστηση, όχι καθήκον.

Το μακιγιάζ στα ’40s σήμερα

Οι σημερινές τάσεις στο μακιγιάζ συχνά απηχούν εκείνη τη δεκαετία, με focus στο κόκκινο κραγιόν. Η επιλογή παραμένει διαχρονική, και τη βλέπουμε παντού, από τις πασαρέλες μέχρι το καθημερινό street style. Οι λάτρεις του vintage αναβιώνουν το μακιγιάζ στα 40’s μέσα από ματ επιδερμίδες, πλούσιο graphic eyeliner εμπνευσμένο από τη μεταπολεμική λάμψη και απαλά μάγουλα. Ακόμα και η ιδέα «ελάχιστα προϊόντα, μέγιστη λάμψη», που ήταν αναγκαιότητα σε καιρό πολέμου, απηχεί τις σύγχρονες minimal ρουτίνες ομορφιάς.

Αν μας δίδαξε κάτι εκείνη η δεκαετία (από τα τέλη των 30’s ως τις αρχές των 40’s), ήταν ότι το μακιγιάζ μπορεί να προσαρμοστεί στις προκλήσεις της ιστορίας. Κι αυτό, χωρίς να χάσει τη χάρη του και οι γυναίκες την αυτοπεποίθησή τους. Τελικά, κοιτάζοντας εκείνη την εποχή από απόσταση, διαπιστώνουμε πως τόσο η ομορφιά, όσο και η μόδα, ήταν κάτι περισσότερο από trend. Ήταν μια σιωπηλή πράξη δύναμης.

Photo credit: Daguerreotype Dreams Instagram