Ένα ταξίδι στη βραδινή Αθήνα μέσα από νουάρ στιγμιότυπα, επιχειρεί ο φωτογράφος Θανάσης Καρατζάς στο λεύκωμά του Αthens: ΑΜ.

Δείτε ακόμη: Γιώργος Λάνθιμος | Τι ξέρουμε ήδη για το θρίλερ που ετοιμάζει

Η ιδέα για το εγχείρημα προέκυψε από μία προσωπική ανάγκη για μια ακαθόριστη περιπλάνηση, για μια διαρκή παρατήρηση της πόλης και των ανθρώπων της.

Το φωτογραφικό ημερολόγιο περιλαμβάνει 88 εικόνες – από τις περίπου 250.000 συνολικά που έβγαλε ο Καρατζάς από το 2005 που μετακόμισε στην Αθήνα και άρχισε να την εξερευνά.

© Θανάσης Καρατζάς (https://www.thanasiskaratzas.com/)

Με τη φωτογραφική μηχανή ανά χείρας και τα γυαλιά ηλίου στην τσέπη, αποτύπωνε τη νύχτα, τη μουσική της, τα στέκια της, τους ανθρώπους της. Νυκτερινός ανταποκριτής σε μια πολυετή περιπλάνηση, προσπαθεί να ζήσει και παράλληλα να συλλάβει με το φακό του την πόλη των αντιθέσεων: γοητευτική, όμορφη αλλά και άσχημη.  Άνθρωποι θορυβώδεις, θεριακλήδες, χωρίς αίσθηση του προσωπικού χώρου αλλά και φιλικοί, συμπονετικοί, ένας συνδυασμός συντηρητισμού και ανεκτικότητας.

Μορφές, τοπία, όγκοι, σκιές, συναισθήματα, όλα απαθανατίζονται από την αναλαμπή του φλας. Οι εκφάνσεις της μοναξιάς και της βίας καταγράφονται με φόντο το μετρό, το σινεμά, τον δρόμο, τα τοπόσημα της Αθήνας. Ο νυχτερινός θίασος απαρτίζεται από γυναίκες, μέθυσους, ζευγάρια, νεαρούς που συμπλέκονται.

© Θανάσης Καρατζάς (https://www.thanasiskaratzas.com/)

Πρόκειται για ένα φωτογραφικό πέρασμα στις διαφορετικές κοινωνικοπολιτικές περιόδους που επηρέασαν ριζικά τον τρόπο διασκέδασης των Αθηναίων και των επισκεπτών. Στα ανέμελα και πληθωρικά ’00s άρχισαν να ανδύονται πολλά μικρά στέκια , μετά το θάνατο των μεγάλων clubs. Στα ’10s όλα έγιναν πιο οριοθετημένα, πιο υπολογισμένα λόγω οικονομικής κρίσης. Ο τρόπος διασκέδασης άλλαξε ριζικά, ενώ η καραντίνα σήμανε το τέλος μίας εποχής.

Παράλληλα η μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή εποχή αποτυπώθηκε στις συνήθειες των Αθηναίων. Πριν από τα smartphones και τα social media, οι άνθρωποι έδιναν ακόμη ραντεβού σε κάποιο στέκι, χωρίς να ξέρουν εκ των προτέρων ποιους και τι θα συναντούσαν εκεί. Οι άνθρωποι τολμούσαν, φλέρταραν. Πλεον, δεν υπάρχει το μυστήριο, η έκπληξη, όλα είναι γνωστά από πριν. Ο καθένας είναι στην ψηφιακή του φούσκα, οι παρέες δεν ανακατεύονται.

© Θανάσης Καρατζάς (https://www.thanasiskaratzas.com/)

«Ιδίως μετά την καραντίνα, οι καβγάδες που ήδη συνέβαιναν έγιναν πολύ πιο βίαιοι. Είναι μια περίεργη εποχή για το έξω, ακόμη δεν το έχω προσδιορίσει, αλλά προσωπικά κατάλαβα ότι εμένα μάλλον μου τελείωσε. Είκοσι χρόνια βγαίνω νύχτα, ίσως μου έλειψε το φως. Εκεί αναζητώ το ενδιαφέρον πια», εξομολογείται ο Θανάσης Καρατζάς.

Photo credits: Θανάσης Καρατζάς

Δείτε ακόμη: Της Λυγερής το φόρεμα, της νύφης το φουστάνι | 16 σκηνές γάμου