Η συναρπαστική ιστορία του φορέματος της Grace Kelly που φόρεσε η εγγονή της
Περισσότερα από 70 χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση στη θρυλική ταινία «Σιωπηλός Μάρτυς» του Alfred Hitchcock, το ασπρόμαυρο φόρεμα που σχεδίασε η Edith Head για την Grace Kelly παραμένει ένα από τα πιο εμβληματικά κοστούμια στην ιστορία του κινηματογράφου.
Η πρώτη εμφάνιση της Grace Kelly στην ταινία Rear Window (Σιωπηλός Μάρτυς) του Alfred Hitchcock το 1954 έχει καταγραφεί ως μία από τις πιο αγαπημένες (και πολλές φορές αντιγραμμένη) στην ιστορία του σινεμά και όχι άδικα.
Διαβάστε ακόμη: Charlotte Casiraghi όπως Grace Kelly
Κατά τη διάρκεια της σύντομης, αλλά εντυπωσιακής καριέρας της στο Χόλιγουντ, η Grace Kelly πρωταγωνίστησε σε έντεκα ταινίες. Πέντε από αυτές κυκλοφόρησαν μόνο μέσα στο 1954, ένας αριθμός που φαντάζει εξωπραγματικός με τα σημερινά δεδομένα, ιδίως αν αναλογιστεί κανείς πως οι περισσότερες από αυτές παραμένουν διαχρονικά αγαπημένες. Αν ρωτούσατε όμως την Edith Head, τη σχεδιάστρια κοστουμιών που έντυσε την Kelly σε τρεις από τις ταινίες εκείνης της χρονιάς, θα σας μιλούσε με ενθουσιασμό μόνο για μία: το Rear Window.
Διαβάστε ακόμη: Η πριγκίπισσα Charlene με σύνολο εμπνευσμένο από την Grace Kelly
Όταν σκέφτεστε τη δημόσια εικόνα της Grace Kelly, πιθανόν να τη φαντάζεστε σε ρόλους γεμάτους γοητεία και κομψότητα, εικόνες που ταιριάζουν απόλυτα με τη γυναίκα που το 1956 άφησε την υποκριτική για να παντρευτεί τον Πρίγκιπα Rainier III και να γίνει Πριγκίπισσα του Μονακό. Δεν είναι λοιπόν περίεργο που η πραγματική της ζωή συγχέεται τόσο εύκολα με την πολυτέλεια των χαρακτήρων που ενσάρκωσε στο To Catch a Thief (1955) ή το High Society (1956). Αλλά πότε εμφανίστηκε για πρώτη φορά αυτή η φινετσάτη εικόνα της Grace Kelly στη μεγάλη οθόνη; Στο Rear Window το 1954.

Photo by Paramount Pictures/Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images
Το φόρεμα που άφησε εποχή
Η Lisa Fremont στο Rear Window ήταν ένα κορίτσι της Νέας Υόρκης, επιμελώς περιποιημένο και με εκλεπτυσμένο γούστο. Η Edith Head θυμόταν πως ο Hitchcock της έδωσε ξεκάθαρη κατεύθυνση: «Θέλω να δείχνει σαν πορσελάνινο σερβίτσιο, κάτι αψεγάδιαστο και ελαφρώς απόμακρο. Να προκαλεί δέος.» Και αυτό έκανε.
Το πρώτο look της Kelly στην ταινία, με το φόρεμα που πλέον θεωρείται θρυλικό, έπρεπε να μιλά από μόνο του. Η σκηνή που εισέρχεται στο διαμέρισμα του Jeff (Jimmy Stewart) είναι χαρακτηριστική:
Jeff: «Είναι αυτή η Lisa Fremont που δεν φοράει ποτέ το ίδιο φόρεμα δύο φορές;»
Lisa: «Μόνο επειδή το περιμένουν. Είναι φρέσκο από το Παρίσι. Πιστεύεις ότι θα πουλήσει;»
Jeff: «Ε, εξαρτάται από την τιμή…»
Lisa: «Προσφορά: $1.100.»
Jeff: «Πρέπει να μπει στο χρηματιστήριο αυτό το φόρεμα!»
Lisa: «Πουλάμε δεκάδες την ημέρα.»
Το φόρεμα ήταν απλό και αριστοκρατικό: ένα μαύρο κορσάζ με ανοιχτούς ώμους και λευκή φούστα από μουσελίνα σε γραμμή Α και κεντημένες λεπτομέρειες που θύμιζαν αναρριχώμενο φυτό. Τα γάντια, αγαπημένο αξεσουάρ της Kelly, ήταν προσεκτικά επιλεγμένα, προσθέτοντας φινέτσα. Το πρωτότυπο φόρεμα που σχεδιάστηκε για να αποδώσει την αριστοκρατική γοητεία που είχε η Kelly εντός και εκτός οθόνης, συνδύαζε στοιχεία Dior της δεκαετίας του ’50 με την πιο κομψή εκδοχή της χολιγουντιανής μεγαλοπρέπειας.
Όπως εξηγεί η Head: «Η απλότητα του φορέματος ανέδειξε το πρόσωπό της στα κοντινά πλάνα και η κίνηση της φούστας έδειχνε την κοινωνική της θέση. Ήταν πλούσια.»
Από βραδινά σετ μέχρι blue jeans
Τα υπόλοιπα κοστούμια του Rear Window είναι εξίσου αξέχαστα: από το νυχτικό που φορά όταν ανακοινώνει ότι θα μείνει το βράδυ, κρατώντας μια βαλίτσα Mark Cross, μέχρι το πράσινο κοστούμι με την έκπληξη του halter top που άφηνε την πλάτη ακάλυπτη. Το μαύρο cocktail φόρεμα με τα διαφανή μανίκια και το floral φόρεμα, γνωστό πλέον και ως “the detective dress”, δείχνουν μια Lisa που χαλαρώνει και εμπλέκεται ενεργά στην υπόθεση του Jeff. Στο φινάλε, η Lisa εμφανίζεται με τζιν, κόκκινο πουκάμισο και loafers αλλά διαβάζει Harper’s Bazaar, αφήνοντας ξεκάθαρο ότι η κομψότητα της Νέας Υόρκης είναι εγγενής.
Η μεταμόρφωση μιας ηθοποιού σε fashion icon
Είναι φανερό γιατί αυτή η ταινία ήταν η αρχή που η Grace Kelly μεταμορφώθηκε σε στιλιστικό σύμβολο. Περισσότερο από 70 χρόνια μετά την πρεμιέρα της, το ασπρόμαυρο φόρεμα της Lisa Fremont παραμένει ίσως η πιο εμβληματική κινηματογραφική της εμφάνιση. Το γαλάζιο φόρεμα στο χρώμα του πάγου στο To Catch a Thief ή το λευκό στράπλες με τα (ψεύτικα) διαμάντια ίσως διεκδικούν τη δεύτερη θέση, αλλά κανένα δεν είχε την ενέργεια, το στιλ και την «είσοδο» του Rear Window.
Camille Gottlieb: Η εγγονή που τίμησε τη γιαγιά της
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Πρόσφατα το φόρεμα αυτό πήρε νέα πνοή με την εμφάνιση της εγγονής της, Camille Gottlieb, στη φιλανθρωπική βραδιά του Ερυθρού Σταυρού στο Μονακό. Είναι κόρη της πριγκίπισσας Stéphanie του Monaco, της νεότερης από τα τρία παιδιά της Grace Kelly και του Prince Rainier. Ο πατέρας της είναι ο Jean-Raymond Gottlieb, πρώην επικεφαλής ασφαλείας της Stéphanie. Το ζευγάρι δεν παντρεύτηκε ποτέ και πλέον δεν είναι μαζί.
Η 26χρονη Camille τίμησε τη γιαγιά της επιλέγοντας να αναβιώσει το φόρεμα-σύμβολο που συνοψίζει όλη την αισθητική εκείνης της εποχής. Η Camille, σε συνεργασία με τη σχεδιάστρια Elisabetta Franchi, επαναπροσδιόρισε το φόρεμα για τη σύγχρονη εποχή. Το διακριτικό τούλι, το βαθύ ντεκολτέ και οι ασημένιες λεπτομέρειες στη μέση δεν το απομάκρυναν από τον αρχικό συνδυασμό, αντίθετα, το πλαισίωσαν με μια φρέσκια διάθεση, χωρίς να προδίδουν τη μνήμη του.
Δεν είναι η πρώτη φορά που η μόδα επιστρέφει σε αυτό το συγκεκριμένο φόρεμα. Από fashion editorials μέχρι bridal συλλογές, ο σχεδιασμός του έχει αποδείξει πως μπορεί να εμφανίζεται ξανά και ξανά, κάθε φορά με μια νέα ανάγνωση. Κι αυτό γιατί δεν είναι μόνον ένα όμορφο φόρεμα αλλά ένα σύμβολο.
Η Grace Kelly αποσύρθηκε από την υποκριτική μόλις στα 26 της, για να ακολουθήσει έναν εντελώς διαφορετικό δρόμο. Παρ’ όλα αυτά, κάθε της εμφάνιση παραμένει ζωντανή, γιατί κάποια ρούχα δεν ξεχνιούνται, όπως δεν ξεχνιούνται και οι γυναίκες που τα έκαναν αθάνατα.
Photo credit: Getty Images, Camille Gottlieb/ IG