Τεχνητή Νοημοσύνη: Η μέρα που πέθανε το modeling
Η Τεχνητή Νοημοσύνη λάνσαρε δυο μοντέλα από το… μέλλον με υπερβολικό μακιγιάζ και ξεπερασμένο styling. Παρατηρήστε τη νέα καμπάνια του brand Guess με μοντέλα ΑΙ και αναρωτηθείτε τι έχει συμβεί.
Aν αγαπάτε τα περιοδικά, αποκλείεται να μη θυμάστε τις θρυλικές καμπάνιες της εταιρείας GUESS με την εκθαμβωτική Claudia Schiffer, ως Brigitte Bardot, στη Μύκονο, με τον Αντώνη Φραγκάκη σε μία σειρά από καταχωρήσεις που θύμιζαν τρέιλερ για μια ταινία που δεν γυρίστηκε ακόμη, ή διαφημιστικό σποτ για τον ΕΟΤ στη δεκαετία του ’90. Τι συμβαίνει όμως τώρα που η Τεχνητή Νοημοσύνη επεμβαίνει;
Διαβάστε ακόμη: Μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη να δώσει καινοτομία στην ομορφιά
«Η μέρα που πέθανε το modeling»
Αυτό γράφουν τώρα οι χρήστες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όλα ξεκίνησαν όταν κυκλοφόρησε το τεύχος Αυγούστου της αμερικανικής έκδοσης της Vogue με μοντέλα που έχουν δημιουργηθεί με τεχνητή νοημοσύνη. Για να ξεσηκωθούν αγόρια και κορίτσια στα social media και να μιλήσουν για «εικονικές γυναίκες στα περιοδικά», κατηγορώντας την εταιρία που συνήθιζε να αφήνει το αποτύπωμα της με εντυπωσιακές καταχωρήσεις και επενδύει τώρα στο «ψέμα».
Διαβάστε ακόμη: Θα αγοράζατε ένα κόσμημα σχεδιασμένο από τεχνητή νοημοσύνη;
Τα παράπονα σας στο διαφημιστικό γραφείο που έχει έδρα το Λονδίνο, το Seraphinnoe Vallora. Για να γνωρίσουμε την ξανθιά Βίβιεν και την μελαχρινή Αναστάζια, με ονόματα και παρουσιαστικό με κριτήρια για το OnlyFans. Όχι για τη σύγχρονη μόδα της συμπερίληψης και της πολυμορφίας στη μόδα.

Μοντέλο AI για την καμπάνια της GUESS
Καινοτομία ή προσαρμογή;
Οι συνιδρύτριες της βρετανικής εταιρίας μάρκετινγκ που ειδικεύεται σε ψηφιακές εικόνες με τεχνητή νοημοσύνη, δεν σταμάτησαν να δίνουν συνεντεύξεις προκειμένου να μεταφέρουν το όραμα του πελάτη τους: «Δεν είμαστε εδώ για να αλλάξουμε την ταυτότητα του brand αλλά για να προσαρμοστούμε στις ανάγκες του και να δημιουργήσουμε κάτι όμορφο».

Claudia Schiffer
Είδα στην εκπομπή «Good Morning America», την Valentina Gonzalez και την Andreea Petrescu, να δηλώνουν ότι δεν σκοπεύουν να αντικαταστήσουν τη βιομηχανία του μόντελινγκ καθώς «η καρδιά της μόδας είναι η φωτογραφία. Αυτό είναι απλώς ένα συμπληρωματικό μέσο, ένα νέο εργαλείο μάρκετινγκ».
Ο βασικός λόγος που τόσο τα περιοδικά που φιλοξενούν αντίστοιχες εικόνες, όσο και οι εταιρίες παραγωγής ΑΙ, δέχονται επικρίσεις είναι γιατί προωθούν μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς με αρνητικές επιπτώσεις στις νεότερες γενιές αλλά και σε όλες τις ηλικίες. Γιατί όταν έρχεσαι αντιμέτωπος με τέτοιες εικόνες, αρχίζεις να τις συνηθίζεις, να σου φαίνονται φυσιολογικές, να τις εξιδανικεύεις, ενώ στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν καν.

Gigi Hadid
Οι επιπτώσεις στη βιομηχανία
Γιατί δεν είναι μόνο η Guess αλλά και η H&M, το Mango, η Levi’s που έχουν ήδη χρησιμοποιήσει ψηφιακούς «σωσίες» για να μειώσουν κόστος και χρόνο παραγωγής. Μαζί με τα πλεονεκτήματα της χρήσης εικονικών εικόνων, παρουσιάζονται ανησυχίες για τις επιπτώσεις στη βιομηχανία μόδας, στα μοντέλα, στους φωτογράφους, στους στιλίστες, στους μακιγιέρ… Και κυρίως για τους κινδύνους που δημιουργούνται από την προβολή εξωπραγματικών προτύπων ομορφιάς που ενισχύονται από ψηφιακές απεικονίσεις.
Ένα βασικό ερώτημα είναι πως θα ξεχωρίζουμε το αληθινό από το προϊόν τεχνητής νοημοσύνης και ποιοι είναι οι κανόνες για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Μια καμπάνια δεν στηρίζεται μόνο σε ένα κόνσεπτ, ένα αναγνωρίσιμο πρόσωπο, ένα μοντέλο-κράχτη. Χτίζεται μέσα από μία σειρά από βήματα που θυμίζει Χόλιγουντ. Μια ολόκληρη ομάδα ανθρώπων που συνεργάζεται για να δημιουργήσει τέχνη.

Jennifer Lopez
Στα υπέρ, η ευελιξία και η εξοικονόμηση χρόνου και κόστους. Στα κατά, η απουσία διαφάνειας και η έλλειψη αξιοπιστίας και ηθικής στην χρήση ψηφιακών ανθρώπων που «συστήνονται» με το μικρό τους όνομα. Με πρότυπα ομορφιάς φτιαγμένα με αλγόριθμους.
Ανάμεσα στα σχόλια μπορεί κανείς να ξεχωρίσει ατάκες όπως «βλέποντας τις εικόνες δεν θέλω να αγοράσω απολύτως τίποτα» και «θέλουμε να βλέπουμε αληθινούς ανθρώπους στα περιοδικά, όχι κλώνους».
Την ίδια στιγμή εκπρόσωπος της Conde Nast διευκρίνισε πως «δεν έχει εμφανιστεί ποτέ μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης σε συντακτικό περιεχόμενο της Vogue» με τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να υπενθυμίζουν συνεργασίες με θρυλικούς φωτογράφους όπως ο Ίρβινγκ Πεν και η Λι Μίλερ.
Τι να πιστέψουμε και τι να «καταναλώσουμε» τελικά;
Πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν πως η χρήση ψηφιακών μοντέλων αντί για αληθινούς ανθρώπους αμφισβητεί την καλλιτεχνική φύση και την αυθεντικότητα των περιοδικών που επιλέγουν να φιλοξενούν αντίστοιχες καμπάνιες. Ακόμη κι αν δεν ήταν επιλογή της σύνταξης αλλά του εμπορικού τμήματος, η επανάσταση της εικόνας φέρνει πάντα αλλαγές και αναταράξεις.

Camila Cabelo
Ποιος θα φανταζόταν λοιπόν ότι θα ερχόταν μια μέρα που θα νοσταλγούσαμε την εποχή της Cindy, της Claudia, της Linda και της Naomi; Πεταλούδες με ατσάλινα φτερά με απαιτήσεις και διάρκεια στον χρόνο. Πώς να αισθάνονται άραγε σήμερα η Jennifer Lopez, η Eva Mendes, η Gigi Hadid, η Sydney Sweeney, η Camila Cabello, η Hailey Bieber, η Laetitia Casta, η Alessandra Ambrosio, η Amber Heard που φωτογραφήθηκαν για τους πιο εμπνευσμένους φωτογράφους διεθνώς σε καμπάνιες της Guess που έμειναν στην ιστορία; Η Βίβιεν και η Αναστάζια θα περιμένουν μέχρι το επόμενο… κάστινγκ.