Gen Z: Το εργασιακό dress code σε κρίση

Οι εργαζόμενοι της Gen Ζ οδηγούνται συχνά σε απόλυση επειδή φορούν ρούχα που θεωρούνται ακατάλληλα για το γραφείο.
Οι εκπρόσωποι της Gen Z αντλούν έμπνευση για το workwear τους από τους influencers του TikTok. Κάποιες φορές αυτό είναι αρκετό για να τους οδηγήσει στην απόλυση.
Δείτε ακόμη: Φορέστε το total leather look της Bella Hadid με λιγότερα από €150
Η Gen Z είναι η πρώτη γενιά «ψηφιακών ιθαγενών» που μεγάλωσε με το διαδίκτυο στα χέρια της. Με ευκολία, οι νεαροί μπορούν να περιηγηθούν σε ένα σωρό πληροφοριών που έχουν επιμεληθεί τέλεια οι αλγόριθμοί τους. Αυτό όμως ενέχει και τον κίνδυνο να πέσουν πάνω σε κακές συμβουλές.
Σε αρκετά βίντεο του TikTok, influencers προτείνουν ρούχα εργασίας, ως το ευαγγέλιο της μόδας. Οι χρήστες τα υιοθετούν – και οδηγούνται απευθείας στο λογιστήριο. Ορισμένοι Gen Zers έχουν μεταφέρει τις εμπειρίες τους στο διαδίκτυο, διερωτώμενοι μάλιστα γιατί τους επιβάλλεται ενδυματολογικός κώδικας στη δουλειά.
Η Kiera Bohan δημοσίευσε ένα βίντεο στο TikTok από το γραφείο της, επιδεικνύοντας το λευκό cropped πουλόβερ, το πράσινο cargo παντελόνι και τα χοντρά αθλητικά παπούτσια που φορούσε. Πάνω από το βίντεο εξήγησε «κατέγραψα αυτό το ootd (outfit of the day) στη δουλειά και μετά βρήκα το μπελά μου επειδή φαινόταν η μέση μου». Η συνοδευτική λεζάντα έγραφε «τώρα που ξανακοιτάζω το ντύσιμό μου, δεν ήταν αρκετά χαριτωμένο για να το ρισκάρω».
@kierabohan now looking back my outfit was not cute enough to risk it #ootd #9to5
«Η Gen Z ξεπερνά τα όρια με κάθε τρόπο, και αυτό δεν είναι καθόλου κακό. Κατά κάποιο τρόπο, ο κόσμος αλλάζει προς το θετικό, επειδή είναι ειλικρινείς», λέει η Marina Santo, διευθύνουσα σύμβουλος του πρακτορείου ευρέσεως προσωπικού Fourth Floor. «Αλλά κάποιοι έχουν αυτή τη στάση “ο εργοδότης μου χρωστάει, επειδή εργάζομαι”». Αυτό είναι μέρος της γενικότερης στάσης με την οποία αντιμετωπίζουν τη ζωή.
H TikToker Abby (@thesleepydm) επισημαίνει ότι συνήθως αυτοί οι influencers δεν εργάζονται σε θέσεις γραφείου με ωράριο 9-5 οπότε δε μπορούν να γνωρίζουν τι ισχύει σε ένα τέτοιο εργασιακό περιβάλλον.
Η χρήστης του TikTok με το όνομα Sunny Lena έχει δημιουργήσει σειρά βίντεο που κρίνουν αυτό που οι χρήστες δημοσιεύουν ως «έμπνευση για ρούχα γραφείου» από την άποψη του ανθρώπινου δυναμικού. Τα ρούχα αξιολογούνται με πολλούς τρόπους: κάποιες φούστες είναι πολύ κοντές, οι αμάνικες μπλούζες είναι απαγορευτικές, τα φορέματα πρέπει να έχουν το σωστό μήκος κ.ο.κ..
Τα λάθη: athleisure, office siren και corpcore
Οι ειδικοί λένε ότι υπάρχουν μερικά συνηθισμένα λάθη που κάνουν οι νέοι επαγγελματίες καθώς αναζητούν το εταιρικό τους στυλ. Αυτά περιλαμβάνουν τα cropped tops, τα sneakers, τις ξαφνικές αλλαγές στην εμφάνιση και τα αθλητικά ρούχα. Πάντως υποστηρίζουν επίσης ότι υπάρχουν ορισμένες περιπτώσεις όπου αυτά τα στοιχεία θα ήταν συμβατά με την αισθητική μιας εταιρείας.
«Το athleisure είναι ίσως το πιο συνηθισμένο στιλιστικό ζήτημα της γενιάς Z που βλέπω, επειδή έχει μετατραπεί σε καθημερινή ένδυση ορισμένων», λέει η Myka Meier, η coach που ασχολείται με θέματα εθιμοτυπίας και πρωτοκόλλου. «Δουλεύω σε ένα δικηγορικό γραφείο και όλοι οι εργαζόμενοι φορούν κοστούμια. Φορούν αθλητικά παπούτσια, αλλά πραγματικά ωραία δερμάτινα αθλητικά παπούτσια, όχι sneakers για τρέξιμο. Αυτή είναι η διαφορά».
«Μερικοί άνθρωποι προσλαμβάνονται και ξαφνικά βάφουν τα μαλλιά τους μπλε», λέει η Santo. «Αν κάποιος ξεκινάει με έναν συγκεκριμένο τρόπο και στη συνέχεια αλλάζει ριζικά την εμφάνισή του, είναι ένα είδος εξαπάτησης απέναντι στον εργοδότη. Τότε είναι που κατά κάποιο τρόπο επηρεάζεται η εργασιακή τους κατάσταση».
Στο Instagram και το TikTok, υπάρχουν πολλά βίντεο που προωθούν το στιλ «σειρήνα του γραφείου», που συνδυάζει τα button-downs με αισθησιακό μακιγιάζ και στενές φούστες. Με περισσότερες από 61.000 αναρτήσεις στο TikTok, to #officesiren έχει σαφείς αναφορές στην υποτακτική Maggie Gyllenhaal στο Secretary. Τα ρούχα ταιριάζουν περισσότερο σε φανταστικά γραφεία όπως αυτά του Ο διάβολος φοράει Prada, παρά σε πραγματικά εργασιακά περιβάλλοντα.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Μια άλλη δημοφιλής τάση είναι το “corpcore”, που επαναπροσδιορίζει τα παραδοσιακά ρούχα γραφείου με μοναδική ραπτική και εκκεντρικά αξεσουάρ-μέχρι και το σκοτεινό “corporate goth”, που είναι ολόμαυρο outfit με λεπτομέρειες που θυμίζουν την οικογένεια Addams.
Οι λιανοπωλητές έχουν υιοθετήσει τις τάσεις: δημοφιλείς μάρκες της γενιάς Z, όπως οι ASOS, Urban Outfitters, Boohoo και Cider, έχουν όλες μια κατηγορία αγορών «σειρήνα του γραφείου». Η Everlane και η PrettyLittleThing έχουν επίσης μία για ρούχα “corpcore”.
Δείτε ακόμη: Γιατί τα γυναικεία ρούχα δεν έχουν τσέπες;
«Το TikTok είναι γεμάτο από συμβουλές καριέρας σχετικά με το τι να φορέσετε. Πολλές από αυτές, από τη δική μου οπτική γωνία, είναι πολύ κακές συμβουλές, επειδή πραγματικά εξαρτάται από τον κλάδο σας. Δεν υπάρχει μια οριζόντια σωστή απάντηση», λέει η Maria Amato, εργαζόμενη στο τμήμα προσωπικού στην Korn Ferry. «Θα είναι διαφορετικό αν λαμβάνετε συμβουλές στο TikTok από κάποιον που εργάζεται σε έναν δημιουργικό τομέα και εσείς προσπαθείτε να εισέλθετε στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες».
Είναι φυσικό η Gen Z να στρέφεται στο TikTok για συμβουλές. Ως οι νεότεροι επαγγελματίες του εργατικού δυναμικού, είναι οι λιγότερο μυημένοι στην κατάλληλη επαγγελματική ενδυμασία, σύμφωνα με τους ειδικούς. Επιπλέον, αυτή η γενιά μπορεί να έχει ελλιπή γνώση των κανόνων της εταιρικής μόδας. Οι εργαζόμενοι συνήθως μαθαίνουν τις τάσεις στο ντύσιμο του γραφείου κατά τη διάρκεια της πρακτικής τους άσκησης, αλλά πολλοί επαγγελματίες της γενιάς Z είχαν την πρώτη τους σχετική εμπειρία κατά τη διάρκεια του lockdown. Ήταν πολύ πιο δύσκολο να πάρουν ανατροφοδότηση για τα ρούχα εργασίας σε εικονικά περιβάλλοντα.
Κάποιοι επισημαίνουν ότι office siren trend για παράδειγμα, μπορεί να σχετίζεται και με την οικονομική κρίση: οι νέοι αγοράζουν ένα outfit που να μπορεί να φορεθεί σε 2 διαφορετικές περιστάσεις: στη δουλειά και στο club.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ο φόβος και η επιστροφή στα δοκιμασμένα
Το Fortune αναφέρει ότι 6 στους 10 εργοδότες παραδέχτηκαν ότι απέλυσαν εργαζόμενους της γενιάς Z μέσα σε λίγους μήνες από την πρόσληψή τους, με το ακατάλληλο ντύσιμο να αναφέρεται ως βασικός λόγος.
Υπό το φόβο των απολύσεων, οι νεαροί έχουν αρχίσει να αντιγράφουν τον Steve Jobs και εμφανίζονται στο γραφείο με στολές. Στο TikTok, οι νέοι παραδέχτηκαν ότι αντιγράφουν τη συνήθεια του ιδρυτή της Apple να φοράει μαύρα ζιβάγκο, Levi 501 και New Balance στο γραφείο, ως έναν τρόπο για να εξοικονομήσει χρόνο και να εκφράσει ότι δεν τον ενδιέφερε η σημασία του ντυσίματος.
Οι νεαροί προσπαθούν να φαίνονται πλεόν όσο το δυνατόν πιο αδιάφοροι, ώστε το αφεντικό τους να μην τους θυμάται ποτέ. Άλλωστε δεν μπορείς να απολύσεις κάποιον αν είναι αδύνατο να θυμάσαι πώς μοιάζει, έτσι δεν είναι; Και η προσωπικότητα είναι ένα αξιομνημόνευτο χαρακτηριστικό.
Η πιο σημαντική συμβουλή: Ντυθείτε ανάλογα με το «vibe» της εταιρείας
«Η κύρια συμβουλή που δίνω στη Gen Z είναι ότι πρέπει να ντύνεστε ανάλογα με την εταιρία ή τη βιομηχανία για την οποία εργάζεστε», λέει η Meier. «Αν εργάζεστε για μια μοντέρνα εταιρεία μάρκετινγκ στη Νέα Υόρκη, τότε μάλλον μπορείτε να φοράτε κολάν και να έχετε μπλε βερνίκι νυχιών. Αλλά αν εργάζεστε για μια τράπεζα, τότε αυτό δεν ταιριάζει».
Πάντως γενικά, οι ειδικοί συμφωνούν ότι ορισμένα βασικά είδη workwear δεν θα εξαφανιστούν ποτέ. Τα button-downs, τα παντελόνια, τα σακάκια, τα flats, τα mules και πολλά άλλα θα παραμείνουν κλασικά και σίγουρα.
«Σήμερα υπάρχει μεγαλύτερη προσδοκία για ατομικότητα, για να μπορείς να δείξεις κάτι για το ποιος είσαι μέσα από την γκαρνταρόμπα σου», λέει η Santo. «Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι, παρόλο που διαμορφώνονται τάσεις, το εργασιακό ντύσιμο δεν πρέπει να αλλάζει ποτέ πραγματικά».
Photo credit: IMDb