Ποια Αγγλία; Αυτοί είναι οι αρχαίοι ελληνικοί θησαυροί στα μουσεία του Παρισιού
Οι αρχαίοι ελληνικοί θησαυροί στο Παρίσι μαρτυρούν την ανεκτίμητη πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας, με γλυπτά, αγγεία και έργα τέχνης γεμάτα ιστορία και τεχνοτροπία.
Πολλά αρχαία που προέρχονται από την Ελλάδα ή εμπνέονται από αυτήν φιλοξενούνται στα μουσεία του Παρισιού. Είναι αδιαμφισβήτητο ότι οι βάσεις του δυτικού πολιτισμού έχουν τις ρίζες τους στην αρχαία Ελλάδα και, είτε πρόκειται για την αρχιτεκτονική, τη φιλοσοφία ή άλλους τομείς της ανθρώπινης ζωής, οι Έλληνες πρωτοπόρησαν και φώτισαν ολόκληρη την ήπειρο με πολλούς τρόπους.
Διαβάστε ακόμη: Γιατί συρρέουν οι fans της Taylor Swift στο μουσείο;
Όπως επισημαίνει ο αρχαιολόγος Dr. Jeffrey A. Becker, «οι ελληνικές αρχιτεκτονικές μορφές ενσωματώθηκαν τόσο βαθιά στη ρωμαϊκή αρχιτεκτονική σκέψη που παρέμειναν καθ’ όλη την αρχαιότητα, για να ανακαλυφθούν εκ νέου την Αναγέννηση και ιδιαίτερα από τα μέσα του 18ου αιώνα ως χαρακτηριστικό του Νεοκλασικισμού».
Από τα διάφορα είδη ελληνικών κτιρίων, ναούς, στοές, θέατρα, βουλευτήρια, οικίες, στάδια, γυμνάσια, παλαίστρες, λουτρά, οχυρώσεις και βωμούς, πολλοί Ευρωπαίοι τεχνίτες αντλούσαν έμπνευση. Οι ελληνικοί αρχιτεκτονικοί ρυθμοί, Δωρικός, Ιωνικός και Κορινθιακός, άφησαν σαφή αποτύπωμα σε όλη την Ευρώπη.
Αυτός ο αντίκτυπος συνεχίζεται ακόμη και σε περιοχές που αποικίστηκαν από Ευρωπαίους σε όλο τον κόσμο, παρόλο που η αποικιοκρατία συχνά κατέστρεφε τις τοπικές αρχιτεκτονικές παραδόσεις. Πολλοί κατακτητές, ωστόσο, εκτιμούσαν την ομορφιά των ελληνικών αρχιτεκτονικών στοιχείων και τα ενσωμάτωναν στα κτίριά τους.
Ελλάδα και Γαλλία
Η Ελλάδα απέκτησε την ανεξαρτησία της από την Οθωμανική Αυτοκρατορία μετά την Επανάσταση του 1821. Την ίδια χρονιά, η Αφροδίτη της Μήλου (Venus de Milo) έφτασε στο Λούβρο του Παρισιού. Σύμφωνα με το βιβλίο του Κρίστοφερ Γκάνστον, η Μασσαλία στη Γαλλία ιδρύθηκε από Έλληνες το 600 π.Χ., με στόχο την εξόρυξη αργύρου στην Ισπανία. Μετά την Περσική εισβολή το 546 π.Χ., πολλοί Έλληνες από την Ιωνία άρχισαν να μετακινούνται στις δυτικές τους αποικίες σε αυξανόμενο αριθμό.
Η Μασσαλία, με τη σειρά της, ίδρυσε πολλές πόλεις στη Γαλλία, την Ισπανία, το Μονακό και την Κορσική, οι οποίες υπάρχουν μέχρι σήμερα (Νίκαια, Μονακό, Αντίμπ, Λε Μπρυσκ, Άγκντε, Ρόζες, Σαντ Μαρτί ντ’Εμπουρίες και Αλερία). Οι Έλληνες εξερευνητές, όπως ο Πυθέας από την περιοχή της σημερινής Μασσαλίας, ήταν οι πρώτοι που ανακάλυψαν τη Βρετανία, υπολογίζοντας με αξιοσημείωτη ακρίβεια τις αποστάσεις και τις διαστάσεις της.
Από τον Απόλλωνα στο Παλάτι των Βερσαλλιών
Ο Λουδοβίκος ΙΔ΄, γνωστός και ως Βασιλιάς Ήλιος, υιοθέτησε τον Απόλλωνα, τον θεό του ελληνικού πανθέου, ως σύμβολο της εξουσίας του. Ο Απόλλωνας, γιος του Δία και της Λητώς, ήταν προστάτης της μουσικής, της ποίησης, της ιατρικής και της μαντείας, ενώ αποτελούσε το ιδεώδες της ανδρικής ομορφιάς. Στους κήπους των Βερσαλλιών, η μεγάλη λίμνη Bassin d’Apollon και το ανάγλυφο του Απόλλωνα στο άρμα του συμβολίζουν την παρουσία του θεού στον χώρο του παλατιού.
Ο Λουδοβίκος ΙΔ΄ ανέθεσε στον καλλιτέχνη Λε Μπρουν έργα που απεικόνιζαν τον Μέγα Αλέξανδρο, συνδέοντας τις στρατιωτικές νίκες και τη μεγαλοπρέπεια του ελληνικού πολιτισμού με τη δική του βασιλική εξουσία. Οι πίνακες αυτοί αργότερα έγιναν ταπισερί στο εργαστήριο των Γκομπλέν στο Παρίσι.
Θησαυροί ελληνικής Τέχνης στο Λούβρο
Το Λούβρο φιλοξενεί μια από τις πλουσιότερες συλλογές ελληνικών έργων τέχνης παγκοσμίως. Μερικά από τα σημαντικότερα είναι:
Νίκη της Σαμοθράκης: Το άγαλμα από λευκό μάρμαρο Πάρου χρονολογείται γύρω στο 190 π.Χ. και απεικονίζει τη θεά Νίκη να προσγειώνεται σε πλοίο μετά από νίκη σε ναυμαχία.

Photo by Eunsong Jo on Unsplash
Αφροδίτη της Μήλου (Venus de Milo): Γλυπτό από μάρμαρο του 150 π.Χ., ανακαλύφθηκε στη Μήλο το 1820 και μεταφέρθηκε στο Παρίσι το 1821.

Αθηνά της Βελέτρι (Palace de Velletri): Ρωμαϊκό αντίγραφο του ελληνικού μπρούντζινου πρωτοτύπου του 430 π.Χ., διασώζει την κλασική ελληνική αισθητική.

Άρτεμις των Βερσαλλιών: Ρωμαϊκό αντίγραφο χαμένου ελληνικού μπρούντζινου γλυπτού, δώρο του Πάπα Παύλου Δ΄ στη Γαλλία το 1556.

Επιπλέον, έργα όπως Η Σφαγή της Χίου και Η Είσοδος των Σταυροφόρων στην Κωνσταντινούπολη του Ευγένιου Ντελακρουά απεικονίζουν ιστορικά γεγονότα με άμεση σύνδεση με την Ελλάδα.
Γιατί τα ελληνικά έργα βρίσκονται εκτός Ελλάδας;
Η παρουσία τόσων ελληνικών θησαυρών εκτός της χώρας οφείλεται κυρίως σε ιστορικούς, πολιτικούς και διπλωματικούς λόγους. Η πλήρης κατανόηση ενός έργου τέχνης γίνεται καλύτερα στο πολιτισμικό περιβάλλον της χώρας προέλευσής του. Η δυνατότητα περιήγησης σε μουσεία διεθνώς προσφέρει παράλληλα μια πιο ισορροπημένη κατανομή του τουρισμού και αναδεικνύει τις πολιτισμικές κληρονομιές σε όλο τον κόσμο.
Photo editing: Ανδρέας Κωστόπουλος




Γιωργος Βαϊλακης