Νέα πλατφόρμα ανακύκλωσης από τη Chanel

O γαλλικός οίκος Chanel είναι αποφασισμένος να αναπτύξει ανακυκλωμένα υλικά σε μεγάλη κλίμακα, χωρίς όμως να κάνει εκπτώσεις στο δημιουργικό όνειρο.
Η Chanel ανακοίνωσε τη δημιουργία μιας νέας αυτόνομης πλατφόρμας αφιερωμένης στην ανάπτυξη ανακυκλωμένων υλικών σε μεγάλη κλίμακα – μια στρατηγική απάντηση στην αυξανόμενη σπανιότητα των πρώτων υλών υψηλής ποιότητας.
Δείτε ακόμη: Tony Awards 2025: Οι σταρ που έλαμψαν στο κόκκινο χαλί και οι πιο συγκινητικές στιγμές της βραδιάς
Η Nevold – συντομογραφία για το «never old» – δεν είναι μια καμπάνια μάρκετινγκ ούτε μια έκθεση βιωσιμότητας. Αντιπροσωπεύει αυτό που ο Bruno Pavlovsky, πρόεδρος μόδας της Chanel και της Chanel SAS, αποκαλεί «τρίτη δραστηριότητα» εντός της δομής της Chanel, δίπλα στη μονάδα μόδας και το φημισμένο τμήμα Métiers d’Art. Ενώ η εταιρία χρησιμοποιεί ήδη ανακυκλωμένα νήματα στο εμβληματικό τουίντ της και επεξεργασμένα δερμάτινα απορρίμματα σε παπούτσια και τσάντες, το λανσάρισμα της Nevold επισημοποιεί αυτή την προσπάθεια.
Πέντε βασικές πρώτες ύλες – βαμβάκι, μαλλί, κασμίρ, μετάξι και δέρμα – αντιπροσωπεύουν το 80% του όγκου των υλικών της Chanel. Όλα βρίσκονται υπό αυξανόμενη πίεση, είτε λόγω περιβαλλοντικής υποβάθμισης, είτε λόγω γεωπολιτικών εντάσεων.
«Ξεκινήσαμε διερωτώμενοι τι συμβαίνει με τα υλικά που δεν καταλήγουν σε κάποιο προϊόν ή με εκείνα που φτάνουν στο τέλος της ζωής τους», λέει ο Pavlovsky. «Στη Chanel, δεν καταστρέφαμε τα μη πωληθέντα προϊόντα. Αλλά δεν είχαμε επίσης ακόμη ένα πραγματικό σύστημα για να εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητές τους. Η Nevold είναι αυτό το σύστημα».
Επικεφαλής της Nevold είναι η Sophie Brocart, πρώην διευθύνουσα σύμβουλος του γαλλικού οίκου πολυτελών ειδών Patou που ανήκει στην LVMH και είναι εκπαιδευμένη μηχανικός, η οποία εντάχθηκε στη Chanel τον Ιανουάριο του 2025. Υπό την ηγεσία της, η Nevold θα επεκταθεί πέραν της Chanel, λειτουργώντας ως ανοιχτή πλατφόρμα μεταξύ επιχειρήσεων. Μία από τις βασικές δραστηριότητές της είναι η L’Atelier des Matières, μια ξεχωριστή εταιρεία που ξεκίνησε από τη Chanel και η οποία αποσυναρμολογεί προϊόντα στο τέλος του κύκλου ζωής τους και ταξινομεί τα υλικά ανά τύπο. Το ατελιέ δημιουργήθηκε αρχικά για να διαχειρίζεται τα απόβλητα του οίκου, αλλά τώρα εξυπηρετεί εξωτερικές εταιρίες από όλο το φάσμα της μόδας. Η Nevold θα συνεργαστεί επίσης με τη γαλλική εταιρία κατασκευής νημάτων Filatures du Parc, την καινοτόμο εταιρεία υλικών Authentic Material και ακαδημαϊκά ιδρύματα όπως το Πανεπιστήμιο του Cambridge και το Politecnico di Milano.
«Η Chanel είναι πολύ μικρή από μόνη της για να δημιουργήσει την κλίμακα που απαιτεί αυτό», λέει ο Pavlovsky. «Γι’ αυτό δημιουργήσαμε μια ξεχωριστή, ανοιχτή πλατφόρμα που μπορεί να περιλάβει και άλλους».
Δείτε ακόμη: Η κληρονομιά της κομψότητας: Τα πάντα επίκαιρα δίχρωμα slingback Chanel
Η Nevold έρχεται σε μια κομβική στιγμή για την παγκόσμια βιομηχανία πολυτελείας. Εν μέσω της αποδυνάμωσης της ζήτησης στην Κίνα και των αυξανόμενων περιβαλλοντικών προσδοκιών των νεότερων καταναλωτών, οι εταιρίες παλεύουν με μια διπλή ανάγκη: να μειώσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και ταυτόχρονα να υπερασπιστούν τη δεξιοτεχνία.
Οι επικριτές επισημαίνουν ότι οι επενδύσεις στην κυκλικότητα και την ανακύκλωση θα συμβάλουν ελάχιστα στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της μόδας εάν οι εταιρίες συνεχίσουν να υπερπαράγουν – μπορεί ακόμη και να επιτρέψουν την υπερπαραγωγή.
«Δεν προσπαθούμε να αντικαταστήσουμε αυτό που μας δίνει η φύση», επιμένει ο Pavlovsky. «Αλλά η δυνατότητα να αποκτήσουμε την καλύτερη ποιότητα με πλήρη διαφάνεια και ιχνηλασιμότητα γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Η Nevold είναι ο τρόπος με τον οποίο διερευνούμε μακροπρόθεσμες εναλλακτικές λύσεις – όχι για την επόμενη σεζόν, αλλά για την επόμενη γενιά».
Σε αντίθεση με τα προγράμματα κυκλικότητας που επικεντρώνονται στη μεταπώληση ή στην ανακύκλωση τελικών προϊόντων, η Nevold λειτουργεί πιο βαθιά. Το έργο της επικεντρώνεται σε εξαρτήματα και όχι σε προϊόντα, αναπτύσσοντας υβριδικά υλικά που συνδυάζουν ανακυκλωμένο και παρθένο περιεχόμενο για να πληρούν τα τεχνικά πρότυπα της κατασκευής πολυτελών προϊόντων. Για παράδειγμα, τα τουίντ που κατασκευάζονται με ανακυκλωμένα νήματα χρησιμοποιούνται ήδη στις συλλογές της Chanel. Σε άλλη περίπτωση, δερμάτινα απόβλητα μετατρέπονται σε δομικά μέρη για τσάντες και παπούτσια, αντικαθιστώντας τα πλαστικά εξαρτήματα που χρησιμοποιούνταν προηγουμένως σε ποσοστό έως και 50% ορισμένων σειρών. Τα τακούνια των εμβληματικών γόβες slingback, για παράδειγμα, δεν είναι πλέον κατασκευασμένα από πλαστικό αλλά από ένα ανακυκλωμένο συστατικό.
Ο Pavlovsky είναι ξεκάθαρος όσον αφορά τις προσδοκίες. Το Nevold δεν έχει σχεδιαστεί για να αποδώσει άμεσα κέρδη ούτε για να μεταμορφώσει την ταυτότητα της Chanel. Το δημιουργικό όνειρο παραμένει η βασική αξία του οίκου.
«Δεν πρόκειται να πούμε ότι το 50% των υλικών μας θα ανακυκλωθούν αύριο», λέει. «Η πραγματική απόδοση έγκειται στη γνώση, την ικανότητα και την ανθεκτικότητα», καταλήγει.
Photo credit: @chanelofficial/Instagram