Είναι η τεχνητή νοημοσύνη ο νέος master perfumer;
Σε τί βαθμό η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να υποκαταστήσει τον ρόλο ενός master αρωματοποιού; Μήπως έχουμε μπροστά μας την προοπτική της κατάργησης ενός από τα πιο δημιουργικά επαγγέλματα;
Κι έτσι όπως προχωράτε στο αγαπημένο σας πολυκατάστημα καλλυντικών, πέφτετε μπροστά σε ένα brand αρωμάτων που δεν έχετε ξαναδεί. Στο ταμπελάκι, δίπλα στο brand, διαβάζετε τη φράση “αρώματα με Τεχνητή Νοημοσύνη”. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό; Η τέχνη του αρωματοποιού τίνει να εξαφανιστεί; Θα αντικαταστήσουμε τη φαντασία και το expertise ενός από τα πιο δημιουργικά επαγγέλματα με το αποτέλεσμα που θα παράγει ένα μηχάνημα; Και, κυρίως, ένα τέτοιο άρωμα, θα το φορούσατε;
Generation by Osmo
Ίσως νομίζετε πως είμαστε ακόμα μακριά από κάτι τέτοιο. Δεν ισχύει. Ο Alex Wiltschko είναι ο επικεφαλής του οίκου αρωμάτων Generation by Osmo, που λειτουργεί με τεχνητή νοημοσύνη. Ο Wiltschko δηλώνει πως στο brand χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη όπως θα χειρίζονταν ένα σφυρί. Την αποκαλεί “ένα εργαλείο”. Είναι, όμως, έτσι;
Η νεοσύστατη επιχείρηση (έτος ίδρυσης μόλις το 2023) σύντομα θα φύγει από το εργαστήριο των 1.000 τετραγωνικών στη Νέα Υόρκη. Προορισμός, ένας χώρος γραφείων και παραγωγής 6.000 τετραγωνικών στο Νιου Τζέρσεϊ. Το brand επινόησε τον όρο “OI” (olfactory intelligence, σημαίνει “οσφρητική νοημοσύνη”). Αποστολή, σύμφωνα με τον ιδρυτή του, να “ψηφιοποιήσει τα αρώματα”.
Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Τι είναι τα Flankers; Πόσες εκδοχές μπορεί να έχει ένα άρωμα;
Για την Osmo, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για τη βελτίωση των συνθέσεων. Στην πραγματικότητα, ο inhouse αρωματοποιός του brand Christophe Laudamiel (δημιουργός, μεταξύ άλλων, των Clinique Happy Heart, Tom Ford Amber Absolute και Ralph Lauren Polo Blue) το κάνει συχνά αυτό. Αυτό που κάνει η Β2Β εταιρεία είναι να χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη από το πρώτο οσφρητικό μόριο ενός αρώματος. Και να το “χτίζει” ως το τελικό αποτέλεσμα. Κι όχι τυχαία, η επιστημονική συμβουλευτική επιτροπή της εταιρείας έχει μεταξύ των επενδυτών της την Google Ventures και τον 77χρονο επιστήμονα υπολογιστών και “νονό της Τεχνητής Νοημοσύνης” Geoffrey Hinton.
Πώς μπορεί να λειτουργήσει η τεχνητή νοημοσύνη στην αρωματοποιία
Η Osmo χρησιμοποιεί την οσφρητική νοημοσύνη για να αναπτύξει “source codes” (κώδικες βάσης) για φυσικά οσφρητικά συστατικά. Μόλις δημιουργηθούν, καθιστούν το άρωμα άπειρα αναπαραγώγιμο, χωρίς να είναι απαραίτητη η πρόσβαση στα ίδια τα συστατικά. Με άλλα λόγια, το brand αναλύει μυρωδιές με αντίστροφη μηχανική.
Το πρώτο συστατικό που υποβλήθηκε με επιτυχία σε αυτή τη διαδικασία στην Osmo ήταν ένα δαμάσκηνο. Ένα κομμάτι μπήκε σε συσκευή διπλής φάσης με το fancy όνομα φασματόμετρο μάζας αερίου χρωματογράφου (GCMS). Η συσκευή αυτή μπορεί να διαχωρίσει, να αναγνωρίσει και να μετρήσει — με αυτή τη σειρά — τις χημικές ουσίες και τις ενώσεις σε ένα συγκεκριμένο προϊόν (φρούτο, λουλούδι, οτιδήποτε) ή μείγμα.
Μπορείτε να διαβάσετε ακόμη: Άρωμα | Η θριαμβευτική επιστροφή του Chypre
«Πήραμε ένα κομμάτι από ένα δαμάσκηνο και το βάλαμε στο GCMS. Κωδικοποιήσαμε ψηφιακά τη μυρωδιά, την ανατυπώσαμε και τη βάλαμε σε αυτό το μπουκάλι», λέει ο Wiltschko, κρατώντας ένα γυάλινο φιαλίδιο με ένα ημιδιαφανές υγρό. Υπάρχουν εκατοντάδες τέτοια στο εργαστήριο της Osmo. Το καθένα από αυτά περιέχει κι ένα διαφορετικό, αντίστροφα επεξεργασμένο συστατικό, από σανταλόξυλο έως έλαιο κέδρου. Η Osmo έχει δημιουργήσει, επίσης, νέα οσφρητικά μόρια, κι έχει αποκαλύψει τα τρία πρώτα: γλωσσίνη, φρακταλίνη και κβαζαρίνη (glossine, fractaline, quasarine).
Σύμφωνα με τον Wiltschko, χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για να εξετάσουν δισεκατομμύρια πιθανά μόρια που δεν έχουν κατασκευαστεί ποτέ πριν και να τα “μυρίσουν’ ψηφιακά. Ή, να προβλέψουν τη μυρωδιά των μορίων αυτών. Από εκεί και πέρα, μπορούν να φτιάξουν έναν πολύ μικρό αριθμό από αυτά. “Δεν είμαστε μηχανές, είμαστε απλώς άνθρωποι, με χέρια, που δεν μπορούμε να κάνουμε τα πάντα”, αναφέρει χαρακτηριστικά. Μπορούν να δοκιμάσουν το πώς μυρίζουν, να τεστάρουν την ασφάλειά τους, και να μετατρέψουν τα καλύτερα από αυτά σε προϊόντα. Η γλωσσίνη, η φρακταλίνη και η κβαζαρίνη είναι μόρια – δημιουργίες ΟΙ αλλά, τελικά, άνθρωποι τα αγγίζουν και τα δοκιμάζουν.
Τεχνητή νοημοσύνη και άπειρες δυνατότητες
Οι δυνατότητες που προσφέρουν αυτές οι νέες τεχνολογίες είναι τεράστιες. Σύμφωνα με τον Alex Wiltschko, ένα brand μπορεί, με τον τρόπο αυτό, να φτιάξει ένα άρωμα που δεν θα έχει κανείς άλλος. Κι αυτό, επειδή κανείς άλλος δεν έχει πρόσβαση σε κάποιο ή κάποια συγκεκριμένα OI συστατικά. Η πρόταση αυτή ακούγεται ήδη δελεαστική για τους ανθρώπους μιας βιομηχανίας όπου τα δημοφιλή αρώματα αντιγράφονται ανηλεώς. Κι επιπλέον, είναι εξαιρετικά δύσκολο να τα προστατεύσει κανείς, από την άποψη των πνευματικών δικαιωμάτων.
Αυτά τα αρώματα μπορούν να βγουν στην αγορά από brands μέσω κατασκευαστή όπως η Osmo πιο γρήγορα από παλιά. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι αρώματα όπως κάποια flankers, που αποτυπώνουν μια σύντομη, εφήμερη τάση, είναι εφικτά σε πολύ συντομότερο χρόνο.
Η Osmo είναι μία από τις πολλές εταιρείες που χρησιμοποιούν συνθέσεις με βάση την τεχνητή νοημοσύνη. Μια από τις εταιρείες που διευρύνουν τα όρια του τι μπορούν να γίνουν τα προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας. Ωστόσο, ο ρόλος που παίζει η τεχνητή νοημοσύνη στην ανάπτυξη προϊόντων, και επομένως, ο τελικός αντίκτυπός της, ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με το ποιος τη χρησιμοποιεί και πώς. Το μόνο σίγουρο είναι πως, με την τεχνητή νοημοσύνη στην αρωματοποιία, μόλις ξεκινήσαμε.
Photo credit: Generation by Osmo Instagram