Τα βιβλία είναι τα νέα αξεσουάρ: Όταν οι οίκοι μόδας επενδύουν στη λογοτεχνία
Η μόδα πάντα δανειζόταν στοιχεία από τη λογοτεχνία, αλλά σήμερα γράφει τη δική της. Μέσα από book clubs, καμπάνιες, συζητήσεις και συνεργασίες, δημιουργεί μία νέα κληρονομιά.
«Έμαθα τη ζωή μέσα από τα μυθιστορήματα», είχε πει η Coco Chanel. Από την παιδική της ηλικία, που πέρασε μόνη στο ορφανοτροφείο της Aubazine, μέχρι την οικειότητα του διαμερίσματός της στη Rue Cambon 31, τα βιβλία δεν έλειψαν ποτέ από το πλευρό της. Σε όλη τη διάρκεια της ζωής της περιβαλλόταν από συγγραφείς, ποιητές και γυναίκες των γραμμάτων της εποχής της.
Διαβάστε ακόμη: Όταν ο Κarl Lagerfeld γνώρισε την τεχνητή νοημοσύνη
Σήμερα, ο oίκος Chanel συνεχίζει να υφαίνει και να ενισχύει τους δεσμούς του με σύγχρονους συγγραφείς. To 2021 δημιούργησε το Literary Rendezvous at Rue Cambon, σε συνεργασία με την πρέσβειρα και εκπρόσωπο του οίκου Charlotte Casiraghi. Φιλοξενώντας γυναίκες συγγραφείς για να συζητήσουν τα δικά τους έργα ή αυτά σημαντικών λογοτεχνικών μορφών, οι συνομιλίες αποσκοπούν στο να μεταδώσουν το πάθος για τη λογοτεχνία και να αναδείξουν τη μεταμορφωτική της δύναμη. Ερωτηματολόγια λογοτεχνικού χαρακτήρα, εξερευνήσεις στις βιβλιοθήκες φίλων του οίκου (μεταξύ των οποίων οι , Marion Cotillard, Margot Robbie, Tilda Swinton), καθώς και οι αναγνωστικές προτάσεις της Charlotte Casiraghi, επεκτείνουν αυτόν τον διάλογο.
Στο πλαίσιο αυτό, ο οίκος στήριξε και τη δημιουργία του Βραβείου Λογοτεχνίας του Nouvel Obs, το οποίο απονεμήθηκε φέτος στην Adèle Yon για το βιβλίο της «Mon vrai nom est Elisabeth». Το βραβείο αυτό θα της επιτρέψει να γράψει το δεύτερο μυθιστόρημά της.
Miu Miu
Tον περασμένο Απρίλιο, η Miu Miu παρουσίασε το πρώτο της Literary Club, με τίτλο Writing Life, μια διήμερη εκδήλωση που επανέφερε στο προσκήνιο το έργο των Sibilla Aleramo και Alba De Céspedes. Μέσα από ένα πρόγραμμα συζητήσεων και παραστάσεων, σε επιμέλεια της εκπαιδευτικού Olga Campofreda, αναπτύχθηκαν ιδέες γύρω από τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία — όπως η οικογένεια, η μητρότητα και η εργασία — στο χτες και στο σήμερα.
Dior
Δύο χρόνια πριν, ο οίκος Dior δημιούργησε τη σειρά βίντεο Dior Book Tote Club, όπου προσωπικότητες όπως η Nine d’Urso, η Rosamund Pike και η Beatrice Borromeo μοιράζονται τα αγαπημένα τους αναγνώσματα σε εμβληματικά βιβλιοπωλεία σε όλο τον κόσμο.
Prada
Αν η προσέγγιση του Dior είναι εσωστρεφής, αυτή της Prada είναι φαντασιακή και τολμηρά αφηγηματική. Η καμπάνια της Άνοιξης/Καλοκαιριού 2025 θολώνει τα όρια μεταξύ μόδας και μυθοπλασίας. Αντί να αντλήσει απλώς έμπνευση από τη λογοτεχνία, το σπίτι ανέθεσε στην καταξιωμένη συγγραφέα Ottessa Moshfegh να δημιουργήσει δέκα πρωτότυπους χαρακτήρες—μεταξύ αυτών, έναν ρομαντικό προγραμματιστή, δίδυμους βαμπίρ και έναν μοναχικό μαριονετίστα. Κάθε χαρακτήρας είχε διακριτά χαρακτηριστικά, ταλέντα και εσωτερική δύναμη, και ενσαρκώθηκε μέσα από τις σιλουέτες, τα υφάσματα και τις ατμόσφαιρες της συλλογής.
Διαβάστε ακόμη: Η μεγάλη φούσκα της μόδας: γιατί η πολυτέλεια ξεπουλιέται χωρίς να πουλάει;
Valentino
Η εμπλοκή του Valentino με τη λογοτεχνία είναι εξίσου σκόπιμη, αλλά ριζωμένη σε μια διαφορετική παράδοση. Το 2021, το σπίτι λάνσαρε την καμπάνια Narratives υπό την καθοδήγηση του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή Pierpaolo Piccioli. Το πρώτο κεφάλαιο περιλάμβανε μια συνεργασία με το Belletrist, το λογοτεχνικό κλαμπ που ίδρυσε η ηθοποιός Emma Roberts, με αποτέλεσμα μια καμπάνια διαφήμισης που αποτελούνταν μόνο από κείμενο, featuring πρωτότυπες ιστορίες από εννέα σύγχρονους συγγραφείς. Αυτές οι ιστορίες εκτέθηκαν σε ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία σε όλη την Αμερική, μετατρέποντας τους χώρους λιανικής σε λογοτεχνικά καταφύγια.
Το δεύτερο κεφάλαιο διεύρυνε την πρωτοβουλία με συμβολές διάσημων συγγραφέων όπως οι Michael Cunningham, Hanif Kureishi και Serang Chung. Κάθε ένας από τους 17 συγγραφείς προσκλήθηκε να δημιουργήσει μια καμπάνια με μόνο κείμενο. Στην πιο πρόσφατη εκδοχή της, η Valentino συνεργάστηκε με το Dream Baby Press, μια ομάδα από τη Νέα Υόρκη γνωστή για τις αναγνώσεις σε ασυνήθιστους χώρους, για να παρουσιάσει μια σειρά από χειρόγραφες ερωτικές επιστολές. Αυτές εκτέθηκαν σε επιλεγμένα καταστήματα σε όλη την Ευρώπη και την Αμερική, με φωνές όπως οι Coco Mellors και Jerry Stahl.
Bottega Veneta
Η Bottega Veneta, αντιθέτως, πλησίασε το λογοτεχνικό κόσμο όχι μέσω της συγγραφής, αλλά μέσω του τόπου. Το 2022, η μάρκα συνεργάστηκε με το The Strand, το θρυλικό βιβλιοπωλείο της Νέας Υόρκης, για να δημιουργήσει μια περιορισμένη σειρά δερμάτινων τσαντών. Το λογότυπο του The Strand ανασχεδιάστηκε με τη χαρακτηριστική ύφανση intrecciato του οίκου, συνδυάζοντας την αφής του τεχνουργήματος με τη νοσταλγία της κουλτούρας του δρόμου. Για να σηματοδοτήσει την κυκλοφορία, το σπίτι φιλοξένησε μια ιδιωτική εκδήλωση στο The Strand, στην οποία παραβρέθηκαν 50 προσωπικότητες από τον λογοτεχνικό, το πολιτιστικό και το φασιονικό κύκλο της πόλης. Ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής Matthieu Blazy επιμελήθηκε επίσης μια λίστα με τα αγαπημένα του βιβλία—βιβλία που είχαν επηρεάσει τη δημιουργική του κατεύθυνση—τα οποία ήταν διαθέσιμα προς πώληση στο βιβλιοπωλείο.
Αυτή η ανανεωμένη σύνδεση με τη λογοτεχνία φαίνεται επίσης στις πρόσφατες συλλογές της πασαρέλας. Το Φθινόπωρο του 2024, η Anna Sui άντλησε έμπνευση από την αγαπημένη ντετέκτιβ της Agatha Christie, Miss Marple, επανερμηνεύοντας την πρωτότυπη ελαφριά εκκεντρικότητά της μέσα από φανταχτερές σιλουέτες και vintage υφάσματα. Στην παρθενική του συλλογή για την Fendi, ο Kim Jones στράφηκε προς το Orlando (1928), το αξεπέραστο μυθιστόρημα της Virginia Woolf που πραγματεύεται την ταυτότητα και την μεταμόρφωση, μεταφράζοντας τη ρευστότητα του έργου σε σιλουέτες που υπερβαίνουν το χρόνο και το φύλο. Η παράσταση του Thom Browne για το Φθινόπωρο/Χειμώνα 2024-2025 αναβίωσε τον γοτθικό κόσμο του Edgar Allan Poe, με μια ανατριχιαστική, θεατρική σκηνή και την ηθοποιό Carrie Coon να ερμηνεύει ζωντανά το The Raven.