Η μικροδιαχείριση (ή αλλιώς micromanagement) είναι μία από τις πιο βλαβερές πρακτικές ηγεσίας στο εργασιακό περιβάλλον. Κρύβεται πίσω από υψηλό άγχος, χαμηλή παραγωγικότητα, απώλεια ταλέντων και μια τοξική κουλτούρα που, αντί να ενδυναμώνει, καταπιέζει τους εργαζομένους. Αν έχετε νιώσει ποτέ ότι δεν εμπιστεύονται την κρίση σας, ότι κάθε σας βήμα πρέπει να εγκριθεί ή ότι πνίγεστε σε λεπτομέρειες αντί να βλέπετε την ουσία, τότε ίσως να έχετε πέσει θύμα ενός micromanager αφεντικού.

Διαβάστε ακόμη: Η μεγάλη παραίτηση: Γιατί φεύγουν οι ικανοί υπάλληλοι;

Τι σημαίνει micromanager και γιατί συμβαίνει;

Micromanager είναι ο προϊστάμενος που αισθάνεται την ανάγκη να ελέγχει συνεχώς κάθε πτυχή της δουλειάς των υφισταμένων του, ακόμα κι όταν δεν υπάρχει λόγος. Δεν είναι απλώς ζήτημα ελέγχου. Είναι συχνά θέμα φόβου: φόβος μήπως κάτι πάει στραβά, φόβος απώλειας κύρους ή φόβος ότι η ομάδα δεν ανταποκρίνεται στα υψηλά, συχνά παράλογα, πρότυπά του.

Διαβάστε ακόμη: 8 πράγματα που κάνει ο Jeff Bezos κάθε μέρα (και θα έπρεπε κι εσείς)

Σύμφωνα με το Harvard Business Review, οι πιο συχνοί λόγοι για τους οποίους κάποιος γίνεται micromanager είναι:

  • Θέλει να διατηρήσει στενή σύνδεση με τις καθημερινές εργασίες.
  • Αισθάνεται πιο ασφαλής κάνοντας αυτό που ξέρει καλά (την παλιά του δουλειά), αντί να αναλάβει ηγετικό ρόλο.
  • Φοβάται ότι μια αποτυχία της ομάδας θα πλήξει την εικόνα του.

7 ενδείξεις ότι έχετε να κάνετε με micromanager

Αν αναγνωρίζετε τα παρακάτω σημάδια, ίσως είναι ώρα να δράσετε:

1. Χάνει το δάσος για το δέντρο

Ασχολείται υπερβολικά με λεπτομέρειες, παραβλέποντας τη στρατηγική κατεύθυνση και το “μεγάλο στόχο”.

2. Δεν επιτρέπει καμία απόφαση χωρίς έγκριση

Κάθε σας βήμα πρέπει να εγκριθεί πρώτα. Αυτό όχι μόνο σας καθυστερεί, αλλά μειώνει και την αυτοπεποίθησή σας.

3. Έχει συνεχείς απαιτήσεις για ενημερώσεις

Σας ζητά διαρκώς updates, με αποτέλεσμα να αφιερώνετε περισσότερο χρόνο στο reporting παρά στη δουλειά σας.

4. Αδυνατεί να αναθέσει αρμοδιότητες

Αντί να σας εμπιστευτεί, αναλαμβάνει και τη δική σας δουλειά, με συνέπεια να εξαντλείται και ο ίδιος, και εσείς.

5. Απαιτεί να είναι cc σε όλα τα emails

Θέλει να έχει ορατότητα παντού, ακόμη και όταν δεν υπάρχει λόγος, φοβούμενος ότι θα μείνει «εκτός».

6. Δίνει πολύπλοκες, υπερ-λεπτομερείς οδηγίες

Ακόμη και απλά tasks μετατρέπονται σε περίπλοκες διαδικασίες, που τελικά σας κάνουν να εξαρτάστε από εκείνον.

7. Πιστεύει ότι μόνο αυτός μπορεί να τα καταφέρει σωστά

Αμφισβητεί διαρκώς τις ικανότητές σας, θεωρώντας τον εαυτό του αυθεντία.

Πώς να διαχειριστείτε έναν micromanager

Αν έχετε αναγνωρίσει αυτά τα σημάδια, υπάρχουν τρόποι να προστατευτείτε και ίσως να συμβάλετε και στη βελτίωση της κατάστασης.

  • Κατανοήστε τη ρίζα του προβλήματος: Αναρωτηθείτε: Είναι θέμα ανασφάλειας; Φόβου; Έλλειψης εμπιστοσύνης; Βλέποντας το θέμα από τη δική του οπτική, ίσως καταφέρετε να γεφυρώσετε τη μεταξύ σας σχέση.
  • Ξεκινήστε έναν ήπιο, ειλικρινή διάλογο: Αντί να τον κατηγορήσετε ότι σας “πνίγει”, επικεντρωθείτε στο πώς αισθάνεστε: π.χ. «Νιώθω ότι δεν με εμπιστεύονται και αυτό επηρεάζει την απόδοσή μου».
  • Προλάβετε τις απαιτήσεις του: Αν ξέρετε ότι θέλει ενημερώσεις, στείλτε τες προληπτικά. Έτσι χτίζετε εμπιστοσύνη, χωρίς να φθείρεστε.
  • Ορίστε σαφή πλαίσια επικοινωνίας: Προτείνετε μια σταθερή ροή ενημέρωσης (π.χ. εβδομαδιαίο status report), ώστε να μην χρειάζεται να δίνετε εξηγήσεις συνεχώς.
  • Αναζητήστε στήριξη από το HR: Αν όλα τα παραπάνω αποτύχουν και η κατάσταση επηρεάζει την ψυχική σας υγεία ή την καριέρα σας, μιλήστε εμπιστευτικά με το τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού.

Η κουλτούρα της επιχείρησης είναι το κλειδί

Οι micromanagers ευδοκιμούν σε περιβάλλοντα όπου δεν υπάρχει εμπιστοσύνη, διαφάνεια και πραγματική ηγεσία. Αντίθετα, οργανισμοί με θετική κουλτούρα, ξεκάθαρες αξίες και υποστήριξη προς τους εργαζόμενους δυσκολεύουν τέτοιες συμπεριφορές. Αυτό που θα έλυνε το πρόβλημα, χωράει σε μία λέξη: εμπιστοσύνη. Αν και ο Steve Jobs το είχε εκφράσει με περισσότερες: “Δεν έχει νόημα να προσλαμβάνετε έξυπνους ανθρώπους και να τους λέτε τι να κάνουν. Προσλαμβάνουμε έξυπνους ανθρώπους για να μας πουν τι να κάνουμε”.