Το βιβλίο The House of Beauty: Lessons from the Image Industry (Το Σπίτι της Ομορφιάς: Μαθήματα από τη Βιομηχανία της Εικόνας) της δημοσιογράφου Arabelle Sicardi είναι αυτό που δεν ξέραμε πως χρειαζόμασταν για τα φετινά Χριστούγεννα. Όχι επειδή είναι glamorous και εύπεπτο, αλλά επειδή δείχνει τη βιομηχανία της ομορφιάς ως έχει. Λιγότερο ένα καταφύγιο αυτοέκφρασης και λάμψης, και περισσότερο ένα τεράστιο οικοδόμημα εξουσίας, εκμετάλλευσης, αναζήτησης ταυτότητας και λαχτάρας για το ανέφικτο.

Τα 8 κεφάλαια του βιβλίου εκθέτουν και υμνούν ταυτόχρονα. Η συγγραφέας καθοδηγεί τον αναγνώστη σε κάθε κρίκο της αλυσίδας. Από τα ορυχεία που παράγουν mica, μέχρι τις φυτείες φοινικέλαιου που τροφοδοτούν τα καλλυντικά, μέχρι τα nail salons και τα κομμωτήρια. Κάθε κόκκος πούδρας, μικροστοιχείο glitter και σταγόνα από βερνίκι συχνά κρύβει σκληρή εργασία, βία και βαθιά ανισότητα.

Από την πρώτη φράση («Όταν σας λέω ότι η ομορφιά είναι ένα τέρας, θέλω να ξέρετε ότι είναι το αγαπημένο μου είδος»), η Arabelle Sicardi δίνει τον τόνο. Η ομορφιά ως αποπλάνηση, τρόμος, αναγκαιότητα και συνενοχή. Κάθε σελίδα ισορροπεί μεταξύ επιθυμίας και τρόμου. Και ο αναγνώστης του βιβλίου είναι ένας σιωπηλός μάρτυρας που στο τέλος θα δει, αναγκαστικά, έστω, το κόστος πίσω από κάθε κραγιόν, κάθε προϊόν μαλλιών, κάθε αρωματικό λάδι.

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Πόσο κοστίζει να είσαι γυναίκα;

Το The House of Beauty αποκαλύπτει το κρυμμένο κόστος της ομορφιάς

Το βιβλίο έχει πίσω του 10 χρόνια έρευνας και σε αυτό η Arabelle Sicardi δεν κρύβει τίποτα. Συνδέει την ομορφιά με την παιδική εργασία σε ορυχεία. Με την αποψίλωση των δασών που προκαλεί η ζήτηση φοινικέλαιου. Αλλά και με τις μετανάστριες που δουλεύουν συχνά για μισθούς πείνας και χωρίς ασφάλεια σε κέντρα αισθητικής. Αποκαλύπτει ακόμη και σκοτεινές ιστορίες: τους δεσμούς μεταξύ θρυλικών μορφών υπεράνω πάσης υποψίας (βλέπε Coco Chanel) και του ναζισμού. Ό,τι λάμπει μπορεί κάλλιστα να είναι βουτηγμένο στη διαφθορά της εξουσίας και τις διακρίσεις.

Ωστόσο, αυτό που κάνει το βιβλίο συναρπαστικό είναι πως η Sicardi αρνείται να αντιμετωπίσει την ομορφιά ως ένα αναγωγικό κακό. Αντ’ αυτού, υποστηρίζει ότι η ομορφιά στον καπιταλισμό είναι εγγενώς αντιφατική. Είναι ικανή να βλάψει και να φροντίσει, να εκμεταλλευτεί και να δημιουργήσει κοινότητες, και δώσει άπειρη φρίκη και να προσφέρει αμέριστη τρυφερότητα.

house of beauty Arabelle Sicardi

Μια ριζοσπαστική πρόσκληση: Επανεξετάζοντας την ομορφιά, μαζί

Αυτό που κάνει το The House of Beauty κάτι περισσότερο από μια καυστική κριτική είναι ο ανθρωπισμός και η ριζοσπαστική ενσυναίσθησή του. Η Sicardi δεν λέει στους αναγνώστες να απορρίψουν την ομορφιά αμέσως. Τους λέει να κοιτάξουν με καθαρά μάτια τι είναι σήμερα η ομορφιά. Αλλά και τι μπορεί να γίνει από εδώ και πέρα. Όπως λέει, δεν υπάρχει ένας «σωστός τρόπος» για να καταναλώνουμε σε συνθήκες καπιταλισμού. Αντίθετα, μας προτρέπει να παραμείνουμε «υπομονετικοί και περίεργοι και επιεικής, τόσο με τον εαυτό μας όσο και με τους άλλους».

Η ανάγνωση αυτού του βιβλίου δεν είναι εύκολη. Θα σας κλονίσει, αλλά θα σας ξυπνήσει κιόλας. Η γραφή της Sicardi απαιτεί ευθύνη: για το πώς καταναλώνουμε, πώς αντιμετωπίζουμε την εργασία, πώς καταγράφουμε τα αόρατα χέρια που παράγουν την ομορφιά που συχνά θεωρούμε δεδομένη. Και το πιο σημαντικό, επιμένει ότι η ομορφιά μπορεί και πρέπει να είναι κάτι περισσότερο από εμπόρευμα. Είναι επίσης ιστορία, κόστος, μνήμη. Αλλά δεν τελειώνει εκεί. Προσφέρει ελπίδα. Ελπίδα ότι μπορούμε να επαναπροσδιορίσουμε την ομορφιά. Ό ως μια βιομηχανία που βασίζεται στην εκμετάλλευση, αλλά ως μια συλλογική πράξη φροντίδας και αξιοπρέπειας.

Ποια είναι η Arabelle Sicardi;

Με καταγωγή από την Ταϊβάν και γεννημένη στην Αμερική, η συγγραφέας έχει υπάρξει για χρόνια beauty editor, και όχι μόνο. Το έργο της, εκτός από την ομορφιά, έχει ως επίκεντρο την έννοια της ταυτότητας, αλλά και της συστημικής εξουσίας που πηγάζει από αυτήν. Ξεκίνησε την καριέρα της ως διαχειρίστρια του blog “Fashion Pirate” στο Tumblr. Από εκεί έγινε γνωστή ως “φιλόσοφος της μόδας και μάντης της ομορφιάς”,

Στην πορεία, έχτισε την καριέρα της διερευνώντας τι σημαίνει ομορφιά σε έναν κόσμο τον οποίο διαμορφώνει ο καπιταλισμός, η φυλή, το φύλο και οι άνισες συνθήκες εργασίας. Έχει περάσει από σημαντικά μέσα ενημέρωσης (ενδεικτικά: BuzzFeed, Refinery29, Jezebel). Σήμερα, ωστόσο, η Arabelle Sicardi προσεγγίζει την ομορφιά όχι μόνο από την πλευρά της αισθητικής αλλά κυρίως ως χώρο κοινωνικού και πολιτικού νοήματος.

Στο έργο της εξερευνά τις αντιφάσεις της ομορφιάς: χώρος εργασίας, αντικείμενο τέχνης, μέσο επιβίωσης, εργαλείο αντίστασης. Εκτός αυτών, όμως, η συγγραφέας βάζει στο προσκήνιο τους ανθρώπους και τις κοινότητες που συχνά καθίστανται αόρατες από την κυρίαρχη “βιομηχανία της εικόνας”.

Με την κυκλοφορία του The House of Beauty: Lessons from the Image Industry, η δημοσιογράφος εδραιώνει τη φήμη της ως μια φωνή που συνδέει τα ασύνδετα. Από τη μία δεν φοβάται να αντιμετωπίσει τα πιο σκοτεινά υπόγεια ρεύματα της ομορφιάς. Από την άλλη, ξέρει πως η ομορφιά έχει τη δυνατότητα να συνδέσει, να φροντίσει και να αποτελέσει μοναδικό όπλο αλληλεγγύης.

Το βιβλίο κοστίζει 29,99 δολλάρια (περίπου 25 ευρώ) χωρίς τα έξοδα αποστολής και είναι ήδη διαθέσιμο.

Photo credit: W.W. Norton & Co