Saddle Bag: Το “άλογο κούρσας” του Dior
Εμπνευσμένη από τη σέλα, η δημιουργία του John Galliano χρησιμοποιήθηκε ακόμη και για να μεταφέρει λαθραία τσιγάρα. Αυτή είναι η ιστορία της εμβληματικής Saddle Bag του οίκου Dior.
Λανσαρισμένη το 1999 από τον τότε καλλιτεχνικό διευθυντή του οίκου Dior, John Galliano, η Saddle Bag έγινε η πρώτη “it bag” του 21ου αιώνα. Η πιο πρόσφατη εμφάνισή της, στο χέρι της Jennifer Lawrence στο 78ο Φεστιβάλ των Καννών μας θύμισε γιατί αυτή η μικρή τσάντα με το νεφροειδές σχήμα επιστρέφει κατά καιρούς.
Δείτε ακόμη: 80 χρόνια μπικίνι: Από σκάνδαλο σε σύμβολο απελευθέρωσης

Photo credit: Karwai Tang/WireImage/Getty Images
Μια τσάντα-άλογο κούρσας
Η Saddle Bag έκανε την πρώτη της εμφάνιση το 1999 στο show του Dior για τη συλλογή ready-to-wear Άνοιξη/Καλοκαίρι 2000 δια χειρός John Galliano. Σε απόλυτη αρμονία με την άνοδο της δημοτικότητας της αισθητικής “ugly chic”, η τσάντα τράβηξε τα βλέμματα χάρη στον “ανορθόδοξα cool” δομικό σχεδιασμό της.
Σύμφωνα με τη μυθολογία της μόδας, η Saddle ήταν τουλάχιστον εν μέρει εμπνευσμένη από μια φωτογραφία του Helmut Newton του 1976 με τίτλο Saddle I, Paris. Η ασπρόμαυρη εικόνα απεικονίζει ένα μοντέλο στα τέσσερα σε ένα κρεβάτι ξενοδοχείου, φορώντας σουτιέν push-up, κολάν και μπότες ιππασίας και.. μια σέλα στην πλάτη. Αν και ο Dior δεν την επιβεβαίωσε ποτέ, αυτή η θεωρία για την καταγωγή της τσάντας ενισχύθηκε με την καμπάνια του 2000, φωτογραφημένη από τον Nick Knight, η οποία παρουσίαζε τη Rhea Durham να κρατά τη Saddle της, καθισμένη πάνω στη Gisele Bündchen.
Οι συσχετισμοί της τσάντας με το σεξ συνεχίστηκαν, όταν εμφανίστηκε στο επεισόδιο 5 της τρίτης σεζόν της σειράς Sex and the City. Εκεί έκρυβε η Carrie Bradshaw τα τσιγάρα της από τον αντικαπνιστή σύντροφό της, Aidan. And just like that… η Saddle έγινε η απόλυτη ‘it bag’ των ’00s. Μέχρι το τέλος του 2001, η επιτυχία της τσάντας είχε οδηγήσει σε αύξηση 60% στις πωλήσεις των αξεσουάρ του Dior.
Ο Galliano επανεφηύρε την τσάντα σε διάφορες, συλλεκτικές εκδοχές, όπως λεοπάρ, το εμβληματικό μοτίβο Oblique του οίκου, και το (πλέον εξαιρετικά σπάνιο) Christian Dior Daily newspaper print — που έγινε δημοφιλές όταν η προαναφερθείσα Ms Bradshaw το φορούσε σε εκδοχή φορέματος, στο προτελευταίο επεισόδιο της τρίτης σεζόν του Sex and the City.
Προς τιμήν της 10ης επετείου του στον Οίκο, ο Galliano επανασχεδίασε τη Saddle Bag 12 φορές. Κάθε εκδοχή αντιστοιχούσε στις 12 χώρες που τον ενέπνευσαν μέσα στη δεκαετία: Κίνα, ΗΠΑ, Αργεντινή, Μεξικό, Αγγλία, Ρωσία, Ισπανία, Μαρόκο, Αίγυπτος, Γαλλία, Ινδία και Ιαπωνία.
Δείτε ακόμη: Ποιο μαντίλι απαιτεί 750 ώρες δουλειάς, έχει 450.000 μέτρα μεταξωτής κλωστής και θεωρείται art;
Η πτώση
Αν η μοίρα κάθε “it bag” είναι να αποσυρθεί στο κουτί της, η Saddle δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Μέχρι το 2007, όλοι είχαν αποκτήσει την Y2k ‘it bag’ και στο όνομα της αποκλειστικότητας, η Saddle έχασε τη γοητεία της. Η οικονομία ήταν σε πτώση και μαζί της η logomania στην οποία η Saddle είχε ευδοκιμήσει. Η ζήτηση μειώθηκε δραματικά και ο οίκος Dior αναγκάστηκε να μειώσει την παραγωγή της. Το Y2K icon πλέον μεταπωλούνταν με παραγγελία και μέσω eBay σε ένα κλάσμα της αρχικής τιμής του (σε μερικές περιπτώσεις κάτω από 100 ευρώ), ένα απομεινάρι από μια περασμένη εποχή μαξιμαλισμού. Φαινόταν αδύνατο ένα τόσο παλαιό κομμάτι της δεκαετίας του 2000 να ξανακερδίσει το κοινό.
Η επιστροφή
Δεν ήταν παρά επτά χρόνια αργότερα που η Beyonce εντοπίστηκε στη Νέα Υόρκη να κρατάει τη Saddle Bag, υπενθυμίζοντας σε όλους πόσο πολύ αγαπούσαν πραγματικά το εμβληματικό αξεσουάρ. Η ζήτηση εκτοξεύτηκε στη δευτερογενή αγορά και οι απελπισμένες εκκλήσεις των καταναλωτών άφησαν τον Dior χωρίς άλλη επιλογή από το να επανεκκινήσει τη Saddle Bag. Ωστόσο, ο Galliano είχε αντικατασταθεί από τον Raf Simons το 2012. Κανείς δεν μπορούσε παρά να αναρωτηθεί πώς θα αναγεννιόταν η Saddle Bag χωρίς τη δημιουργική καθοδήγηση του ίδιου του εμπνευστή της.
Δύο χρόνια μετά την ανάληψη της θέσης της creative director στον Dior το 2016, η Maria Grazia Chiuri επανέφερε τη Saddle Bag, ενώ ο Kim Jones παρουσίασε επίσης την τσάντα στη συλλογή ανδρικής ένδυσης το 2018. Ο επανασχεδιασμός από την Chiuri και τον Jones, που περιλάμβανε νέα υλικά, διαφορετικά μεγέθη και προσαρμόσιμα λουριά, είχε ως αποτέλεσμα η Saddle Bag α σημειώσει αύξηση 200% στις αναζητήσεις σε πλατφόρμες μεταπώλησης το 2018.
Η Chiuri επανερμήνευσε το icon στη συλλογή Cruise 2023 και στην συλλογή pre-fall 2025. Σήμερα οι μεταχειρισμένες vintage Saddle πωλούνται ως και 2.500 ευρώ στις δημοφιλείς ιστοσελίδες μεταπώλησης.