To 1998 o David Beckham εμφανίστηκε κατά τη διάρκεια του Μουντιάλ ποδοσφαίρου στο Παρίσι πιασμένος χεράκι – χεράκι με τη Victoria Adams, την επιλεγόμενη Posh Spice, του γυναικείου συγκροτήματος Spice Girls. Εννοείται πως ένας παπαράτσι βρέθηκε απέναντί τους σε απόσταση βολής και την επόμενη μέρα η βρετανική εφημερίδα Sun κυκλοφόρησε με πρωτοσέλιδη τη φωτογραφία τους.

Ο David και η Victoria, αν και πολύ νέοι εκείνη την εποχή, ήταν αρραβωνιασμένοι, οπότε η δημοσιοποίηση της φωτογραφίας τους δεν είχε την οσμή του σκανδάλου, που λατρεύει το συγκεκριμένο έντυπο. Πού κρυβόταν λοιπόν ο λόγος που η Sun ακριβοπλήρωσε τη συγκεκριμένη φωτογραφία για να τη δημοσιεύσει;

Ο David Beckham φορούσε σαρόνγκ πάνω από το παντελόνι του. Ω, τι σκάνδαλο! Ο πανέξυπνος Ηλίας Ψινάκης, μάνατζερ τότε του Σάκη Ρουβά, αμέσως υποχρέωσε τον Σάκη να πράξει παρόμοια, οπότε είχαμε μετάσταση του σκανδάλου και στη χώρα μας.

Διαβάστε ακόμη: Είναι ο βασιλιάς Κάρολος πιο καλοντυμένος από τον Timothee Chalamet;

Το σκανδαλώδες πρωτοσέλιδο της Sun με τον David Beckham να φοράει σαρόνγκ!

Είκοσι τέσσερα χρόνια αργότερα, το 2022, ο Timothée Chalamet στέκει στο κόκκινο χαλί του κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Βενετίας και ποζάρει στους φωτογράφους: οι μισοί τον απαθανατίζουν να φοράει ένα κατακόκκινο σατέν παντελόνι και αμάνικη ασορτί μπλούζα από πάνω, ενόσω οι απέναντι υπόλοιποι μισοί φωτογράφοι συμπλήρωσαν στη λεζάντα “και με γυμνή πλάτη”! Θεωρούμε, πως τόσο ο David, όσο και ο Σάκης, θα αρνιόνταν κατηγορηματικά να φορέσουν αντίστοιχο δημιούργημα με αυτό της Haider Ackermann…

Διαβάστε ακόμη: Οι 10 μεγαλύτερες τάσεις στο ανδρικό στιλ για το φθινόπωρο

Οι πρώτοι αντισυμβατικοί

Η πλάτη του Timothée Chalamet είναι περισσότερο εκτεθειμένη από αυτήν της συνοδού του του Taylor Russel.

Η συγκεκριμένη εμφάνιση του Timothée Chalamet στη Βενετία σόκαρε τους περισσότερους άνδρες, οι οποίοι όμως σήμερα δεν θα είχαν όμως το παραμικρό πρόβλημα να φορέσουν σαρόνγκ στην παραλία, άντε και σε μια βραδινή έξοδο και μάλιστα χωρίς παντελόνι από μέσα.

Πολλές νεαρές γυναίκες θεώρησαν το ντύσιμό του αντισυμβατικό και σέξι. Όπως εξηγεί ο Frédéric Godart, κοινωνιολόγος και καθηγητής στο INSEAD (Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Διοίκησης Επιχειρήσεων), η ανδρική “σεξουαλικοποίηση” δεν είναι μια σύγχρονη πρακτική. “Ακόμα και στην Αναγέννηση, εκφράστηκε μέσω των πολύ στενών καλσόν που φόραγαν τότε οι άνδρες. Τον 17ο και τον 18ο αιώνα, εκφραζόταν με τις δαντέλες και τα ψηλοτάκουνα.

Τη βλέπουμε να επανεμφανίζεται στη δεκαετία του 1970, με κινητήρια δύναμη το glam rock, τη ντίσκο και τα ξεκούμπωτα πουκάμισα να αποκαλύπτουν δασύτριχα στήθη και, ξανά στη δεκαετία του 1990, με τα χαμηλοκάβαλα τζιν που άφηναν να φαίνονται τα λάστιχα από τα εσώρουχα”. Τη δεκαετία του 1950 το ξεκούμπωτο πουκάμισο που φορούσε ο James Dean (και μέσα στο παντελόνι) στην ταινία Ο Γίγας, είχε σοκάρει τους redneck, το ίδιο και το στενό αμάνικο φανελάκι “τιραντέ” που φορούσε ο Marlon Brando στην ταινία Λεωφορείο ο πόθος.

Δέκα χρόνια μετά τον James Dean ο Γιώργος Φούντας στο πάρτι που ακολούθησε την προβολή της ταινίας Ποτέ την Κυριακή στις Κάννες, γονατίζει μπροστά στην καλλονή χήρα του Aga Khan και με μια απότομη κίνηση πετάει όλα τα κουμπιά του υποκάμισού του. Την επόμενη μέρα όλοι οι “ωραίοι” της πόλης αρχίζουν να κυκλοφορούν με τα πουκάμισα ξεκούμπωτα και πάνω από το παντελόνι.

Δέκα χρόνια αργότερα ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ κυκλοφορεί με ανοικτό το πουκάμισό του στην ταινία H αρχόντισσα και ο αλήτης. Το 1977 o John Travolta επαναφέρει το sexy αυτό trend όταν εμφανίζεται στον Πυρετό το Σαββατόβραδο με ξεκούμπωτα τα τρία πρώτα κουμπιά του υποκαμίσου του. Σε όλες τις εκδόσεις εκτός αυτής του James Dean, το ανοικτό πουκάμισο συνοδεύεται από δασύτριχο στήθος (δήλωση αρρενωπότητας) και χαϊμαλί ή σταυρό. Το τιραντέ φανελάκι του Marlon Brando, υιοθετήθηκε αργότερα από τον Freddie Mercury και μέσα στο 2025 από τον Colman Domingo: πιο εφαρμοστό από οποιαδήποτε άλλη φορά.

Το αποκορύφωμα

Ο Cillian Murphy με διαφανές πουκάμισο YSL. Θα το επιβεβαιώσει αργότερα βγάζοντας το σακάκι του.

Η μόδα, όλο και γυροφέρνει με τη “σεξουαλικοποίηση” του άνδρα, φέτος όμως το παράκανε. Εκτός από τις διάφορες sexy (;) εμφανίσεις του Timothée Chalamet, στα ανδρικά ντεφιλέ καταγράψαμε πως αυτό που κάποτε θεωρούνταν περιθωριακό ή περιορισμένο σε μια queer σφαίρα, έχει γίνει ευρέως διαδεδομένο, χάρη στις πασαρέλες και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Οι πασαρέλες το επιβεβαιώνουν: διαφανή σιφόν στον Saint Laurent, τολμηρά μικρο-σορτς στην Prada, μεταξωτά τετράγωνα πουκάμισα στον Casablanca, ακόμη και τόπλες ή βαθιά ντεκολτέ στον Rick Owens. Είναι περίεργο που καταξιωμένοι σχεδιαστές, όπως ο Anthony Vaccarello (για τον οίκο YSL), ο Rick Owens, η Miuccia Prada και ο Raf Simons (για τον οίκο Prada), διερευνούν τον ανδρικό αισθησιασμό. Πραγματικά πιστεύουν η Miuccia και ο Raf, πως υπάρχει πιθανότητα να εμφανιστούν στα πεζοδρόμια του Μιλάνου, στα γραφεία της Νέας Υόρκης και στο παρισινό μετρό άνδρες με τα μικροσορτσάκια – εσώρουχα που προτείνουν; Ίσως πείτε, πως το κάνουν ήδη για την Παγκόσμια ημέρα Εσωρούχουν, όμως αυτή κρατάει μόνο μια ημέρα.

Ο Colman Domingo με “τιραντέ” φανελάκι και πιο γυμνασμένο σώμα από του Marlon Brando στο Λεωφορείο ο πόθος, όπου το πρωτοφόρεσε.

“Η ανδρική σεξουαλικότητα μπορεί να εξηγηθεί από δύο παράγοντες: αφενός, η βιομηχανία της μόδας εξερευνά νέα σχέδια και αισθητικούς κώδικες και αφετέρου, την βαθιά αλλαγμένη προοπτική της κοινωνίας”, εξηγεί ο Thomas Zylberman, στιλίστας και “μάντης” τάσεων στον οίκο Carlin. Και συνεχίζει: “Αυτό που κάποτε θεωρούνταν γκέι μόδα, τώρα αγκαλιάζεται πλήρως από τις νεότερες γενιές”.

Πέρα από την τάση, μια πραγματική ενδυματολογική μεθοδολογία ριζώνει στο διαδίκτυο. Όλο και περισσότεροι άνδρες αναζητούν συγκεκριμένες συμβουλές για το πώς να φορούν συγκεκριμένα κομμάτια προκειμένου να νιώθουν σε αρμονία με τους τρέχοντες κοινωνικούς κανόνες. Αυτή η αντιστροφή αλλάζει ριζικά την κατάσταση του ανδρικού σώματος.

Οι άνδρες δεν είναι πλέον μόνο αυτοί που κοιτάζουν: κι αυτοί παρατηρούνται και κρίνονται. Το βάρος της σεξουαλικότητας μετατοπίζεται τώρα σε αυτούς. “Αυτό το φαινόμενο αντανακλά μια μετατόπιση στο βλέμμα: κι οι άνδρες γίνονται παρατηρούμενοι και σκηνοθετημένοι. Μετακινούμαστε από μια ασυμμετρία -οι γυναίκες κοιτάζονται και οι άνδρες κοιτάζουν-, σε μια πιο κοινή ορατότητα. Αυτό εγείρει σημαντικά ερωτήματα σχετικά με την αντικειμενοποίηση και τη συναίνεση και μας υπενθυμίζει πόσο επίκαιρο παραμένει το #MeToo”, αναλύει ο Frédéric Godart.

Τι μέλλει γενέσθαι;

Η εμφάνιση του Jacob Elordi στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μαρακές καταδεικνύει τέλεια αυτό το σημείο. Ντυμένος με πλισέ παντελόνι, ένα πουκάμισο με ανοιχτή λαιμόκοψη και μια σαύρα καρφίτσα Bottega Veneta στο πέτο, ο ηθοποιός καταφέρνει να μεταμορφώσει ένα απλό σύνολο στην ίδια την έκφραση της διαχρονικής σεξουαλικότητας.

Αντίθετα, ο Timothée Chalamet ενσαρκώνει έναν πιο προκλητικό αισθησιασμό, μια αίσθηση που είναι τόσο εντυπωσιακή, όσο και διχαστική. “Διακρίνω δύο τρόπους να είναι sexy ένας άνδρας: τον διαχρονικό τρόπο και τον πιο αμφιλεγόμενο”, ολοκληρώνει ο Thomas Zylberman.

Photos credits: instagram, Prada, YSL, Lazoschmidl