Πόσες φορές έχετε αναρωτηθεί γιατί κάποια ρούχα δείχνουν διαχρονικά ενώ άλλα μοιάζουν ξεπερασμένα, μόλις λίγους μήνες μετά την αγορά τους; Ίσως η απάντηση να βρίσκεται σε μια θεωρία που διατυπώθηκε πριν από σχεδόν έναν αιώνα και επανέρχεται σήμερα στο προσκήνιο χάρη στους insiders της μόδας.

Η πρωτοποριακή Αμερικανίδα σχεδιάστρια Elizabeth Hawes, συγγραφέας και πολιτική ακτιβίστρια, γνωστή για τις ριζοσπαστικές απόψεις της σχετικά με τη μόδα, το φύλο και την κοινωνία, η οποία δραστηριοποιήθηκε από τη δεκαετία του ’20 έως τη δεκαετία του ’60, υποστήριξε, από το 1938, ότι το στιλ είναι αυτό που έχει αξία και όχι η μόδα. Στο βιβλίο της Fashion is Spinach, διαχώριζε αυστηρά τα δύο αυτά στοιχεία: η μόδα είναι εμπορική και εφήμερη, ενώ το στιλ είναι έκφραση ταυτότητας και αλλάζει μόνο όταν αλλάζει η ίδια η ζωή των ανθρώπων. Σύμφωνα με τη θεωρία της, το στιλ ανανεώνεται κάθε επτά χρόνια και όχι κάθε σεζόν, όπως μας έχει μάθει η βιομηχανία της μόδας.

Lee Shulman: Το ξεχασμένο στιλ των ‘50s

Εσωτερικές σελίδες από το βιβλίο της Elizabeth Hawes Fashion is Spinach.

Το στιλ είναι στάση ζωής

Για την Hawes, το στιλ είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τη λειτουργικότητα. Το στιλ, έλεγε, εξυπηρετεί τις ανάγκες των ανθρώπων, ενώ η μόδα κυνηγά τις πωλήσεις. Σε μια εποχή που οι μεγάλοι οίκοι μόδας καθόριζαν τις παγκόσμιες τάσεις από το Παρίσι, η ίδια εργαζόταν σιωπηλά για να δημιουργήσει ρούχα κομψά, άνετα και διαχρονικά για τις Νεοϋορκέζες. Δεν σχεδίαζε για τις επιδείξεις αλλά για την καθημερινότητα των γυναικών.

Οραματιζόταν έναν κόσμο στον οποίο η ποιότητα υπερισχύει της ποσότητας, και οι καταναλωτές επενδύουν σε κομμάτια που διαρκούν στον χρόνο. Σε αυτόν τον ιδανικό κόσμο, “δεν θα υπήρχε πια μόδα, μόνο στιλ”, όπως γράφει. Και το στιλ, τόνιζε, “αλλάζει μόνο κάθε επτά χρόνια περίπου”.

Επτά χρόνια… φαγούρας με τα ρούχα σας

Αναρωτηθείτε: πότε ήταν η τελευταία φορά που ερωτευτήκατε ένα ρούχο; Που αισθανθήκατε πως ένα κομμάτι σας «έδεσε» τόσο πολύ ώστε να μη θέλετε να το αποχωριστείτε; Η Hawes πρότεινε να βλέπουμε τα ρούχα όπως βλέπουμε τις σχέσεις μας: όχι σαν φευγαλέες περιπέτειες, αλλά σαν σταθερές, μακροχρόνιες δεσμεύσεις.

Η θεωρία των επτά ετών, αν και φαινομενικά αυθαίρετη, φαίνεται να έχει βάση. Κοινωνιολόγοι και ψυχολόγοι συμφωνούν ότι οι ανθρώπινες σχέσεις, είτε φιλικές είτε ερωτικές, συχνά φτάνουν σε κρίσιμη καμπή στην επταετία. Ίσως, λοιπόν, το ίδιο ισχύει και για τη σχέση μας με τη ντουλάπα μας.

Από τη μόδα του TikTok στη διαχρονικότητα του οίκου The Row

Στον σύγχρονο κόσμο της μόδας, όπου οι τάσεις ανανεώνονται κυριολεκτικά κάθε εβδομάδα μέσω TikTok και Instagram, η έννοια του σταθερού στιλ μοιάζει σχεδόν επαναστατική. Ωστόσο, όλο και περισσότεροι σχεδιαστές φαίνεται να στρέφονται προς αυτή την κατεύθυνση. Brands όπως ο οίκος The Row, η Toteme και η Khaite επενδύουν σε ρούχα λιτά, εξαιρετικά κατασκευασμένα, σχεδιασμένα να φοριούνται για χρόνια.

Όπως σχολιάζει η Rachel Tashjian, κριτικός μόδας του Washington Post, βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου “εάν είναι ρούχο είναι φορέσιμο είναι στη μόδα”. Το διαχρονικό αποκτά αξία, καθώς οι καταναλωτές δείχνουν να κουράζονται από τις ατελείωτες αλλαγές και αναζητούν ποιότητα, ουσία και διάρκεια.

Στιλ και εποχικότητα: μπορούν να συνυπάρξουν;

Το γεγονός ότι μια μπλούζα ή ένα πανωφόρι σχεδιάστηκαν για να διαρκέσουν, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι αγνοούν τις εποχές. Το στιλ και η εποχικότητα μπορούν να συνυπάρχουν, όταν η σχεδίαση δεν υποτάσσεται σε εφήμερες τάσεις, αλλά ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της ζωής. Αυτό είναι το είδος της μόδας που υπερασπιζόταν η Hawes, και το ίδιο υποστηρίζουν σήμερα ανεξάρτητα brands, όπως το Chava Studio, με πουκάμισα υψηλής ραπτικής που δημιουργούνται με συνέπεια και μεράκι, χωρίς να υποτάσσονται στον ρυθμό της σεζόν.

Το στιλ σας είναι η ταυτότητά σας

Μπορεί να αγαπάτε τα vintage Levi’s, τα κλασικά σακάκια ή τα basic t-shirts. Αυτά τα κομμάτια είναι οι πυλώνες του προσωπικού σας στιλ. Και ακόμη κι αν αφήνετε χώρο στη ντουλάπα σας για λίγες «αλλαγές» κάθε τόσο, αυτό που μένει είναι η αισθητική σας υπογραφή.

Σε έναν κόσμο που αλλάζει διαρκώς, και μια βιομηχανία που απαιτεί συνεχώς κάτι νέο, το στιλ, το δικό σας στιλ, είναι η σταθερά που αξίζει να καλλιεργήσετε. Και όπως έλεγε η Hawes: «Το στιλ είναι αυτό που, όταν το κοιτάξετε έπειτα από έναν αιώνα, σας θυμίζει μια ολόκληρη εποχή». Εσείς ποια εποχή θα αφήσετε πίσω σας;

Photo credit: PA Images via Getty Images, Bert Stern/Conde Nast via Getty Images