Ήταν 9 Σεπτεμβρίου του 1956 όταν η Αθήνα υποδεχόταν με πρωτόγνωρο ενθουσιασμό μία από τις μεγαλύτερες ντίβες του ευρωπαϊκού και παγκόσμιου κινηματογράφου, τη Sophia Loren (Σοφία Λόρεν). Η άφιξή της στο αεροδρόμιο του Ελληνικού για τα γυρίσματα της ταινίας Το παιδί και το δελφίνι αποτέλεσε είδηση πρώτης γραμμής, συγκεντρώνοντας πλήθος δημοσιογράφων αλλά και θαυμαστών που συνέρρεαν για να δουν από κοντά το «φαινόμενο Λόρεν».

Το ίδιο σκηνικό επαναλήφθηκε και έξω από το ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία», όπου επρόκειτο να διαμείνει, με την παρουσία της αστυνομίας να κρίνεται αναγκαία προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή άφιξή της. Η ταινία, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του David Divine, αποτελεί την πρώτη μεγάλη αμερικανική παραγωγή που γυρίστηκε επί το πλείστον στην Ελλάδα και έκανε πρεμιέρα στις αίθουσες το 1957. Μια περιπέτεια με φολκλορικό άρωμα, που μπορεί να μην έγραψε ιστορία για τη δραματουργία της, αλλά έμεινε στη μνήμη σαν μια σειρά από ανεξίτηλες εικόνες και ιστορίες.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Aris Loupasis (@arisloupasis)

Σε αυτή τη ρομαντική ιστορία, υποδύεται τη Φαίδρα, μια νεαρή που μαζεύει σφουγγάρια από την Ύδρα που φέρνει στο φως ένα αρχαίο άγαλμα με τη μορφή παιδιού πάνω σε δελφίνι. Το εύρημα διχάζει τους ήρωες: έναν αρχαιολόγο (Alan Ladd) που θέλει να το παραδώσει στις ελληνικές αρχές και έναν δαιμόνιο συλλέκτη έργων τέχνης (Clifton Webb) που σχεδιάζει να το πουλήσει στο εξωτερικό.

Πέρα όμως από τη μυθοπλασία, η ταινία αποτέλεσε σταθμό: ήταν η πρώτη αμερικανική παραγωγή που γυρίστηκε στην Ελλάδα και σηματοδότησε τη μετάβαση της Λόρεν στον αμερικανικό κινηματογράφο.

Η Ύδρα που έμεινε για πάντα στη μνήμη της Loren

Περισσότερα από μισό αιώνα μετά, η Sophia Loren θυμάται με συγκίνηση τα γυρίσματα στην Ελλάδα. Σε συνέντευξή της στους New York Times το 2015, δήλωσε:
«Έκανα μια ταινία στην Ύδρα, ένα από τα ομορφότερα μέρη του κόσμου. Το θυμάμαι με τεράστια χαρά. Ήταν η αρχή για μένα στο αμερικανικό σινεμά, αλλά και η αρχή του έρωτά μου με τον σύζυγό μου. Ένιωσα ότι όλα ξεκινούσαν από εκεί. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την Ύδρα».

Όταν το Χόλιγουντ ανακάλυπτε την Ελλάδα

Το φθινόπωρο του 1956, οι New York Times μετέδιδαν την είδηση της παραγωγής ως κάτι σχεδόν απίστευτο: για πρώτη φορά, χολιγουντιανό στούντιο αποφασίζει να γυρίσει στην Ελλάδα. Ο παραγωγός Samuel Engel είχε ταξιδέψει στη χώρα για να παρακολουθήσει την πρόοδο των γυρισμάτων, που πραγματοποιήθηκαν στη Δήλο, την Ύδρα, τα Μετέωρα, την Επίδαυρο και –απίστευτο για τα σημερινά δεδομένα– ακόμη και στην Ακρόπολη.

Ο σκηνοθέτης Jean Negulesco αξιοποίησε στο έπακρο το ελληνικό φως και τα φυσικά σκηνικά, παρά τις προκλήσεις, όπως η πνευμονία που υπέστη ο Webb κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Η Ελλάδα, όπως σημείωναν οι Times, είχε ελάχιστη εμπειρία στη φιλοξενία διεθνών παραγωγών, και ακριβώς αυτό έκανε το εγχείρημα τόσο τολμηρό.

Sophia Loren στην Ακρόπολη το 1956 – Photo by Silver Screen Collection/Getty Images

Το γιοτ του γαμπρού του Μουσολίνι

Ένα ακόμη εντυπωσιακό trivia που εντόπισαν οι Times αφορά στο πολυτελές γιοτ που χρησιμοποιήθηκε για τις ανάγκες των γυρισμάτων. Το σκάφος, που είχε ανήκει στον κόμη Galeazzo Ciano, γαμπρό του Μπενίτο Μουσολίνι, είχε μετατραπεί σε κινηματογραφική πλωτή κατοικία για τον χαρακτήρα του Webb, ενός συλλέκτη με παθολογική εμμονή για τα έργα τέχνης.

Η Sophia, ο Alan και τα κόλπα του Χόλιγουντ

Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, λέγεται πως χρησιμοποιήθηκαν διάφορα τεχνάσματα ώστε ο Alan Ladd να μη φαίνεται κοντύτερος από την επιβλητική Sophia Loren. Ο ίδιος υποδυόταν έναν αρχαιολόγο-τύπου Ίντιάνα Τζόουνς προτού καν ο χαρακτήρας δημιουργηθεί, με σκηνές γεμάτες δράση και ρομάντζο με φόντο την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά.

Η εικόνα της Loren να τραγουδά στα ελληνικά «Τι είν’ αυτό που το λένε αγάπη» έχει μείνει ανεξίτηλη, όπως και τα πλάνα στην Ακρόπολη, ένα προνόμιο που σήμερα μοιάζει απλησίαστο για τις σύγχρονες παραγωγές, όπως έδειξε και η πρόσφατη άρνηση χορήγησης άδειας στον Γιώργο Λάνθιμο.

Η ταινία υπήρξε κομβικό σημείο για την καριέρα της, καθώς αποτέλεσε το διαβατήριο για την είσοδό της τόσο στην αμερικανική όσο και στη διεθνή κινηματογραφική σκηνή, ενώ συνέβαλε και στη γέννηση της σχέσης της με τον μετέπειτα σύζυγό της, τον Ιταλό παραγωγό Carlo Ponti. Με την απαράμιλλη ομορφιά και τη σαγηνευτική θηλυκότητά της, αλλά και το πηγαίο υποκριτικό της ταλέντο, η Σοφία Λόρεν δεν άργησε να αναδειχθεί σε παγκόσμιο σύμβολο του κινηματογράφου, κατακτώντας επάξια μια θέση ανάμεσα στις 25 σπουδαιότερες σταρ όλων των εποχών.

Η ταινία επιστρέφει

Αν δεν την έχετε δει ή αν θέλετε να την ξαναθυμηθείτε, Το Παιδί και το Δελφίνι προβάλλεται ξανά αυτό το διάστημα στο Αθηναία, στο Διάνα, Τριανόν Cinemax. Και ίσως σας δώσει την αφορμή να επισκεφθείτε την Ύδρα με άλλα μάτια, μέσα από το βλέμμα μιας ιταλίδας σταρ που κάποτε αγάπησε για πάντα ένα ελληνικό νησί.

Photo credit: Underwood Archives/Getty Images