Το Barbican υποδέχεται την πιο… βρώμικη έκθεσή του, Dirty Looks, η οποία θα διαρκέσει από τις 25 Σεπτεμβρίου έως τις 25 Ιανουαρίου, και εξερευνά πώς η έννοια της βρωμιάς και της φθοράς έχει ενσωματωθεί στη δημιουργία συλλογών από κορυφαίους σχεδιαστές μόδας.

Στην έκθεση θα παρουσιαστούν τα έργα περισσότερων από 60 δημιουργών, από την Vivienne Westwood και τον John Galliano μέχρι τον Hussein Chalayan και τον Rick Owens, δείχνοντας πώς η βρωμιά, η φθορά και η γήινη αισθητική γίνονται πηγή έμπνευσης.

Μια βρώμικη υπόθεση

Από πού ξεκίνησε αυτή η ιδέα της «βρωμιάς»; Πού κατευθύνεται; Και τι αποκαλύπτει για τη σχέση της μόδας με τη γη και με τα σώματά μας;

Το Dirty Looks εξερευνά πώς η βρωμιά και η φθορά χρησιμοποιήθηκαν για να αμφισβητήσουν τα πρότυπα ομορφιάς, αλλά και γιατί γνωρίζουν σήμερα μια νέα άνθηση στο έργο νέων σχεδιαστών. Ως αντίβαρο στη γυαλιστερή ψηφιακή τελειότητα, αυτές οι καλλιτεχνικές πρακτικές μας οδηγούν σε έναν νέο τρόπο σκέψης για ένα πιο βιώσιμο μέλλον στη μόδα.

«Θέλαμε να διερευνήσουμε θέματα όπως η βιωσιμότητα και η αναγέννηση, που αποτελούν σήμερα προκλήσεις για τη βιομηχανία της μόδας. Στόχος μας ήταν να δούμε πώς οι σχεδιαστές προσεγγίζουν αυτές τις ιδέες δημιουργικά και πώς η επιθυμία να συνδεθούμε με τη φύση, η νοσταλγία για πιο απλές, ρουστίκ εποχές ή για τη λάσπη, εκφράζεται οπτικά στις συλλογές τους», εξηγεί η Karen Van Godtsenhoven, επιμελήτρια της Barbican Art Gallery.

Η θεματική της έκθεσης εμπνεύστηκε από τη χρήση μη παραδοσιακών και οργανικών υλικών, κυρίως από νέους σχεδιαστές και αποφοίτους του Central Saint Martins, όπως υφάσματα deadstock και φυσικές βαφές. Η επανεμφάνιση της λάσπης στις πασαρέλες αποτέλεσε επίσης σημαντικό σημείο αναφοράς.

«Θέλαμε να ανιχνεύσουμε αυτές τις αισθητικές και να τις τοποθετήσουμε σε ιστορικό πλαίσιο. Ήταν πολύ ενδιαφέρον να δούμε τις διαφορετικές μορφές και εκφράσεις που έχει πάρει η νοσταλγία για τη λάσπη», προσθέτει η Van Godtsenhoven, αναφερόμενη στη συλλογή Buffalo της Westwood και του Malcolm McLaren το 1982 αλλά και στη συλλογή του Chalayan από το 1993, The Tangent Flows, όπου ο σχεδιαστής θάβει τα φορέματά του στο έδαφος για έξι εβδομάδες πριν τα παρουσιάσει.

Η έκθεση Dirty Looks συνδέει τη μόδα με τη γη με έναν σχεδόν πνευματικό τρόπο. Μοναδικό παράδειγμα αποτελεί η επίδειξη Balenciaga του Demna το καλοκαίρι του 2023, όπου τα μοντέλα περπατούσαν μέσα σε βρεγμένο, λασπωμένο έδαφος.

Τι θα δείτε στην έκθεση

Βασικά σημεία της έκθεσης περιλαμβάνουν:

  • Μια εγκατάσταση με θαμμένα, οξειδωμένα ενδύματα του Hussein Chalayan, ανάμεσά τους κομμάτια που παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στη συλλογή αποφοίτησής του το 1993, The Tangent Flows. Η πρακτική της ταφής, που περιλαμβάνει την κάλυψη των ρούχων με ρινίσματα σιδήρου και την παραμονή τους στο έδαφος για αρκετούς μήνες, έχει επανέλθει κατά τη διάρκεια της επιδραστικής του καριέρας στη μόδα. Η έννοια της «μελλοντικής αρχαιολογίας» συμβολίζει τους κύκλους ζωής της μόδας, ενώ ποιητικά αντανακλά τον χρόνο, τη φθορά, την αναγέννηση και την ανανέωση.
  • Μια ειδικά σχεδιασμένη για τον χώρο εγκατάσταση με τρεις εμφανίσεις από τη χειροποίητη συλλογή της Ma Ke Wuyong/The Earth (2006-07), όπου μετασχηματίζονται απορριφθέντα υλικά, όπως ξύλο, λινό, πλαστικό και μουσαμάς, μέσω παραδοσιακών τεχνών που ασκούν γυναίκες σε αγροτικές περιοχές της Κίνας.
  • Ένα νέο φιλμ και παρουσίαση της Αμερικανίδας σχεδιάστριας Elena Velez, με έργα από τη συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2024 The Longhouse, η οποία κορυφώθηκε με έναν τελικό αγώνα πάλης μέσα στη λάσπη.
  • Τις πρόσφατες δημιουργίες της Bubu Ogisi για το νιγηριανό fashion label IAMISIGO, που χρησιμοποιεί φυσικά υλικά ως πράξη επανόρθωσης των δεσμών με τη γη που διακόπηκαν από την αποικιοκρατία.
  • Τέσσερις δημιουργίες υψηλής ραπτικής του Λονδρέζου σχεδιαστή Robert Wun από τις συλλογές Time (Φθινόπωρο/Χειμώνας 2023) και Fear (Άνοιξη/Καλοκαίρι 2023), ανάμεσά τους ένα βραδινό φόρεμα λεκιασμένο με κρασί και ένα καμένο κίτρινο σύνολο από μετάξι, που αναδεικνύουν τις έννοιες της εφήμερης ύπαρξης και της φθοράς, αντανακλώντας το πνευματικό του όραμα.
  • Ένα ειδικά διαμορφωμένο σκηνικό με την Trilogy of Hope (2024-25) του Paolo Carzana, ένα αφηγηματικό τρίπτυχο που εκτείνεται σε τρεις σεζόν και περιλαμβάνει χειροποίητα, φυσικά βαμμένα ενδύματα από οργανικά και επαναχρησιμοποιημένα υλικά.
  • Υφάσματα βυθισμένα σε βάλτους από το Solitude Studio στις συλλογές του, που παραπέμπουν στη χρήση των βάλτων της Δανίας ως τόπων γονιμότητας και προσφορών καλής τύχης κατά την Εποχή του Σιδήρου. Κατά τη διάρκεια αυτής της «θυσιαστικής» διαδικασίας, το ύφασμα όχι μόνο βάφεται από το χώμα, αλλά εν μέρει καταναλώνεται και από μικροοργανισμούς μέσα στον βάλτο.

Κοιτώντας τη λίστα των σχεδιαστών που συμμετέχουν, από Helmut Lang και Marine Serre έως Paco Rabanne, γίνεται σαφές ότι όλοι, κάποια στιγμή στην καριέρα τους, έχουν… λερωθεί για χάρη της μόδας.

Info

Dirty Looks, Desire and Decay in Fashion

Διάρκεια: 25 Σεπτεμβρίου 2025 έως 25 Ιανουαρίου 2026

Art Gallery, Barbican Centre, Silk Street, London EC2Y 8DS