Ορέστεια: Ο παράδοξος μύθος ταξιδεύει στην Ελλάδα
Η Ορέστεια του Αισχύλου αποτέλεσε την πρώτη συνεργασία του διεθνώς καταξιωμένου Έλληνα σκηνοθέτη και δασκάλου Θεόδωρου Τερζόπουλου με το Εθνικό Θέατρο.
Συνεχίζοντας τη θριαμβευτική της πορεία σε Ελλάδα, Κύπρο και Ιταλία, η παράσταση Ορέστεια σε σκηνοθεσία του Θεόδωρου Τερζόπουλου ταξιδεύει την Παρασκευή 9 Μαΐου στη Βουδαπέστη, για να παρουσιαστεί στο Εθνικό Θέατρο της Ουγγαρίας, στο πλαίσιο του MITEM – Madách International Theatre Meeting. Στις 31 Μαΐου και την 1η Ιουνίου θα συνεχίσει στο Huichang Theatre Village στην Κίνα, ενώ στις 29 και στις 30 Αυγούστου θα ολοκληρώσει την παγκόσμια περιοδεία της, στο πλαίσιο του διεθνούς θεατρικού φεστιβάλ Art Carnuntum, στην Αυστρία.
Δείτε ακόμη: Bill Gates: Οι 5 καλύτερες αυτοβιογραφίες που έχει διαβάσει – Μία του άλλαξε τη ζωή
Στην Ελλάδα η παράσταση θα παρουσιαστεί στο Βύρωνα (11 & 12 Ιουνίου), στο Δίον (5 Ιουλίου), στην Αρχαία Ολυμπία (10 Ιουλίου), στη Θεσσαλονίκη (17 & 18 Ιουλίου), στους Δελφούς (25 & 26 Ιουλίου) και στην Καβάλα (2 & 3 Αυγούστου). Στις 22 και στις 23 Αυγούστου, η Ορέστεια επιστρέφει στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου μετά την πρεμιέρα της το 2024, κλείνοντας έναν επιτυχημένο κύκλο.
Η Ορέστεια του Τερζόπουλου αποτελεί ένα έργο διανοητικού και φιλοσοφικού βάθους, που καταφέρνει με τη σοκαριστική του ενέργεια να διευρύνει τα όρια της τέχνης, και να αφηγηθεί την ιστορία της ίδιας της ανθρωπότητας. Ως πολιτική πράξη και πνευματική εμπειρία, η παράσταση έτυχε θερμής υποδοχής τόσο από τους χιλιάδες θεατές που την παρακολούθησαν όσο και από τα εγχώρια και διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Λίγα λόγια για την Ορέστεια
Η Ορέστεια (Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες) είναι η μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος και το τελευταίο σωζόμενο έργο του Αισχύλου, που ολοκλήρωσε δύο μόλις χρόνια πριν από τον θάνατό του (458 π.Χ.). Κεντρικό θέμα είναι η κατάρα της οικογένειας των Ατρειδών. Ο βασιλιάς Αγαμέμνων επιστρέφει νικητής από τον Τρωικό Πόλεμο. Η σύζυγός του, Κλυταιμνήστρα, τον δολοφονεί μαζί με την ερωμένη του, Κασσάνδρα, για να εκδικηθεί τη θυσία της κόρης τους, Ιφιγένειας. Ο Ορέστης, γιος του Αγαμέμνονα, επιστρέφει κρυφά στο Άργος και με τη βοήθεια της αδελφής του Ηλέκτρας σκοτώνει τη μητέρα του Κλυταιμνήστρα και τον εραστή της Αίγισθο για να εκδικηθεί τον πατέρα του. Ο δολοφόνος καταδιώκεται από τις Ερινύες (θεότητες της εκδίκησης) για τον μητροκτονία. Καταφεύγει στον ναό της Αθηνάς στην Αθήνα, όπου γίνεται δίκη. Με την παρέμβαση της θεάς και την ψήφο της, ο Ορέστης αθωώνεται, και οι Ερινύες μεταμορφώνονται σε Ευμενίδες, θεότητες συμφιλίωσης και ευνομίας και οδηγούνται στην αφάνεια και στη λήθη.
Η Ορέστεια πραγματεύεται τη μετάβαση από την παλαιά, αιματηρή δικαιοσύνη της εκδίκησης σε ένα νέο σύστημα δικαιοσύνης μέσω θεσμών και δικαίου.Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Όχι όμως ανώδυνα. Όπως τα φυσικά φαινόμενα που δεν εξαφανίζονται από τη γη, αλλά ακολουθούν μια σπειροειδή πορεία μετουσίωσης, κλιμάκωσης και αποκλιμάκωσης, έτσι μπορούμε να φανταζόμαστε και τις χθόνιες θεότητες να οπισθοχωρούν και να αποσύρονται, για να αναδυθούν εκ νέου, παίρνοντας συνεχώς νέες, απροσδόκητες μορφές.
«Γιατί η Ορέστεια συνεχίζει να ασκεί τρομακτική έλξη; Μια πιθανή απάντηση θα μπορούσε να είναι επειδή στον άνθρωπο υπάρχει η ανάγκη για μια βαθύτερη σχέση με τον Μύθο. Ο μύθος της Ορέστειας είναι επικίνδυνος, ανήκει στον κόσμο του ανοίκειου και του παράξενου, προκαλεί τον τρόμο, επειδή αποκαλύπτει το ατίθασο, το βίαιο και τους νόμους του βάθους που δεν μπορούν να δαμαστούν. Η αισθητική της παράστασης προκύπτει από τη δυναμική σχέση του Σώματος με τον Μύθο, τον Χρόνο και τη Μνήμη. Θέτουμε ξανά το θεμελιώδες οντολογικό ερώτημα «περί τίνος πρόκειται», ένα ερώτημα που δεν επιδέχεται οριστικές απαντήσεις, αλλά διαρκώς μας ενεργοποιεί προς την κατεύθυνση της ολοένα βαθύτερης έρευνας της ρίζας του ήχου, της λέξης, των πολλαπλών διαστάσεων του ανθρώπινου αινίγματος και της ανακατασκευής ενός νέου Μύθου», αναφέρεται στο σκηνοθετικό σημείωμα.
Δείτε ακόμη: Οδός Αιόλου: Ο δρόμος έχει τη δική του ιστορία
Συντελεστές
Παίζουν (αλφαβητικά): Μπάμπης Αλεφάντης (Πυλάδης), Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας / Κορυφαίος / Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Ορέστης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Άννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Μυρτώ Ροζάκη (Ηλέκτρα), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα / Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας) • Χορός Μπάμπης Αλεφάντης, Κατερίνα Αμπλιανίτη, Έβελυν Ασουάντ, Χριστόφορος Βογιατζής, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Ντίνος Παπαγεωργίου, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας
Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Θεόδωρος Τερζόπουλος
Συνεργάτης σκηνοθέτης: Σάββας Στρούμπος
Σκηνικά – Κοστούμια – Φωτισμοί: Θεόδωρος Τερζόπουλος
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Παναγιώτης Βελιανίτης
Σύμβουλος δραματολόγος Μαρία Σικιτάνο
Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Θεοδώρα Πατητή
Συνεργάτιδα ενδυματολόγου Παναγιώτα Κοκκορού
Συνεργάτης φωτιστή: Κωνσταντίνος Μπεθάνης
Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Μαρία Βογιατζή
Φωτογραφίες: Johanna Weber
Βίντεο Νίκος Πάστρας
Πρόγραμμα περιοδείας
Τετάρτη 11 & Πέμπτη 12 Ιουνίου: Βύρωνας, Θέατρο Βράχων
Σάββατο 5 Ιουλίου: Κατερίνη, Αρχαίο Θέατρο Δίον
Πέμπτη 10 Ιουλίου: Αρχαία Ολυμπία, Θέατρο Αρχαίας Ολυμπίας
Πέμπτη 17 & Παρασκευή 18 Ιουλίου: Θεσσαλονίκη, θέατρο Δάσους
Παρασκευή 25 & Σάββατο 26 Ιουλίου: Δελφοί, Θέατρο Φρυνίχου
Σάββατο 2 & Κυριακή 3 Αυγούστου: Καβάλα, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
Διάρκεια: 200΄