Τα Υφαντογραφήματα: Πέρα από τον ορίζοντα, κάτω από το δέρμα είναι μία σειρά εκδηλώσεων με σκοπό την παρουσίαση εικαστικών έργων στη βιτρίνα και στο πωλητήριο του Συλλόγου Εκπαίδευσης Νεανίδων (Σ.Ε.Ν.).

Τα Υφαντογραφήματα έχουν ως αφετηρία τον διάλογο των καλλιτεχνών με το αρχείο και τα τεχνουργήματα του Συλλόγου Εκπαιδεύσεως Νεανίδων, με σκοπό να γεφυρωθεί το ιστορικό των δράσεων του Σ.Ε.Ν από το 1872 με το δημιουργικό παρόν και να αναδειχθεί η γυναικεία χειροτεχνία.

Οι καλλιτέχνες καλούνται να επισκεφθούν και να εμπνευστούν από το αρχείο του Σ.Ε.Ν. όπως και από τα αντικείμενα του πωλητηρίου για να δημιουργήσουν ένα νέο έργο. Η διαδρομή αυτής της επίσκεψης καταλήγει στη βιτρίνα του πωλητηρίου της Κολοκοτρώνη 3Α , όπου εκτίθεται το έργο τους συμμετέχοντας σε αυτή τη σειρά καλλιτεχνικών συνομιλιών – συνυφάνσεων.

Δείτε ακόμη: Zeus+Δione | Dora μου το μαντήλι σου

Σύμμειξις

Το έργο της Κατερίνας Νάκου είναι μια σύνθεση υφαντουργικών τεχνικών με εκκίνηση τα παραδοσιακά στοιχεία της τέχνης Passementerie και των υφαντών υφασμάτων. Τα passements είναι διακοσμητικά είδη, όπως υφαντές τρέσες και χειροποίητα κορδόνια, που στολίζουν παραδοσιακά τα τελειώματα των ρούχων και άλλων αντικειμένων.

Κατά την έρευνά της στο αρχείο του Σ.Ε.Ν. η Κατερίνα Νάκου συνάντησε αμέτρητα σχέδια και συνθέσεις που προορίζονταν για τραβέρσες, κάτι που υποδηλώνει πόσο βαθιά πολιτισμική σημασία έχει σαν αντικείμενο, συνδεδεμένο άρρηκτα με τη γυναικεία χειροτεχνία. Η επανερμηνεία της τραβέρσας ως σύγχρονο αντικείμενο συνάντησης δύο εποχών πάνω στο ίδιο ύφασμα αποτελούν το κλειδί της “Σύμμειξης”. Πρόκειται για τη συνάντηση της παραδοσιακής κεντητικής και της ψηφιακής τεχνολογίας.

Η τραβέρσα της φέρει μοτίβα υφασμένα σε ζακάρ ψηφιακό αργαλειό, μια τεχνολογία που ενσωματώνει την παράδοση της υφαντικής στο σήμερα. Πάνω σε αυτήν, χειροποίητο κεντημένο κορδόνι επανερμηνεύει μέρος της σύνθεσης “Το Δέντρο της Ζωής”, ένα μοτίβο φτιαγμένο για παραδοσιακή τραβέρσα από το αρχείο του Σ.Ε.Ν., όπου και η ίδια η θεματική της σύνθεσης συμβολίζει τη σύνδεση και την εξέλιξη.

Kostas Leftheriotis

Όπως επισημαίνει η Κατερίνα Νάκου: “Τα μοτίβα της σύνθεσης εξελίσσονται σε δύο διαφορετικές κλίμακες και συνυφαίνονται μεταξύ τους σε ένα κοινό έδαφος, λειτουργώντας ως εννοιολογικός σύνδεσμος που γεφυρώνει την κληρονομιά και την καινοτομία. Η διπλή αυτή κλίμακα θέλει να υπογραμμίσει πως ό,τι θεωρούμε σύγχρονο φέρει μέσα του την παράδοση, ακόμη κι αν δεν είναι εμφανές. Μπορεί να μην αναπαράγουμε πλέον πιστά τα παραδοσιακά μοτίβα ή την αισθητική, όμως οι τεχνικές, η γνώση και οι διαδικασίες που χρησιμοποιούμε έχουν ρίζες βαθιά συνδεδεμένες με το παρελθόν. Η παράδοση λειτουργεί ως βάση πάνω στην οποία χτίζεται το νέο. Συνυφασμένα μέσα στη σύνθεση, δημιουργούν μια αλληλεπίδραση υφής, μοτίβου και κλίμακας που τιμά την παραδοσιακή χειροτεχνία, ενώ παράλληλα θέλει να προσφέρει μια νέα προσέγγιση και προοπτική για τις δυνατότητες της κλωστοϋφαντουργίας ως σύγχρονης μορφής τέχνης”.

Μπορεί λοιπόν η παράδοση να “συναντήσει” το σύγχρονο κόσμο και την τεχνολογία; Το ερώτημα που θέτει η Κατερίνα Νάκου στο έργο της αφορά τον επαναπροσδιορισμό της ταυτότητας της κλωστοϋφαντουργικής τέχνης στη σύγχρονη εποχή. Με το έργο της δηλώνει ότι μία παραδοσιακή τεχνική όπως η υφαντική μπορεί να γίνει γλώσσα του σύγχρονου design, εφόσον η καλλιτεχνική ελευθερία “παραβιάζει” επιλεκτικά τους παραδοσιακούς κανόνες της στερεοτυπικής αναπαραγωγής μοτίβων και χρηστικών αντικειμένων.

Δείτε ακόμη: Αντωνία Ηρωίδου | H digital pop αισθητική της Ελλάδας