Σοκ και αναστάτωση έχει προκαλέσει η διάρρηξη στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι, όπου πολύτιμα ιστορικά κοσμήματα εκλάπησαν από την Αίθουσα Απόλλωνα, όπου φιλοξενούνταν η συλλογή των Γαλλικών Στεμμάτων. Ανάμεσα στα αντικείμενα που χάθηκαν ξεχωρίζει ένα σμαραγδένιο κολιέ, δώρο του Ναπολέοντα στη δεύτερη σύζυγό του, ενώ συνολικά οι ληστές παραβίασαν δύο προθήκες υψηλής ασφάλειας, κλέβοντας οκτώ από εννέα στοχευμένα κοσμήματα, θησαυρούς ανεκτίμητης αξίας και σημασίας για την ιστορία της Γαλλίας. Ας δούμε ποια κοσμήματα εκλάπησαν και την ιστορία τους.

Διαβάστε ακόμη: Λούβρο: Πανικός λόγω κλοπής| Έκλεισε το μουσείο

Σμαραγδένιο σετ με κολιέ και σκουλαρίκια

Το κολιέ Marie-Louise και ένα ζευγάρι σκουλαρίκια.

Το κολιέ και τα σκουλαρίκια από το σμαραγδένιο σετ της δεύτερης συζύγου του Ναπολέοντα, αυτοκράτειρας Marie-Louise, εκτίθονταν στο Μουσείο του Λούβρου από τις 20 Μαΐου 2021.

Διαβάστε ακόμη: Αξίζει να επενδύσετε σε κοσμήματα οίκων μόδας;

Ήταν γαμήλιο δώρο από τον Ναπολέοντα στη Marie-Louise της Αυστρίας, τον Μάρτιο του 1810. Το περίτεχνο αυτό σετ φιλοτεχνήθηκε από τον κοσμηματοποιό François-Régnault Nitot και περιλαμβάνει 32 περίτεχνα κομμένα σμαράγδια και 1.138 διαμάντια.

Μετά την πτώση της αυτοκρατορίας του Ναπολέοντα, η Marie-Louise κληροδότησε το αρχικό σετ, το οποίο περιελάμβανε και μια τιάρα, σε συγγενικό της πρόσωπο, και στη συνέχεια πέρασε από γενιά σε γενιά απογόνων της.

Το 1953, το σετ πωλήθηκε στον οίκο κοσμημάτων Van Cleef & Arpels. Λίγο αργότερα, τα σμαράγδια της τιάρας πουλήθηκαν ξεχωριστά και αντικαταστάθηκαν από πέτρες τιρκουάζ από έναν Αμερικανό συλλέκτη. Η τροποποιημένη πλέον τιάρα ανήκει σήμερα στη συλλογή του Smithsonian.

Το κολιέ και τα σκουλαρίκια, ωστόσο, διατηρήθηκαν στην αρχική τους μορφή και πουλήθηκαν στο Μουσείο του Λούβρου το 2004 έναντι περίπου 3,7 εκατομμυρίων ευρώ.

Καρφίτσα

Η αυτοκράτειρα Eugénie, σύζυγος του Ναπολέοντα Γ΄, ήταν η αρχική κάτοχος αυτής της καρφίτσας διακοσμημένης με διαμάντια, η οποία φιλοτεχνήθηκε ειδικά γι’ αυτήν από τον κοσμηματοπώλη Paul-Alfred Bapst το 1855, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του Λούβρου. Η ισπανίδα κόμισσα Eugénie υπήρξε αυτοκράτειρα των Γάλλων από το 1853 έως το 1870 και θεωρούνταν μία από τις πιο καλοντυμένες γυναίκες της εποχής.

Η καρφίτσα αποτελείται από 94 διαμάντια, περιλαμβάνει τα σμαράγδια Mazarin του 17ου και 18ου αιώνα, τα οποία είχαν δοθεί στον βασιλιά Λουδοβίκο ΙΔ΄ (Louis XIV) από τον πρώην πρωθυπουργό Καρδινάλιο Mazarin το 1661, σύμφωνα με το μουσείο. Οι μεγάλες πέτρες καθρεφτίζονται μεταξύ τους στο κέντρο της καρφίτσας. Όμορφες χαράξεις με φυλλώματα διακοσμούν την πίσω όψη της χρυσής καρφίτσας, η οποία αποκτήθηκε από το Λούβρο το 1887.

Φιόγκος – διαμαντένια καρφίτσα

Η διαμαντένια καρφίτσα της αυτοκράτειρας Eugénie, που φορέθηκε κατά την επίσκεψη της βασίλισσας Βικτώριας το 1855, σε σχήμα φιόγκου από ασήμι, χρυσό και διαμάντια αρχικά αποτελούσε την αγκράφα μιας ζώνης με διαμάντια. Περιείχε συνολικά 4.000 πέτρες, η οποία εκτέθηκε στην Παγκόσμια Έκθεση του 1855, πριν φορεθεί από την αυτοκράτειρα Eugénie, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του Λούβρου.

Λέγεται ότι η αυτοκράτειρα Eugénie φόρεσε τη ζώνη, η οποία φιλοτεχνήθηκε από τον François Kramer, κατά την επίσκεψη της βασίλισσας Βικτωρίας στο Παλάτι των Βερσαλλιών τον Αύγουστο του 1855, και ξανά τον Ιούνιο του 1856 για τη βάπτιση του Πρίγκιπα. Αργότερα, η Eugénie αποφάσισε να μετατρέψει τη ζώνη σε καρφίτσα και ανέθεσε σε έναν από τους δικούς της κοσμηματοπώλες να την διαμορφώσει σε ένα πιο περίτεχνο ανεξάρτητο κόσμημα, προσθέτοντας “καταρράκτες” από διαμαντένιες φούντες.

Το 1887, η καρφίτσα αγοράστηκε σε δημοπρασία από τον κοσμηματοπώλη Emile Schlesinger για την Caroline Astor, έναντι 42.200 γαλλικών φράγκων, σύμφωνα με τον οίκο δημοπρασιών Christie’s.

Η καρφίτσα παρέμεινε στην οικογένεια Astor για έναν αιώνα, μέχρι που το Λούβρο την αγόρασε το 2008, επιστρέφοντας την καρφίτσα στη Γαλλία. Το μουσείο κατέβαλε 6,72 εκατομμύρια ευρώ (περισσότερα από 10 εκατομμύρια δολάρια εκείνη την εποχή) για την καρφίτσα, σύμφωνα με το ίδρυμα Napoléon.

Τιάρα της αυτοκράτειρας Eugénie

Η τιάρα που φορούσε η αυτοκράτειρα Eugénie, σύζυγος του Ναπολέοντα Γ.

Η τιάρα με μαργαριτάρια κατασκευάστηκε για την αυτοκράτειρα Eugénie από τον κοσμηματοπώλη Alexandre-Gabriel Lemonnier το 1853 και περιλαμβάνει 212 μαργαριτάρια και 1.998 διαμάντια, σύμφωνα με το Λούβρο.

Ζαφειρένιο κολιέ, ένα σκουλαρίκι και στέμμα από το ίδιο σετ κοσμημάτων

Το στέμμα, το κολιέ και τα σκουλαρίκια με ζαφείρια φορέθηκαν από αρκετές βασίλισσες. Είχε φορεθεί από τη βασίλισσα Marie-Amelie, συζύγου του βασιλιά Louis Philippe I, τη βασίλισσα Hortense de Beauharnais και την Isabelle d’Orléans, δούκισσα του Guise, και εκτίθονταν στην Αίθουσα Απόλλων του Λούβρου, από στις 14 Ιανουαρίου 2020.

Το στέμμα, ένα κοσμημένο διάδημα που φορέθηκε από τη βασιλική οικογένεια, διαθέτει 24 ζαφείρια από την Κεϋλάνη και 1.083 διαμάντια, τα οποία, σύμφωνα με το Λούβρο, μπορούν να αποσπαστούν και να φορεθούν ως καρφίτσες.

Η προέλευση του σετ παραμένει άγνωστη, αν και κάποιοι υποστηρίζουν ότι ανήκε κάποτε στη βασίλισσα Μαρία Αντουανέτα. Αν και τα κοσμήματα δεν φέρουν τα σήματα των διασημότερων Γάλλων κοσμηματοποιών της εποχής, αποτελούν χαρακτηριστικό δείγμα της δεξιοτεχνίας των Παριζιάνων τεχνιτών των αρχών του 19ου αιώνα, σύμφωνα με το μουσείο. Το σετ παρέμεινε στην οικογένεια των Ορλεανών έως το 1985, οπότε και αποκτήθηκε από το Λούβρο.

To κόσμημα που σώθηκε

H χρυσή κορώνα της αυτοκράτειρας Eugénie.

Οι ληστές φαίνεται πως παράτησαν μια χρυσή κορώνα με σμαράγδια της αυτοκράτειρας Eugénie. Σύμφωνα με το Λούβρο, η κορώνα περιέχει 1.354 διαμάντια και 56 σμαράγδια και βρέθηκε αργότερα σπασμένη έξω από τα τείχη του μουσείου. «Η αξία μόνο αυτής της κορώνας φτάνει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, και δεν θεωρώ ότι είναι το πιο σημαντικό αντικείμενο», δήλωσε ο Alexandre Zikelo, πρόεδρος του οίκου δημοπρασιών Drouot. Ο Anthony Amor, ειδικός σε κλοπές έργων τέχνης και συν-συγγραφέας του βιβλίου Stealing Rembrandts: The Untold Stories of Notorious Art Heists, δήλωσε στο Al Jazeera ότι τα αντικείμενα της συλλογής είναι ανεκτίμητα «όχι μόνο σε όρους χρημάτων, αλλά και σε όρους πολιτιστικής κληρονομιάς».

Photo credit: www.louvre.fr