Η μόδα έχει μια ικανότητα να προκαλεί, να διχάζει και να δοκιμάζει τα όρια μας. Ο οίκος Balenciaga, γνωστός για την avant-garde αισθητική του και την τάση να ανατρέπει τους κανόνες το απέδειξε ξανά με την κυκλοφορία της Marché Packable Tote, μιας τσάντας που μοιάζει με μια κοινή σούπερ μάρκετ, αλλά κοστίζει περίπου 775 λίρες. Η ζωή εμπνέει τις τέχνες όπως και τη μόδα θα έλεγαν οι περισσότεροι που απλά θα την χαρακτήριζαν εκκεντρική και θα προσπερνούσαν.

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Η Beyoncé μεταμορφώνεται σε Denim Cowboy: H καμπάνια Levi’s επαναπροσδιορίζει το western στιλ

balenciaga-

Η “casual αδιαφορία” Balenciaga

Η πρώτη ματιά στην Marché Packable Tote μπορεί να μπερδέψει. Το υλικό της θυμίζει πλαστικό σακουλάκι, με τσακίσεις και μια ελαφρώς “ταλαιπωρημένη” όψη, σαν να έχει όντως κουβαλήσει ψώνια. Ωστόσο, ο Balenciaga επισημαίνει ότι δεν πρόκειται για φθηνό πλαστικό αλλά για εξαιρετικά ανθεκτικό πολυαμίδιο με υδατοαπωθητικές ιδιότητες. Η επιφάνειά του είναι επίτηδες ζαρωμένη, ώστε να αποπνέει αυτή την “casual αδιαφορία” που η μάρκα έχει αναγάγει σε high fashion.

Το λογότυπο της Balenciaga εμφανίζεται διακριτικά και μικροσκοπικά, αποφεύγοντας την επιδεικτική τοποθέτηση. Αυτή η μινιμαλιστική προσέγγιση είναι στρατηγική: το μήνυμα δεν εστιάζει στην επίδειξη του brand. Απευθύνεται σε καταναλωτές με γνώση, μια τάση που κυριαρχεί στον χώρο της πολυτελείας τα τελευταία χρόνια.

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Kurt Geiger: Απόδραση σε λευκό φόντο και extravagant στιλ με πρωταγωνίστρια την Emily Ratajkowski

Υπερβολή με κοινωνικό μήνυμα;

Η είδηση της τιμής προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις. Για πολλούς, 90ο ευρώ για μια τσάντα που μοιάζει με δωρεάν σακούλα του σούπερ μάρκετ μοιάζει υπερβολικό, αν όχι εξωφρενικό. Για άλλους, όμως, είναι η επιτομή της σύγχρονης μόδας, ένα ειρωνικό σχόλιο απέναντι στην “κούφια” κατανάλωση, στην αξία των αντικειμένων και στη σχέση μας με το branding.

Ο οίκος Balenciaga όμως δεν είναι ξένος σε τέτοιες κινήσεις. Θυμηθείτε την τσάντα που θύμιζε τις γνωστές μπλε σακούλες του IKEA. Κάθε φορά, η συζήτηση ξεπερνά το προϊόν και αγγίζει την καταναλωτική νοοτροπία, ή μάλλον την καταναλωτική μανία, που μαστίζει τις σύγχρονες κοινωνίες.

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Puma Mostro: Το “τέρας” επιστρέφει με πρωταγωνίστρια την Amelia Gray

balenciaga-

Η επιτυχία τέτοιων κομματιών δεν βασίζεται μόνο στην αισθητική ή τη λειτουργικότητα, αλλά στην ικανότητα να δημιουργούν σε πρώτο χρόνο την έκπληξη του κοινού με σκοπό τον διάλογο. Η Marché Packable Tote μοιάζει να ρωτά “Τι σημαίνει αξία;”. Αν ένα φθηνό αντικείμενο αποκτήσει το σήμα ενός πολυτελούς οίκου μεταμορφώνεται αυτόματα σε κάτι επιθυμητό;

Κάποιοι κριτικοί βλέπουν σε αυτό μια μορφή πρόκλησης προς τη βιομηχανία της μόδας. Άλλοι το αντιλαμβάνονται ως αυθεντική καλλιτεχνική έκφραση που παίζει με τις συμβάσεις και τα στερεότυπα της πολυτέλειας. Η ειρωνεία έγκειται στο ότι το κοινό που θα αγοράσει τη Marché Packable Tote πιθανότατα δεν θα το χρησιμοποιήσει ποτέ για να κουβαλήσει… πατάτες. Αντίθετα, θα είναι αξεσουάρ πόλης, σύμβολο γνώσης και ένταξης σε ένα συγκεκριμένο κοινό που κατανοεί και εκτιμά το αστείο.

Οι αντιδράσεις αυξάνουν το ενδιαφέρον -άρα και τις πωλήσεις

Όπως ήταν αναμενόμενο, τα social media αντέδρασαν αμέσως. Από δημοσιεύσεις που συγκρίνουν το Marché Packable Tote με τις πλαστικές σακούλες του τοπικού μανάβη μέχρι σχόλια για το πώς η μόδα έχει χάσει την επαφή της με την πραγματικότητα. Κάποιοι μάλιστα ανέβασαν φωτογραφίες δικών τους σακουλών, “κοστολογημένων” ειρωνικά σε εκατοντάδες ευρώ. Ωστόσο, η αρνητική δημοσιότητα συχνά λειτουργεί υπέρ του brand. Ο Balenciaga έχει αποδείξει ότι μπορεί να μετατρέψει την κριτική σε hype, αυξάνοντας το κύρος της στους κύκλους που εκτιμούν την τολμηρή προσέγγιση. Μένει να δούμε πόσοι από αυτούς που έσπευσαν να την χλευάσουν, σύντομα θα την κρατούν.

Photo Credits: Balenciaga