Μια σοβαρή κυβερνοεπίθεση έφερε στο φως την ευαλωτότητα ακόμη και των πιο ισχυρών οίκων πολυτελείας. Οι χάκερς κατάφεραν να υποκλέψουν προσωπικά δεδομένα από πελάτες του γαλλικού ομίλου Kering, στον οποίο ανήκουν οι Gucci, Balenciaga και Alexander McQueen, θέτοντας σε κίνδυνο εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη: Η μόδα εκτός catwalk: Οι πιο απρόσμενες συνεργασίες τους με brands

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας, η παραβίαση σημειώθηκε τον Ιούνιο του 2025, όταν μη εξουσιοδοτημένοι τρίτοι απέκτησαν προσωρινή πρόσβαση στα συστήματα του ομίλου. Τα δεδομένα που εκλάπησαν περιλαμβάνουν ονόματα, αριθμούς τηλεφώνου και διευθύνσεις email, χωρίς ωστόσο να έχουν διαρρεύσει οικονομικά στοιχεία, όπως τραπεζικοί λογαριασμοί ή αριθμοί καρτών.

Διαβάστε ακόμη: Η μεγάλη φούσκα της μόδας: γιατί η πολυτέλεια ξεπουλιέται χωρίς να πουλάει;

Οι δράστες έχουν ταυτοποιηθεί ως το διαβόητο γκρουπ Shiny Hunters, γνωστό για επιθέσεις με στόχο την απόσπαση λύτρων. Όπως αποκάλυψε το BBC, το οποίο πρώτο μετέδωσε την είδηση, οι Shiny Hunters δημοσίευσαν δείγματα της παραβίασης σε κανάλια του Telegram, με ονόματα, ημερομηνίες γέννησης αλλά και πληροφορίες για το ύψος των αγορών πελατών της Gucci, που σε ορισμένες περιπτώσεις έφταναν έως και τα 86.000 δολάρια.

Η Kering τόνισε ότι εντόπισε άμεσα την παραβίαση, ενημέρωσε τις αρμόδιες αρχές και ειδοποίησε τους πελάτες, σύμφωνα με τους κανονισμούς προστασίας προσωπικών δεδομένων κάθε χώρας. Παράλληλα, ανέλαβε δράση για να ενισχύσει την ασφάλεια των συστημάτων της και να αποτρέψει μελλοντικά περιστατικά.

Η υπόθεση δεν είναι μεμονωμένη. Τον Ιούλιο, η Louis Vuitton επιβεβαίωσε επίσης ότι έπεσε θύμα κυβερνοεπίθεσης με στόχο τα στοιχεία πελατών της, ενώ στη Βρετανία εταιρείες όπως η M&S, η Co-op και τα Harrods έχουν βιώσει ανάλογες παραβιάσεις. Την ίδια ώρα, η Jaguar Land Rover εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, με τα εργοστάσιά της να έχουν «παγώσει» για τρίτη εβδομάδα εξαιτίας επίθεσης που παρέλυσε τα συστήματα παραγωγής.

Το περιστατικό με την Kering υπογραμμίζει για ακόμη μια φορά πόσο σημαντική είναι η ασφάλεια στον ψηφιακό κόσμο της πολυτέλειας. Ως πελάτες καλείστε να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα προσωπικά σας δεδομένα, να παρακολουθείτε τις επικοινωνίες που λαμβάνετε από τα brands και να αναφέρετε άμεσα οτιδήποτε ύποπτο. Στην εποχή των κυβερνοεπιθέσεων, ακόμη και τα πιο λαμπερά ονόματα της
μόδας δεν μένουν αλώβητα.

Πώς να προστατεύσετε τα προσωπικά σας δεδομένα από κυβερνοεπιθέσεις

Δεν μπορείτε να ελέγξετε αν ένας οίκος μόδας ή μια εταιρεία θα δεχθεί κυβερνοεπίθεση, μπορείτε όμως να μειώσετε σημαντικά τον κίνδυνο να χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα σας κακόβουλα.

1. Ισχυροί και μοναδικοί κωδικοί

  • Χρησιμοποιήστε διαφορετικό κωδικό για κάθε πλατφόρμα.
  • Ο κωδικός πρέπει να είναι μεγάλος (τουλάχιστον 12 χαρακτήρες) και να περιλαμβάνει γράμματα, αριθμούς και σύμβολα.
  • Εξετάστε τη χρήση password manager για να αποθηκεύετε με ασφάλεια τους κωδικούς σας.

2. Ενεργοποιήστε το two-factor authentication (2FA)

  • Όπου είναι διαθέσιμο, ενεργοποιήστε την επιβεβαίωση ταυτότητας σε δύο βήματα (με SMS, email ή εφαρμογή authentication).
  • Έτσι, ακόμη κι αν κάποιος υποκλέψει τον κωδικό σας, δεν θα μπορεί να συνδεθεί εύκολα.

3. Περιορίστε τα στοιχεία που δίνετε

  • Μην κοινοποιείτε περισσότερα δεδομένα από όσα είναι απολύτως απαραίτητα.
  • Αν έχετε τη δυνατότητα, μην αποθηκεύετε στοιχεία κάρτας στους λογαριασμούς σας. Χρησιμοποιήστε virtual cards ή προπληρωμένες.

4. Παρακολουθείτε τις συναλλαγές σας

  • Ελέγχετε τακτικά τις χρεώσεις στους τραπεζικούς λογαριασμούς και τις κάρτες σας.
  • Ρυθμίστε ειδοποιήσεις SMS ή push από την τράπεζά σας για κάθε αγορά.

5. Προσοχή στο phishing

  • Να είστε καχύποπτοι με emails ή SMS που ζητούν να «επιβεβαιώσετε» στοιχεία λογαριασμού.
  • Ελέγξτε πάντα τη διεύθυνση αποστολέα και αποφύγετε να πατάτε σε ύποπτους συνδέσμους.

6. Ενημερωθείτε για τις παραβιάσεις

  • Οι μεγάλες εταιρείες είναι υποχρεωμένες να ειδοποιούν τους πελάτες σε περίπτωση διαρροής.
  • Αν λάβετε τέτοια ενημέρωση, αλλάξτε άμεσα κωδικό και παρακολουθήστε τυχόν ύποπτη δραστηριότητα.

7. Επενδύστε στην ψηφιακή σας ασφάλεια

  • Χρησιμοποιήστε ενημερωμένο antivirus και firewall.
  • Κάντε συχνά ενημερώσεις στο λειτουργικό σύστημα και στις εφαρμογές σας.

Photo credit: Istock