Ο εμβληματικός Γερμανός φωτογράφος Juergen Teller (Γιούργκεν Τέλερ) εγκαινιάζει το Onassis Ready, τον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, με την πιο εκτενή ατομική έκθεσή του που έχει παρουσιαστεί μέχρι σήμερα στην Ελλάδα. Από τις 19 Οκτωβρίου έως τις 30 Δεκεμβρίου 2025, η Αθήνα θα φιλοξενεί μια σπουδαία έκθεση για τη σύγχρονη φωτογραφία.

Διαβάστε ακόμη: Βαγγέλης Κύρης: Τι ετοιμάζει ο Έλληνας φωτογράφος στο Ισραήλ;

Juergen Teller, All Rights Reserved

Η έκθεση με τον χαρακτηριστικό τίτλο you are invited σηματοδοτεί την έναρξη λειτουργίας του Onassis Ready, ενός νέου δημιουργικού κόμβου που στεγάζεται σε ένα πρώην εργοστάσιο και προορίζεται για τολμηρές καλλιτεχνικές προτάσεις. Στη ρετροσπεκτίβα του Teller, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει εμβληματικά έργα αλλά και αδημοσίευτες εικόνες που καλύπτουν τρεις δεκαετίες καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Διαβάστε ακόμη: Οι κορυφαίοι φωτογράφοι μόδας: ο Paolo Roversi είναι ένας

Από τον Iggy Pop στον Πάπα Φραγκίσκο

Το έργο του Juergen Teller με τον Πάπα Φραγκίσκο στη Βενετία. Juergen Teller, All Rights Reserved

Η ματιά του Juergen Teller υπήρξε πάντοτε αιχμηρή, οικεία και ταυτόχρονα ανατρεπτική. Από τον Iggy Pop και την Kate Moss μέχρι τον Alexander Skarsgård και τη Charlotte Rampling, από την ιστορική φωτογράφιση του Πάπα Φραγκίσκου σε γυναικεία φυλακή στη Βενετία έως την αποτύπωση του Άουσβιτς στην 80ή επέτειο της απελευθέρωσής του, ο Teller πλάθει αφηγήσεις που ξεπερνούν την εικόνα και μετατρέπονται σε εμπειρίες.

Την τελευταία δεκαετία, η καλλιτεχνική του πορεία έχει εμπλουτιστεί από τη συνεργασία του με τη σύζυγό του, Dovile Drizyte, με έργα που αποτυπώνουν πτυχές της σχέσης τους και τη γέννηση της κόρης τους. Οι εικόνες αυτές ισορροπούν ανάμεσα στο χιούμορ, την τρυφερότητα και το γκροτέσκο, δημιουργώντας μια νέα αφήγηση γύρω από την έννοια της οικογένειας και της οικειότητας.

Photo by Ken Ishii/Getty Images

Ένας νέος χώρος για τη σύγχρονη τέχνη

Το Onassis Ready έρχεται να προστεθεί στο δυναμικό οικοσύστημα του Ιδρύματος Ωνάση ως ένας χώρος πειραματισμού, ελευθερίας και δημιουργικής τόλμης. Εκτεινόμενο σε 3.760 τ.μ., το πρώην εργοστάσιο πλαστικών στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη μεταμορφώθηκε σε έναν σύγχρονο χώρο που φιλοδοξεί να φιλοξενεί έργα που διευρύνουν τα όρια της τέχνης και της καινοτομίας.

Με το βλέμμα στραμμένο τόσο στη διεθνή καλλιτεχνική σκηνή όσο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις της Ελλάδας, η συνεργασία του Teller με τη Στέγη αποτελεί μια τολμηρή δήλωση ότι η τέχνη μπορεί να είναι ταυτόχρονα προσωπική και συλλογική, ακατέργαστη και ποιητική, ενδόμυχη και βαθιά πολιτική.

Η Vivienne Westwood στον φακό του Juergen Teller.

Ποιος είναι ο Juergen Teller;

Ο Juergen Teller (γενν. 1964, Ερλάνγκεν, Γερμανία) σπούδασε στη Βαυαρική Κρατική Σχολή Φωτογραφίας στο Μόναχο και το 1986 εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο. Έχει υπογράψει καμπάνιες για κορυφαίους οίκους μόδας και editorials για διεθνή περιοδικά τέχνης και μόδας.

Το 2003 απέσπασε το Citibank Prize for Photography, ενώ το 2018 τιμήθηκε με το Special Presentation Infinity Award από το International Center of Photography της Νέας Υόρκης.

Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε εμβληματικούς χώρους όπως το Fondation Cartier στο Παρίσι, το ICA του Λονδίνου, η Bundeskunsthalle της Βόνης, το Garage στη Μόσχα, το Grand Palais Éphémère στο Παρίσι και η Τριενάλε του Μιλάνου. Στην Ελλάδα έχει εκθέσει στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ (2014).

Οι φωτογραφίες του βρίσκονται σε μεγάλες συλλογές, ανάμεσα τους το Centre Pompidou, το Louvre και η National Portrait Gallery. Έχει εκδώσει περισσότερα από 60 βιβλία και δίδαξε φωτογραφία στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Νυρεμβέργης (2014-2019).

Σε τι ξεχωρίζει;

Αν συνηθίσατε να βλέπετε τους σταρ του Χόλιγουντ μέσα από καλοστημένες, ρετουσαρισμένες φωτογραφίες, ο Teller θα σας αιφνιδιάσει. Χρησιμοποιεί συχνά μια απλή αναλογική κάμερα ή ακόμη και smartphone, χωρίς επαγγελματικό φωτισμό και χωρίς καμία ανοχή στο retouching. Η αισθητική του χαρακτηρίζεται από «ωμότητα» και ειλικρίνεια, απογυμνώνοντας την εικόνα από κάθε ίχνος υπερβολικής λάμψης. Δεν τον απασχολεί ούτε το styling ούτε το σκηνικό. Το κέντρο του ενδιαφέροντός του είναι η προσωπικότητα αυτού που φωτογραφίζει.

Η προσέγγισή του έχει προκαλέσει πολλές φορές έντονες αντιδράσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η συνεργασία του με το περιοδικό W Magazine το 2021, εν μέσω πανδημίας. Αντί για λαμπερά στούντιο, οι πιο πολυσυζητημένοι ηθοποιοί της εποχής φωτογραφήθηκαν σε σούπερ μάρκετ, πάρκινγκ ή παιδικές χαρές. Με τσαλακωμένα ρούχα, ορατές ρυτίδες και αυθόρμητες πόζες, οι εικόνες θύμιζαν περισσότερο φωτογραφίες paparazzi παρά editorial μόδας. Το Διαδίκτυο γέμισε με memes που χαρακτήριζαν τον Teller «τεμπέλη» και «χωρίς καλλιτεχνικό όραμα», ενώ πολλοί αναρωτήθηκαν αν τέτοιες εικόνες υποβαθμίζουν τους σταρ.

Στα αριστερά η Kim Kardasian σε μια ανατρεπτική φωτογράφιση. Photo by Ken Ishii/Getty Images

Όμως, πίσω από αυτή την ωμότητα κρύβεται ένα βαθύτερο σχόλιο για την «αλήθεια» στη φωτογραφία. Όπως εξηγούν θεωρητικοί, όπως ο Roland Barthes και ο John Tagg, η φωτογραφία δεν είναι ποτέ ουδέτερη. Κουβαλά ιδεολογία και δημιουργεί μύθους. Ο Teller παίζει με αυτήν ακριβώς την ψευδαίσθηση. Παρουσιάζει τους διάσημους όχι ως άπιαστα είδωλα, αλλά ως κανονικούς ανθρώπους, αποδομώντας το αφήγημα του αψεγάδιαστου Χόλιγουντ.

Η τεχνική του θυμίζει περισσότερο ντοκιμαντερίστικη ματιά παρά μόδα, φέρνοντάς μας στο νου φωτογραφίες-σύμβολα όπως το έργο του Spencer Platt στη Βηρυτό το 2006, που έδειξε πόσο εύκολα η ερμηνεία ενός καρέ μπορεί να παρερμηνευθεί. Στην περίπτωση του Teller, το «σοκ» δεν προέρχεται από πολεμικές εικόνες, αλλά από το πόσο οικεία και απλά αποτυπώνει αυτούς που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε εξιδανικευμένους.

Info

  • Διάρκεια έκθεσης: 19 Οκτωβρίου – 30 Δεκεμβρίου 2025
  • Χώρος: Onassis Ready, Στρατή Τσίρκα 2, Άγιος Ιωάννης Ρέντης, Αθήνα
  • Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή, 18:00–23:00
  • Επιμέλεια έκθεσης: Juergen Teller & Dovile Drizyte
  • Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Tom Emerson, 6a architects
  • Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Photo credit: Getty Images / Στέγη Ιδρύματος Ωνάση